JAK SEŘÍDIT SILNIČNÍ BRZDY

Dle následujícího návodu, lze provést základní seřízení silničních brzd, pokud si nejste opravou jisti, navštivte náš servis jízdních kol v Plzni, rádi vám pomůžeme.

Nástroje:

imbusy, klíč na brzdy, gumy

Postup

  1. Inspekce brzd

Nejprve zkontrolujeme, že lanka nejsou vytřepená zejména na jejich koncích. Pokud ano, je potřeba je vyměnit.

Zkontrolujeme opotřebení brzdových špalků. Většina má vyznačenu maximální míru opotřebení zhruba 2mm od botky špalku. Pokud ne, vezmeme jako referenční bod drážku na straně špalku či hranu botky, méně než 2 mm od této linie je za hranicí použitelnosti.

Zmáčneme brzdovou páku a zkontrolujeme, že se ramena čelistí vrací do původní polohy, když páku uvolníme. Pokud ne, v bovdenech bude koroze nebo kontaminace, nebo bude problém s pružinou v čelistích. Pravidelné čištění po každé jízdě v náročnějších podmínkách podobným problémům předejde.

Více v kapitole JAK MAXIMALIZOVAT ÚČINNOST SILNIČNÍCH BRZD.

  1. Nastavení špalků

Před nastavením špalků zkontrolujeme, že kolo je dobře usazeno v patkách vidlice.

Znehybníme přední kolo pomocí gumy obtočené kolem spodní trubky a ventilku.

Povolíme šroub na boku špalků, podržíme brzdovou páku a nastavíme špalky rovnověžně s ráfkem a utáhneme. Pokud brzdy pískají, můžeme je odhlučnit nastavením špalku tak, že jeho přední část kontaktuje ráfek dříve než zadní. Mezera mezi ráfkem a zadní částí špalků ale musí být jen 0,25-1mm, jinak brzda ztratí účinnost.

  1. Nastavení čelistí

Povolíme upínací šroub na zadní straně vidlice. Vycentrujeme čelisti pomocí brzdového nebo kónického klíče tak, aby špalky byly ve stejné vzdálenosti od ráfku a utáhneme šroub, ale ne příliš. Čelisti se musí volně pohybovat. Více o seřízení brzd v kapitole JAK ODHLUČNIT RÁFKOVÉ BRZDY.

  1. Nastavení lanka

Plně zašroubujeme doraz lanka brzdy a povolíme o jednu nebo dvě otáčky.

Povolíme ukotvovací šroub lanka, zmáčkneme ramena brzd, napneme lanko a šroub utáhneme, s citem, abychom lanko neroztřepili. Pokud brzdy potřebují další seřízení, použijeme k tomu šroub dorazu. U silničních brzd je doraz součástí brzdových čelistí nebo je integrován v bovdenu. Vytáčením šroubu proti směru hodinových ručiček více napneme lanko a čelisti posuneme blíže k ráfku. Brzdy budou citlivější a brzdová páka bude mít kratší chod.

  1. Test brzd

Před použitím kola je nutné brzdy otestovat. Zamkneme přední kolo a tlačíme na řidítka směrem dopředu a dolů, opakujeme se zadním kole, přičemž tlačíme kolo směrem dozadu. Pokud se kola nepohybují, brzdy jsou dobře seřízené.