NOUZOVÉ OPRAVY KOLA NA CESTĚ

Nouzové opravy, které se můžou vyskytnout při jízdě na kole:

Rozřízlá pneumatika – vložíme lepicí pásku do ráfku pod plášť, popřípadě kus pláště či látky, a nafouknutím ji zajistíme před uvolněním. Pokud jde o bezdušový plášť, nestačí použít duši, plášť prořízlý na boku se může po cestě vyboulit a explodovat.

Sundání pláště bez montpák – vypustíme duši, kolo postavíme na zem a rukama zmáčkneme plášť a tlačíme ho do středu ráfku, postujeme shora dolů, plášť by pak měl mít dostatek vůle k jeho přetažení přes okraj ráfku, pokud ne, sundáme rychloupínák a použijeme ho jako páku.

Chybějící náhradní duše i sada na opravu  – přeřízneme plášť  v místě proražení a zavážeme na uzel,  nafoukneme s mírou.

Nafukování duše – kolo položíme na zem, pumpu zapřeme o dřevo či kámen, ne o stehno, a pumpujeme opatrně, abychom zabránili ulomení či ohnutí dříku ventilku. Ideální je pumpička s prodlužovací hadičkou, která nevyvíjí  takový tlak na dřík ventilku.

Zdeformovaný ráfek – pokud nemáme náhradní dráty do výpletu, zkusíme ráfek srovnat použitím síly – zapřeme kolo na ose či pace rychloupínáku o zem a tlačíme rukama položenýma na obou stranách ohnuté sekce ráfku. K získání větší síly, použijeme nohu místo ruky a tlačíme vahou těla, místo ohnutí lze podložit kamenem či zpřít o obrubník  a podobně. Cestou domů necháme rychloupínák otevřený, zabráníme tím, aby se kolo třelo o vidlici.

Uvolněná kladka přehazovačky  – zajistíme šroubem ji nebo kouskem drátu.

Prasklé řadicí lanko – náchylné k prasknutí je lanko zadního měniče, a to v páce řazení nebo u hlavového složení, kde je největší tření. Demontujeme lanko předního měniče a opatrně ho prostrčíme tělem pravé řadicí páky, lanko spíše kroutíme dovnitř než tlačíme, abychom předešli jeho třepení. Navážeme ho čtvercovým uzlem na lanko ukotvené v zadním měniči zhruba v půli dolní trubky. Před zavázáním uzlu zatlačíme mechaniku na velký pastorek, čímž odstraníme průvěs kabelu. Pokud navázání selže, lze přeřadit na preferované ozubené kolo a větví či úlomkem kamene vloženými do parallelogramu měniče převod ukotvíme.

Ohnutá rámínko nebo patka přehazovačky – přeřadíme na vnější pastorek a převodník – a ohneme patku zpátky (klec přehazovčky musí být v linii s nejmenším kolečkem a kolmo k zemi. Při jízdě pak řadíme na nejlehčí převod opatrně, aby řetěz nespadl do drátů.

Prasklý měnič nebo patka – pokud nemáme náhradní patku nebo jsme zničili i zadní měnič – odmontujeme ho a zajistíme lanko přehazovačky  k trubce zadní stavby; rozpojíme  řetěz, zvolíme prostřední nebo menší převodník a zadní kolečko tak,  aby řetěz byl co nejvíc v rovině; řetěz zkrátíme a spojíme spojkou (nebo čepem z řetězu). U celoodpružených kol zamkneme zadní vidlici, aby se při jejím pohybu nenapínal či neprověšoval řetěz, případně ji natlakujeme tak, aby nedocházelo ke kompresi v odemčené pozici, ale ne více než je maximální povolený tlak v tlumiči.

Prasklý upínací šroub  – je dobré vozit náhradní šrouby zašroubované v rámu, případně vyšroubujeme šroub, kde není stoprocentně potřeba (košík na láhev, nosič zavazadla).

Ztracený šroub z kufru pedálu – šroub z brzdového kotouče může posloužit jako upínancí šroub kufru (raději ze zadního kotouče).

Prasklé upínání lyžiny sedlovky – lze nouzově opravit vázacím páskem.

Praskliny na karbonových komponentech – pokud máme podezření na poškození karbonu, přejedeme látkou po povrchu, jakkoli jemná prasklina zachytí vlákna hadru.

 

Co vzít s sebou  na cestu na kole

  • vázací pásky různé velikosti,
  • lepící páska (namotaná na tužce),
  • spojky řetězu,
  • měkký drát (měď),
  • mince,
  • 5mm imbusový šroub 2,5 cm dlouhý + 4 a 6mm šrouby,
  • kus pláště/látky – 5 cm čtverec,
  • náhradní šroub k upnutí kufru na tretře,
  • náhradní patka,
  • multitool – s nástrojem na řetěz (prasklý řetěz není tak častý jev, jako proražená pneumatika, ale tento nástroj nám zajistí cestu domů).

 

Příprava na cestu na kole

  • krátké 5mm šrouby v košíku (sedlovce) nahradit 3-4cm dlouhými šrouby (lze je použít k upnutí sedla nebo řidítek),
  • duše naplnit utěsňovacím tmelem na bezdušové pláště (tyre sealant – zacelí proražení), lze nakoupit duše již naplněné či aplikovat tmel přes ventilek,
  • několik náhradních drátů s niply a přilepit (přivázat páskem) pod levou trubku zadní vidlice.