JAK MAXIMALIZOVAT ÚČINNOST SILNIČNÍCH BRZD

Maximální účinnost brzd je otázkou bezpečnosti při jízdě na kole, následujícího text přináší návod, jak  brzdy vyladit. Pokud chcete opravu raději svěřit specialistům, navštivte náš bikeservis v Plzni, rádi vám pomůžeme.

Nástroje:

2,3,4 nebo 5mm imbusový klíč a možná i T25 Torx, pilník, smirek, olej, čistič, hadr

Postup:

  1. Kontrola lanek a bovdenů

Zkontrolujeme lanka po celé jejich délce, zejména kolem kotvy, dorazů a vstupu do brzdových pák. Roztřepená lanka nebo lanka s přetrženým vláknem, musí být vyměněna. Bovdeny by neměly mít žádné praskliny v jejich plastové bužírce nebo zauzlení či přehyby v jejich drátové výztuži.

  1. Pozice brzdových pák

Zkontrolujeme, že brzdové a řadicí páky nekontaktují řidítka, než jsou kola plně zamknuta. Pokud jsou páky upevněné příliš dole na oblouku silničních řidítek, může to mít negativní vliv na jejich chod a pravou a levou orientaci. Pokud jsou brzdy výše na řidítkách, mají více prostoru. Vnitřní řadicí páky se musí pohybovat vně řidítek, pokud jsou páky správně umístěny.

  1. Lubrikace

Přetočíme kolo a kápneme olej do ústí bovdenů. Zkontrolujeme, že nic nebrání pohybu lanek, zejména přehyby ve výztuží bovdenu. Brzdové páky se musí po uvolnění rychle vracet. Aplikujeme olej na všechny čepy brzdových čelistí, zádržnou drážku pro pružinu čelistí a doraz bovdenu.

Pokud je doraz zatuhlý, použijeme olej WD-40, necháme ho několik minut účinkovat, pak doraz jemně stiskneme do kleští a otáčíme jím dovnitř a ven o osminu otáčky, až se uvolní.

  1. Dotažení šroubů

Pokud mají být brzdy silné a tiché, vše musí být dotaženo. Pevně stiskneme brzdovou páku a lomcujeme kolem dopředu a dozadu. Pohyb o 2-4mm je přílišný. Zontrolujeme, že šrouby čepů jsou dotažené, včetně upevňovacích šroubů v rámu.

  1. Špalky a ráfek

Vyčistíme ráfky i špalky. Pokud je na špalcích vyhlazená plocha nebo kovové částečky z ráfku, přebrousíme jeho povrch jemným pilníkem nebo hrubším smirkem. Broušením zároveň odstraníme vyvýšená místa vybroušená hranou ráfku. Jemným smirkem obrousíme brzdnou plochu ráfku a pak očistíme acetonem nebo isopropylem.

  1. Výměna špalků

Vysunutí špalků z botičky, pokud nějakou mají, může být obtížné, zejména u starších typů. Kapka oleje WD-40 pomůže s jejich uvolněním a nasunutím nových. Otřeme přebytečný olej. Pomocí 2mm imbusu nejprve vyšroubujeme zádržné šrouby a plochým šroubovákem vytlačíme špalky.

  1. Sbíhavost

Abychom předešli pískání brzd, přední část špalků by měla kontaktovat ráfek dříve než zadní. Většina špalků bude vybavena sadou konkávních a konvexních podložek, které nastavení umožní. Na kvalitních špalcích z duální směsi či speciálního designu nebude toto nastavení nutné, navíc paralení nastavení přinese větší brzdný účinek.

Více o seřízení brzd v kapitolách JAK ODHLUČNIT RÁFKOVÉ BRZDY a JAK SEŘÍDIT SILNIČNÍ BRZDY.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *