OPOTŘEBENÍ PŘEVODŮ NA JÍZDNÍM KOLE

Jakékoli kontrole opotřebení řetězu, kazety, převodníků či kladek by mělo předcházet důkladné čištění. Bez něho nebude možné například přesně změřit rozteč řetězu a práce bude minimálně velmi špinavá.

Zatímco čištění rámu je spíše estetická záležitost, jízda se znečištěnými převody vede k jejich rychlejšímu opotřebení. (Viz JAK PEČOVAT O ŘETĚZ A PŘEVODY NA JÍZDNÍM KOLE.)

Pokud potřebujete pomoci s diagnostikou a řešení problem na vašem jízdním kole, obraťte se na náš bikesrvis v Plzni, rádi vám pomůžeme.

 

JAK POZNAT, ŽE JE ČAS VYMĚNIT ŘETĚZ NA KOLE

Konstrukce řetězu a opotřebení

Řetěz se skládá z několika částí, vnější články (dvě protilehlé destičky) jsou spojeny s vnitřním článkem pomocí dvou čepů procházejících pouzdrem (válečkem) ve vnitřním článku, jejichž otvory jsou navíc osazeny objímkou, která drží váleček mezi vnitřními destičkami.

Mezi čepy článku řetězu je standardní rozteč vzdálenost 0,5 palce (12,7 mm). Opotřebením dochází k natažení řetězu, protože čepy opotřebují objímky ve vnitřním článku, a tím se zvětší rozteč mezi nimi.

Normou opotřebení je, když se rozteč zvětší o 1%, což znamená na 12 článků řetězu asi 1,5 mm vůle.

Vliv opotřebení na chod převodů

Opotřebení řetězu zhorší kvalitu řazení a efektivitu šlapání. Velmi opotřebený řetěz může pod zátěží prasknout.

Vytahaný řetěz navíc opotřebovává pastorky a převodníky. Články řetězu jsou konstruovány s roztečí 12,7 mm, aby seděly hluboko a přesně mezi zuby ozubeného kola , jakmile se články roztáhnou, zabírají v horní části zubů, což je velmi rychle opotřebuje. To nakonec vede k přeskakování řetězu na vrcholu obroušených zubů.

Pokud osadíme opotřebovaný řetěz na novou kazetu, velmi rychle ji opotřebujeme, během pouhých několika jízd. Naproti tomu včasná výměna řetězu prodlouží životnost kazety a převodníků až na trojnásobek životnosti řetězu. (Viz článek JAK VYMĚNIT ŘETĚZ NA KOLE.)

 

Měření opotřebení řetězu

  1. Použití pravítka

12 článků řetězu (vnějších) měří přesně 12 palců, tedy asi 30,5 cm, měřeno od středu čepu ke středu čepu. Řetěz bude zralý na výměnu, pokud bude jeho délka o 0,5 až 1% větší. To znamená vůli cca 1,5 až 3 mm (1/16 až 1/8 palce). Při měření vynecháme spojku řetězu.

  1. Použití měrky

Jednodušším způsobem, jak zjistit, zda je řetěz opotřebený, je použítí speciální měrky. Jejím přiložením mezi čepy řetězu, zjistíte míru opotřebení. Přiložíme jeden zub měrky za čep řetězu na horní straně řetězu nad zadní vidlicí, a necháme druhý zub zapadnout za čep na druhé straně měrky označené 0.5 nebo 0.75. Pokud zub nezapadne, pak je opotřebení menší než  0,5 % = 0,7mm (případně 0,75% = 1mm) a řetěz není nutné měnit. Pokud zub zapadne, pak je opotřebení v rozmezí v rozmezí 0,5 (0,75) -1%, kde se doporučuje řetěz vyměnit. Pokud zapadne mezi čepy i druhý zub, označený 1.0, pak opotřebení přesáhlo hranici 1% (cca 1,4mm opotřebení), kdy už hrozí rychlé opotřebení kazety a převodníků.

Použítí měrky není považováno za přesné, protože většina z nich je konstruována tak, že po přiložení tlačí čepy od sebe, takže svým pohybem umožní zasunutí měrky mezi ně, i když nemají vůli. Není proto vhodné na měrku tlačit, abychom ji mezi články nezatlačili silou. Jsou ale přesnější měrky, které jsou konstruovány tak, že se přiloží k čepům ve stejném směru a měří tak pouze vůli v nich (Pedro, Shimano) . Jsou také dražší  měrky, které umožňují přesné měření rozteče čepů (Park Tool, Unior).

  1. Odhad podle najetých kilometrů

Odhaduje se, že řetěz na silničním kole se opotřebuje během 2500 až 3000 km, zatímco řetěz na horském kole už po ujetí cca 1000 km. Je ale nabíledni, že rychlost opotřebení je odvislá od způsobu jízdy, váhy jezdce, povětrnostních podmínek, druzích cest a také údržby řetězu.

  1. Empirické metody

Opotřebení řetězu lze zjistit i bez nástrojů, zejména pokud nám projde rukama mnoho řetězů, jak to je u zkušených mechaniků.

Přitažením horní části řetězu nad trubkou zadní stavby k sobě zkontrolujme míru vychýlení a leterální pohyb řetězu a vůli v něm. Letrální flexibilitu, řetězu, tedy vůli v čepech mezi vnějšími  a vnitřními destičkami, nelze změřit žádnou měrkou, a dochází k ní nekdy dříve než k natažení řetězu. Zejména u drobnějších jezdců, kteří nevytvářejí tak velký tlak na pedály. To samozřejmě ovlivňuje řazení, které bude mít prodlevy, podobně jako, když lanka a bovdeny jsou zanesené špínou nebo když je špatně seřízený šoub na přehazovačce, který nastavuje vzdálenost mezi pastorky a horní kladkou přehazovačky (5-7mm). Viz JAK SEŘÍDIT PŘEVODY NA KOLE.

Jinou metodou je nadzvednutí řetězu z převodníku, v jeho přední části, zlehka, aniž bychom pohnuli měničem. Pokud je možné ho natáhnout tak, že vidíme světlo pod 3 až 4 články, je čas řetěz vyměnit.

Poslední metodou je přizvednutí zadního kola a zatlačení na pedál na pravé straně. Při záběru řetězu sledujeme článek na vrcholu převodníku, pokud má tendenci spíše se nadzvedávat na zubu, nikoli sedět na něm v rovině, pak je čas řetěz vyměnit.

  1. Další známky opotřebení řetězu

Řetěz se neopotřebovává jenom natažením (vytvořením vůle mezi čepy a jejich uložením). Vizuální kontrolou můžeme odhalit čepy, které jsou uvolněné z bočních destiček, opotřebené válečky (při pohedu shora či zespodu) či různě zohýbané a překroucené vnější destičky. Pokud jsou na řetězu takové známky opotřebení, je potřeba ho vyměnit. (Viz článek JAK VYMĚNIT ŘETĚZ NA KOLE.)

  1. Opotřebené pastorky a převodníky

Pokud nebudete kontrolovat opotřebení řetězu, dojde nakonec I k opotřebení kazety a převodníků, zuby na ozubených kolech nebudou symetrické, ale zahnuté (ve tvaru žraločí ploutve) a řetěz začne při řazení přeskakovat (viz kapitola Jak poznat, že je čas vyměnit kazetu/převodníky na kole). Opotřebení převodníků způsobí, že řetěz uvízne na spodní části převodníku při řazení nebo bude padat z ozubeného kola.

Opotřebení kazety a pastorků zálěží na materiálu, zněhož jsou vyrobeny, obecně kazety bývají z měkčích alu směsí a opotřebený řetěz jejich zuby obrousí mnohem rychleji.

Opotřebované převodníky na kole jsou výrazným bezpečnostním rizikem (viz níže Jak poznat, že je čas vyměnit kazetu/převodníky).

Závěr

Včasná výměna řetězu nejen předejde mnohonásobně vyšší investici do kazety či převodníků, ale může předejít i pádu z kola a zranění, ke kterému může dojít při prasknutí opotřebovaného řetězu nebo jeho sklouznutí či uvíznutí v opotřebovaných převodnících. Pravidelná údržba řetězu, jeho čištění a mazání prodlouží jeho životnost. (Viz JAK PEČOVAT O ŘETĚZ A PŘEVODY.)

 

JAK POZNAT, ŽE JE ČAS VYMĚNIT KAZETU NA KOLE

Zuby kazety jsou na rozdíl od převodníků vyrobené z tvrdé oceli, ale i tak podléhají opotřebení. Zejména pokud je opotřebovaný řetěz, takže rozteč čepů neopdovídá rozteči zubů na pastorcích.

Zuby na pastorcích jsou konstruovány tak, aby byly kompatibilní s půlpalcovou roztečí článků řetězu. V jízdě pod zátěží se řetěz opírá pouze o zadní část zubů, takže ji obrousí a změní tvar zubů, rozšíří mezeru mezi nimi a zploští je. Válěčky v článcích řetězů pak dobře nezapadají do zubů a řetěz začne přeskakovat opotřebovaný zub při zátěži, především při jízdě do kopce.

Když se podíváme na ozubené kolečko kazety zezadu, kde řetěz zabírá na zubech, hledáme zuby, které mají lesklý, hladký povrch v porovnání s ostaními. To je známka opotřebení. Naproti tomu zuby s malým nebo žádným opotřebením, mají ještě na zubech známky originálního ražení.  Abychom měli jistotu, že je kazeta opotřebována za hranici životnosti, instalujeme nový řetěz. Pokud zuby nepřeskakují pod zátěží, pak není kazeta opotřebována.

Cyklisté mají často několik oblíbených pastorků na kazetě, která se také nejdříve opotřebují. Obvykle jsou to pastorky s 15 až 18 zuby. Nekdy je možné vyměnit pouze tyto pastorky, jsou-li k sehnání.

U kol s jedním pastorkem (single-speed) se ozubené kolo také opotřebovává, nebude sice přeskakovat, ale převod začně být hlučný a méně efektivní, protože zuby budou zahnuté.

Čištění kazety předejde předčasnému opotřebení. K tomu jsou určené speciální kartáče s tuhým a tenkými štětinami, které odstraní špínu mezi kolečky. Kolo při čištění natočíme tak, aby byla kazeta níže než převodníky (s rámem svažujícím se dozadu), namočíme kartáč do čistícího prostředku a vyčístíme pastorky, Tento postup zabrání proniknutí čističe do ložisek. Hadrem očistíme kazetu, rám a plášť od čistícího přípravku. Hadr chytíme za jeho konce, protáhneme ho mezi pastorky, jako při čištění zubů nití.

Při správné péči a způsobu řazení může kazety vydržet i trojnásobnou výměnu řetězu.

Pro výměnu kazety viz JAK VYMĚNIT KAZETU.

 

JAK POZNAT, ŽE JE ČAS VYMĚNIT PŘEVODNÍKY NA KOLE

Převodníky jsou obvykle vyrobeny z měkčích slitin, aby se snížila jejich váha, ale tím snáze se jejich zuby obrušují řetězem, který je ocelový.

Při záběru pedálů je zátěž koncentrována na přední část zubů převodníků, které nabírají řetěz, na rozdíl od pastorků, kde se opotřebová jejich zadní část. Známkou opotřebení zubů převodníku je jejich zahnutý  profil (směrem dozadu), který připomíná žraločí ploutev. Zuby se opotřebováním také ztenčí (jsou ostré), zploští se nebo ohnou. V extrémním případě se i ulomí.

Na převodnících jsou speciálně tvarované zuby a také čepy, které slouží k nabírání řetězu při řazení na těžší převod či naopak pro usnadnění podřazení. Ty se také opotřebovávají a kvalita řazení se zhoršuje.

Hodně opotřebované zuby přeskakují pod řetězem při záběru pedálů. Opotřebovaný zub může také nabrat řetěz a shodit ho mezi převodníky a zadní vidlici, kde uvízne. Dobrým způsobem, jak odhalit opotřebovaný převodník je porovnat ho se zuby na novém převodníku.

Pokud se zuby na převodníku nárazem ohnou, je možné je srovnat. Pokud je ohnutý zub na velkém, převodníku, obvykle je možné ho opravit přímo na kole, pokud jde o střední nebo malý převodník, obvykle je potřeba sundat kliky a převodníky rozebrat.

K opravě použijeme malý nastavitelný klíč, mezi jehož čelisti zub sevřeme a pomalu ohneme zub zpátky. Velmi ohnutý zub se může odlomit. I s ulomeným zubem je však možné pokračovata v jízdě a nechat kolo opravit později.

Pro výměnu opotřebovaného převodníku viz JAK VYMĚNIT PŘEVODNÍKY.

 

JAK POZNAT, ŽE JE ČAS VYMĚNIT KLADKY V ZADNÍM MĚNIČI

Plastové kladky se neopotřebovávají tak rychle, jako například převodníky vyrobené z měkké slitiny. Zuby kladek ztratí jejich hranu a postupně se stávají hlučnější. Pravidelné čištění spolu s dalšími komponenty převodů, zpomalí jejich obrušování.

Viz článek ČIŠTĚNÍ JÍZDNÍHO KOLA.