Patky zadního měniče jsou konstruovány tak, aby se ohnuly nebo praskly pod nárazem a zabránily tak poškození měniče nebo rámu. Lze se je pokusit na narovnat (viz kapitola JAK ODSTRANIT PROBLÉMY S ŘAZENÍM) nebo vyměnit (viz níže). V každém případě vyřešit problem můžete návštěvou našeho servisu jízdních kol v Plzni, kde vám rádi pomůžeme.
Pokud zadní přehazovačka dobře nefunguje poté, co kolo utrpělo náraz při nehodě nebo nakládání do auta, patka bude pravděpodobně ohnutá. K ohnutí dojde velmi snadno, proto je dobré vozit s sebou náhradní patku, nejlépe univerzální, abyste vypomohli příteli v nouzi, a nářadí (imbus) na její montáž.
Není dobré se pokoušet narovnat patku přímo na místě, protože patka pravděpodobně praskne a kolo bude nepoužitelné. Lepší řešení je přenastavit stavěcí šrouby zadního měniče a seřídit přehazovačku tak, aby zase fungovala i přes vychýlení. Pravděpodobně nebude možné řadit na všechny převody, ale kolo bude pojízdné.
Pokud máme náhradní patku, postupujeme dle následujícího návodu.
- Při pohledu zezadu na měnič, sledujeme linii řetězu jdoucí přes kazetu na horní a dolní kladku měniče. Linie by měla být rovná, pokud ne, je potřeba vyměnit patku. Velmi obvyklé je ohnutí směrem dovnitř kola, ale ohnutí směrem ven je také možné.
- Vymontujeme zadní kolo a měnič z patky.
- Vyšroubujeme šrouby upevňující patku k rámu, dáváme pozor, abychom je neztratili.
- Namontujeme novou patku, měnič a zkontrolujeme nastavení stavěcích šroubů a řazení meniče. (Viz článek JAK SEŘÍDIT PŘEHAZOVAČKU A PŘESMYKAČ.)