JAK SERVISOVAT SHIMANO PEDÁLY NA HORSKÁ A SILNIČNÍ KOLA

Přestože pedály přenášejí veškerou sílu, kterou vynakládáme na jízdu na kole, z hlediska údržby bývají obvykle přehlíženy.

Následující text popisuje postup servisní údržby nášlapných pedálů Shimano SPD pro horská kola a pedálů SPD-SL pro kola silniční. Oba typy jsou většinou vybaveny vyměnitelnými a servisovatelnými ložisky, takže pro jejich hladký chod za jakéhokoli počasí je dobré je čas od času ložiska servisovat nebo vyměnit. Konstrukce pedálů jiných značek se však většinou příliš neliší.

Pokud vaše pedály nefungují hladce, ale vy si nejste jisti, zda se pustit do jejich opravy sami, navštivte náš servis jízdních kol v Plzni.

Teorie

Ložiska: Shimano SPD pedály používají volná ložiska uložená mezi miskami a kuželovými matkami. Tento systém je náročnější na servis než zapouzdřená ložiska pedálů od jiných výrobců.

Tělo pedálu: Tělo pedálu je ze slitin nebo plastu. I když je možné poškrábat jeho povrch, nárazem je pedal prakticky nezničitelný.

Pružiny a osy: Vinutá pružina dává Shimano SPD pedálům charakteristické cvaknutí, když upínáme zarážku na tretrách do pedálu. Tento zvuk nás ujistí, že je tretra v pedálu zamčená. Shimano upřednostňuje tuhost a lepší koordinaci ocelové osy s ložisky před lehčími materiály jako titanal. Všechny Shimano pedály jsou osazeny 6 nebo 8mm imbusových šroubem k zašroubování pedálu do kliky.

Seřizování předpětí: Různí jezdci preferují různou míru upnutí boty k pedálu. Cyklisté s více opotřebovanými koleny budou preferovat volnější upnutí, zatímco výkonostní jezdci, sjíždějící hrbolatý terén, mohou preferovat tužší spojení. K nastavení slouží 3mm šroubek.

Závitový límec: Důležitý komponent, který drží tělo pedálu upevněné k ose. Na levnějších modelech je to nylonová zátka a pod ní je schována matka na seřizování ložiska.

Nástroje:

15mm klíč na pedály, 3,4,6 a 8mm imbus, 7, 8 a 10 a 17mm stranový klíč, teflonový tuk, jehlové kleště, odmašťovač, hadr, středně těžký olej, svěrák nebo nastavitelný klíč, Shimano TL-PD40 nástroj, pokud mají pedály plastový límec, nůž.

Příprava

Řetěz přeřadíme na největší převodník, abychom předešli poranění rukou. Při manipulaci s pedály požíváme rukavice a postavíme se tak, abychom rukama nanarazili na některou ostrou část na kole při náhlém uvolnění pedálu.

  1. Pečlivé čištění

Servis není možné provést na špinavých pedálech, takže je nejprve vyčistíme horkou vodou a čističem. Kartáček na zuby je výborný na čištění interních částí těla pedálu a především pružiny, jejíž lubrikant přitahuje nečistoty.

  1. Inspekce těla pedálu

Před demontáží zkontrolujeme, že tělo pedálu není prasklé nebo že jsme neztratili šrouby upevňující základnu pedálu.

  1. Demontáž pedálů

Pomocí 6 nebo 8mm imbusu nebo 15mm stranového klíče uvolníme pedály z kliky. Levý pedál má reverzní závit, takže ho na rozdíl od pravého pedálu povolujeme doprava. Dobrou pomůckou je zapamatovat si, že na obou pedálech povolujeme otáčením klíče dolů a směrem k zadní části kola.

Pokud nemůžeme povolit pedály, protože jsou zarezlé, aplikujeme penetrační olej, jakmile se nám podaří pedál vyššroubovat o pár otáček, aplikujeme další dávku oleje, čímž předejdeme poškození závitů, ke kterému by došlo násilnou demontáží.

  1. Inspekce mechanismu

Dalším krokem je detailní prohlídka osy a mechanismu pedálu. Než se pustíme do demontáže osy, je dobré vědět, zda jsou ložiska volná nebo drhnou a zda nebude potřeba vyměnit čelisti pedálu.

  1. Svěrák

Upevníme pedál do svěráku a povolíme matici na ose pomocí 17 mm klíče.

Pedály staršího typu nebo levnější modely mají  plastový límec, na který musíme použít speciální klíč Shimano TL-PD40 nástroj, který upneme do svěráku a pedál nasuneme do něj. Alternativně můžeme použít 36mm klíč na starší závitová hlavová složení nebo nastavitelný klíč.

Na pedálu bývá vyznačen směr utahování, takže povolujeme na druhou stranu. Levý pedál má pravý závit, takže se povoluje ve směru hodinových ručiček, pravý se povoluje klasicky doleva.

  1. Rozebrání a čištění

Nyní můžeme osu vyndat z těla pedálu. Většina vazelíny aplikovaná při montáži v továrně bude pravděpodobně vyplavená a její reziduum bude černé. Vyčistíme osu odmašťovačem a vytřeme nežmolkujícím hadrem.

  1. Demontáž ložisek

Ložiska velikosti 3/32 palce jsou v mice osy uzavřena pomocí kuželové 10mm matice, která je zajištěna zavírací maticí  7 nebo 8 mm. Pomocí dvou klíčů příslušné velikosti povolíme zavírací matici a vyšroubujeme kónus.

Ložiska na moderních, zejména dražších, pedálech, především Shimano SPD, jsou vybavena velmi dobrým těsněním. To znamená, že levnější modely pedálů budou potřebovat více péče než pedály střední a nejvyšší cenové kategorie.

  1. Inspekce a seřízení ložisek

Zkontrolujeme stav ložisek, a pokud nejsou opotřebovaná, namažeme je dostatečně vazelínou před opětovnou instalací zavírací matky.

Našrouboujeme 10mm matku tak, aby žádné ložisko nevypadlo z drážky v misce, a utahujme ji, či povolujeme, dokud nebude v ložiscích žádná vůle, ale pedály se budou volně pohybovat bez drhnutí.

  1. Zajištění

Našroubujme vrchní 7 mm matku a utáhneme proti 10mm matce. Otřeme všechnu přebytečnou vazelínu.

  1. Lubrikace útrob pedálu

Stříkneme trochu odmašťovače do prázdného těla pedálu a poté pomocí tyčinek na čištění uší vytřeme zevnitř starou vazelínu, nemusíme být tak důslední, protože zbytek staré vazelíny vytlačíme později. Vyplníme vnitřek pedálu ze tří čtvrtin teflonovým tukem.

  1. Kompletace

Vložíme osu zpět do těla pedálu. Instalace osy vytlačí nový tuk ven, čímž se vyplaví i zbytek kontaminovaného tuku zevnitř pedálu. Otřeme přebytečnou vazelínu, ale nepřidáváme žádnou další.

Sešroubujeme osu s pedálem dohromady 17mm klíčem nebo pomocí TL-PD40 nástroje. Pokud mají pedály nylonové límce, musíme být zvláště opatrní, abychom nautahovali na špatnou stranu a nepoškodili závity (levý pedál utahujeme doleva, pravý doprava).

  1. Lubrikace pružiny

Funkce pedálů závisí na jejich volném otáčení s minimálním třením. Nové SPD pedály vycházejí z továrny s dávkou zelené  Shimano vazelíny, takže je potřeba lubrikovat pouze pružinu olejem střední viskozity. Příliš velké množství oleje však bude přispívat ke kontaminaci mechanismu pedálů.

  1. Nastavení pružiny

Na zadní čelisti zámku pedálů je 3mm imbusový šroub, jeho utahováním ve směru hodinových ručiček se zvyšuje napětí pružiny, povolováním (otáčením proti směru hodinových ručiček) se snižuje napětí, a tím i pevnost upnutí boty v pedálu. Regulátor má polohy, které jsou vymezeny kliknutím, takže pokud si spočítáme počet kliků z úplného vytočení do plného utažení, můžeme si napětí postupně dolaďovat a udržovat stejné napětí pružiny na na obou pedálech.

  1. Čištění závitu kliky

Závity v klice i na pedálech vyčistíme odmašťovačem a zkontrolujeme, že nejsou poškozené. Pokud ano, lze je opravit závitníkem, nebo odnést do specializovaného servisu k opravě. Závity v klice i na pedálech lehce lubrikujeme a instalujeme, pravý do pravé a levý do levé kliky. Pozor na utahování levého závitu doleva a pravého doprava. Není potřeba je příliš dotahovat, utahují se použitím. Viz také JAK INSTALOVAT SPD PEDÁLY.

 

Tipy:

Zarážky pedálů nepasují dobře na některé tretry, což se projeví nesnadným nastupováním do pedálu. Abychom chod zlepšili, ostrým nožem odstraníme trochu gumových otřepů, které zámek vyhoubil v podrážce tretry při instalaci. Neodstraňujme ale příliš mnoho plastu, aby zamčení pedálu nebylo příliš volné. S ostřím zacházíme opatrně, abychom nepoškodili botu.

Jak instalovat a nastavit zámky na tretrách viz článek JAK VYMĚNIT NÁŠLAPNÉ ZÁMKY, JAK  NASTAVIT ZÁMKY NA CYKLISTICKYCH TRETRÁCH).