BEZPEČNOSTNÍ PROHLÍDKA DĚTSKÉHO KOLA

Zatímco většina dětí projde ve škole kurzem techniky jízdy na kole a jízdy v městském provozu, větší část rodičů provádí opravy kol jejich ratolestí doma a řada z nich nikdy nenechává kolo svých dětí zkontrolovat mechanikem.

Pohyblivé části na dětském kole (stejně jako na dospělém), jako jsou lanka, ložiska, brzdové špalky či destičky, řetěz a pláště, podléhají opotřebení. Každoroční prohlídka kvalifikovaným odborníkem předejde tomu, aby jízda na dětském kole přestala být bezpečná.
Nové dětské kolo

  1. Je nutné zkontrolovat funkčnost kola, i když nebylo montováno.
    2. Vidlice kola musí být orientována tak, že je prohnutá směrem dopředu.
    3. Brzdy jsou namontovány na přední straně kola, ne směrem k rámu, kotoučové brzdy na zadní straně vidlice.
    4. U většiny nových kol je nutné pouze nastavit řidítka a osadit kola a přišlušenství.
    5. Pokud motnáž vyžaduje utahování šroubů, vyvarujte se jejich nadměrnému utažení. Lepší je utahovat umírněně a pravidelně kontrolovat dotažení šroubů.
    6. Kolo by mělo být kontrolováno v pravidelných intervalech, nejméně jednou za rok.

 

Použité kolo pro děti

Je nutné pravidelně kontrolovat jednotlivé části dětského kola, jejich opotřebení, korozi či poškození.

Kola a pláště

  1. Přední kolo – kolo je správně osazeno – osa, rychloupínací nebo šroubovací, sedí pevně v patkách vidlice, není vůle v ložiscích – kolo se nehýbe v náboji.
    2. Zadní kolo – pokud osazujeme zadní kolo, řetěz musí být nasazen kolem ozubeného kola, než kolo upneme.
    3. Upínání kol – šroub utáhneme francouzským klíčem, rychloupínací osa nevyžaduje nástroj, s pákou v zavřené poloze dotáhneme matku na pravé straně, pak páku otevřeme a matku ještě jednou otočíme o 360°, než ji znovu zavřeme.
    4. Pláště – musí být natlakovány dle instrukce na boku pláště (nebo v manuálu výrobce) a sedět pevně v ráfku.

Řidítka a brzdy

  1. Řidítka u nových kol jsou buď otočená nebo je nutné je osadit.
    2. Představec – je dvojího typy – závitový nebo A-head. U závitového se představec pouze zasune do hlavové trubky a utáhne se šroub na jeho hlavě. A-head typy mají nahoře zátku, která se jemně dotáhne, než se pevně a rovnoměrně (střídavě) utáhnou upínací šrouby představce na sloupku řízení.
    3. Představec musí být v linii s předním kolem a řidítka se musí volně otáčet.
    4. Řidítka se nesmí otáčet v představci, gripy se nesmějí se otáčet na řidítkách.
    5. Brzdy musí zamknout kolo, když tlačíme vahou těla na přední kolo, či táhneme zabržděné zadní kolo. Pokud ne, je potřeba nechat kolo zkontrolovat mechanikem.
    6. Všechno příslušenství, jako odrazky či světla, musí být dotaženo a nesmí se na kole hýbat.
    7. Kabely musí být pevně uchyceny na kole.

Pedály a sedlovka

  1. Pedály a kliky se musí volně otáčet dopředu i dozadu.
    2. U nových kol bývá potřeba osadit pedály, které se našroubují rukou a dotáhnou klíčem. Pedály se dotahují ve směru otáčení (pravý doprava, levý doleva) a jsou označeny (L, R).
    3. Sedlovka – šroub nebo rychloupínák musí být dotažen tak, aby se sedlovka nehýbala při otočení rukou či zatlačení shora.

Náboj a převody

  1. Kola se musí v náboji volně otáčet bez drhnutí a nehýbat se v ložiscích.
    2. Řazení u dětských kola se provádí buď otáčením gripu nebo páčkou jako u dospělých kol. Jeden klik musí posouvat řetěz o jedno ozubené kolo nahoru nebo dolů (při rychlém otáčení pedály) a řetěz nesmí padat z kazety v krajních polohách.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *