JAK VYMĚNIT OHNUTOU PATKU MĚNIČE

Patky zadního měniče jsou konstruovány tak, aby se ohnuly nebo praskly pod nárazem a zabránily tak poškození měniče nebo rámu. Lze se je pokusit na narovnat (viz kapitola JAK ODSTRANIT PROBLÉMY S ŘAZENÍM) nebo vyměnit (viz níže). V každém případě vyřešit problem můžete návštěvou našeho servisu jízdních kol v Plzni, kde vám rádi pomůžeme.

Pokud zadní přehazovačka dobře nefunguje poté, co kolo utrpělo náraz při nehodě nebo nakládání do auta, patka bude pravděpodobně ohnutá. K ohnutí dojde velmi snadno, proto je dobré vozit s sebou náhradní patku, nejlépe univerzální, abyste vypomohli příteli v nouzi, a nářadí (imbus) na její montáž.

Není dobré se pokoušet narovnat patku přímo na místě, protože patka pravděpodobně praskne a kolo bude nepoužitelné. Lepší řešení je přenastavit stavěcí šrouby zadního měniče a seřídit přehazovačku tak, aby zase fungovala i přes vychýlení. Pravděpodobně nebude možné řadit na všechny převody, ale kolo bude pojízdné.

Pokud máme náhradní patku, postupujeme dle následujícího návodu.

  1. Při pohledu zezadu na měnič, sledujeme linii řetězu jdoucí přes kazetu na horní a dolní kladku měniče. Linie by měla být rovná, pokud ne, je potřeba vyměnit patku. Velmi obvyklé je ohnutí směrem dovnitř kola, ale ohnutí směrem ven je také možné.
  2. Vymontujeme zadní kolo a měnič z patky.
  3. Vyšroubujeme šrouby upevňující patku k rámu, dáváme pozor, abychom je neztratili.
  4. Namontujeme novou patku, měnič a zkontrolujeme nastavení stavěcích šroubů a řazení meniče. (Viz článek JAK SEŘÍDIT PŘEHAZOVAČKU A PŘESMYKAČ.)