JAK ZABALIT KOLO NA CESTU LETADLEM

Existují tašky dvojího druhu – měkké a skořepinové, které jsou vhodné cestujeme-li častěji. Nouzově poslouží i krabice, v níž jsme kolo zkoupili. Velmi užitečné při balení kola jsou různé distanční podložky a rozpěry, které můžeme najít v krabici od našeho kola nebo jimi bývají vybaveny některé tašky.

1. Kolo pečlivě vyčistit.
2. Odmontovat pedály, je možné je vložit do kapes v tašce, případně do našeho zavazadla. Vhodné je omotat je páskou včetně závitů a svázat dohromady.
3. Označit pozici sedlovky a vyjmout sedlo a sedlovku ze sedlové trubky a obalit bublinkovou fólií Teleskopickou sedlovku zasuneme do rámu kola; je možné to udělat s kteroukoli sedlovkou, pokud ji tím nepoškrábeme.
4. Označit pozici řidítek a vyjmout je z představce, čelo upínáku našroubujeme zpátky a mírně utáhmene se nehýbalo. Pokud taška nebo krabice není dost velká, je potřeba odstranit též představec (musíme zajistit hlavové složení k vidlice zdrhovacím páskem), či ho otočit směrem dozadu. Řidítka je též možné pouze otočit směrem k pravé části rámu a dolů pod horní rámovou trubku.
5. Přeřadit řetěz nanejvětší převodník a nejmenší pastorek.
6. Vyndat kola a vypustit je, ne úplně abychom zabránili poškození ráfků. Vyndáme z nich upínáky a zabalíme zlášť, případně vložíme do kapes tašky.
7. Vzduch je možné vypustit i z odpružených vidlic, i když to aerolinky nevyžadují, je nutné je pečlivě zabalit do fólie, aby nedošlo k poškození jejich částí.
8. Vložit inserty mezi patky předních a zadních kol (lze použít starý náboj nebo osu).
9. Vložit plastové inzerty nezi destičky kotoučových brzd, jinak může dojít k jejich poškození, u hydraulických k úniku kapaliny.
10. Kliky otočíme vodorovně a omotáme je fólií.
11. Obalit řetěz, aby nepoškodil rám a nezašpinil tašku.
12. Zadní mechaniku je možné vymontovat, včetně patky, zabalit do fólie a přilepit mezi patky rámu. Šroub patky měniče zašroubujeme, abychom ho neztratili.
13. Kola uložíme do kapes tašky, každé na jednu stranu, brzdovými kotouči směrem dovnitřm, aby se nepoškodily nárazem.
14. Taška může být vabavena bloky na podepření středu i přední a zadní vidlice, pouzdrem na vidlice a očky na připnutí rámu kola pomocí pásků na suchý zip, kterými take připneme řidítka k rámu. Pokud tomu tak není, kolo vložíme do tašky vzhůru nohama, aby se nepoškodily převodníky nárazem, omotáme rám a komponenty folií. Krajní možnost je převodníky též vymontovat a zabalit zvlášť.
15. Je dobré obalit bublinkovou fólií i řidítka, zvláště u MTB kola, která nemají omotávky. Případně i mufny či horní rámovou trubku kola a další části, které se mohou poškodit nárazem či kontaktem s jinými částmi.
16. Vložíme do tašky nářadí, náhradní duše, pumpičku na kola a vidlici a další věci.
17. Zkontrolujeme, že se v tašce nic nepohybuje.
18. Balíme-li kolo do krabice, postavíme ho na střed a kola k rámu zajistíme zdrhovacími pásky na straně převodníků, vedle sebe. Kontaktní body rámu a kol, případně řidítek obalíme fólií a vypodložíme lepenkovou krabicí. Krabici zajistíme páskou.
19. Po příletu, je potřeba hned na letišti zkontrolovat, zda nebylo kolo poškozeno. Pozdější reklamace nebývají uznány.