Šířka sedla
Nejprve zjístíme vhodnou šířku sedla podle šířky sedacích kostí – kostnatých výrůstků na pánvi, které nesou většinu váhy na sedle. Rozteč techto kostí se velmi liší, u mužů je to zhruba 100-136mm (průměr 118mm) u žen 112-148mm (průměr 130mm).
Měření se provádí pomocí pěnového nebo gelového sedátka, která odhalí místa největšího tlaku a tím lokalizuje sedací kosti. Posadíme se na 60-100mm vysokou sedačku, na kterou položíme sedátko, nohy si podložíme a nakloníme se do své přirozené jízdní polohy. Změříme rozteč středu otlaků a přidáme 25-30 mm.
Design sedla
Podélný tvar
Plochá a široká sedla jsou vhodnější pro cyklisty preferující agresivnější pozici a kteří často mění pozici na sedle a na řidítkách. Širší sedlo bude dávat konzistentní pocit ve všech pozicích a nebude vyvíjet větší tlak na některé partie.
Hamaková sedla s drážkou mezi nosem a zadní částí a štíhlejším profilem, jsou vhodnější pro jezdce, kteří jezdí více méně pořád ve stejné, vzpříměné pozici. Toto sedlo dává pocit větší stability, ale pokud se v něm nakláníte dopředu vytváří více tlaku.
Tvar napříč
Kulatý příčný tvar sedla je vhodnější pro vzpřímenou a konstantní pozici při jízdě, protože vytváří stálý tlak na pánev a sedací kosti. Příliš kulatý profil sedla, ale může vytvářet přílišný tlak a nepohodlí.
Tvar vykrojení
Ostřejší rádius mezi nejširší částí sedla a jeho nosem redukuje tlak na stehna a dráždění kůže. Je tak vhodnější pro aktivnější jezdce často měnící pozici při jízdě. Menší vykrojení je volbou pro jezdce preferujcí stabilní a konstantní pozici.
Rádius je kompromisem mezi rovnováhou a svobodou pohybu, takže vyplyne z volby vhodného sedla podle podélného a příčného tvaru.
Drážky a otvor
Drážky a vykrojení snižují tlak na perineum u mužů (oblast rokroku mezi pohlahními orgány a análním otvorem) a měkké tkáně u žen.
Drážka a zejména otvor v sedle bude vytvářet větší tlak nebo skřípnutí po jejich okrajích a nemusí být vhodný pro některé cyklisty.
Polstrování
Méně polstrování je paradoxně výhodou. I když se měkčí sedlo zdá na první pohled pohodlnější, „rozpliznutí“ sedla při jízdě ve skutečnosti vytváří větší tlak na citlivé partie v rozkroku. Štíhlejší a pevnější sedlo bude lepší volbou pro aktivnější cyklisty.
Konstrukční materiál
Karbonové a karbonem impregnované skořepiny sedla jsou lehčí a lépe absorbují vibrace při jízdě. Celokarbonová sedla jsou tužší a postrádají odpouštějící flexi plastových skořepin, mají však vykrojení a flex zóny, které přispívají k pohodlí.
Materiál kolejnic
Karbonové kolejnice jsou lehčí a absorbují vibrace, ale vyžadují speciální sedlo s upínáním vhodným pro jejich oválný tvar. Titanové kolejnice jsou lehčí než ocelové, ale ocel je odolnější.
Viz také JAK NASTAVIT SEDLO a JAK SE ZBAVIT BOLESTI PŘI SEZENÍ NA KOLE.