JAK FUNGUJE TLUMENÍ KOMPRESE A ODSKOKU ODPRUŽENÍ NA HORSKÉM KOLE

Komprese pružiny či vzduchové patrony je lineární, to znamená, že síla potřebná k propružení je po celé její délce stejná. Naproti tomu, pokud dojde ke stlačení pružiny či vzduchu, stává se ‘tvrdší’.

Aby kolo nepružilo nekontrolovaně po nerovném pvrchu jako jojo, je vybaveno tlumením pružení, a to v obou směrech – kompresi a odskoku.

Pokud potřebujete pomoci se správným nastavením vašeho kola, navštivte náš cykloservis v Plzni, rádi vám pomůžeme.

Tlumení komprese

Tlumení komprese se obvykle realizuje pomocí oleje, který protéká skrz interní komory, zmenšním otvorů průtoku, zpomalíme kompresi nebo ji úplně zamkneme.

Průtok oleje je regulován kovovými podložkami a průchodkami, kterými prochází olej jako filtrem. Pokud je otvorů více nebo jsou větší, olej proudí při menším tlaku, pokud se průchodky naopak zmenší, je ke kompresi (propružení) potřeba většího tlaku. Pokud olej nemá kudy protékat, ke kompresi nedejde a pružení je zamčeno.

K uzavření nebo regulování průtoku oleje, a tedy i komprese, dochází pomocí obvykle modrého otočného knoflíku a zavírací páčky. Pokud regulátor utahujeme, pružení je tvrdší, když ho úplně otevřeme, olej bude protékat komorami bez překážet a vidlice bude pružit bez omezení.

Úplné otřevření komprese je vhodné při jízdě z kopce nebo technickým terénem.

Zvyšování tlumení komprese, zpevňuje odpružení, které stále pracuje, když narazíme na nerovnost, ale brání nechtěnému pružení při šlapání. Nastavení kolem střední pozice regulátoru je vhodné při jízdě po rovných stezkách.

Plné zamknutí pružení je pak vhodné při jízdě po silnici či stoupání po rovných stezkách, kdy omezíme pružení na minimum. Zadní tlumiče bývají k tomotu účelu vybaveny páčkou Pro Pedal.

Tlumení odskoku

Tlumič odskoku reguluje rychlost pohybu propružené vidlice nebo zadního tlumiče zpět do původní pozice.

Tlumení odskoku funguje na stejném principu jako tlumení odpružení, tedy regulováním průtoku oleje skrz komory v tlumiči. Když regulátor utahujeme, blokujem průtok oleje a vidlice se pomaleji vrací do plného zdvihu. Pokud regulátor plně otevřeme, pružina (vzduchová či kovová) vymrští kolo okamžitě zpět nahoru.

Regulátor odskoku je obvykle červený. Úplně otevřený tlumič, umožní oleji proudit zcela bez překážky a odskok bude velmi rychlý, zatímco zavřením regulátoru se bude vidlice nebo zadní tlumič vracet do původní polohy jen velmi pomalu a líně.

Pootočením regulátoru do plusové polohy (na Fox tlumičích) tedy zpomalíme návrat do původní polohy zdvihu, minusová poloha ho zrychlí.

Faktory, které ovlivňují nastavení rychlosti odskoku, jsou váha jezdce, rychlost jízdy, jízdní styl a druh terénu.

Ideální nastavení je takové, kdy se vidlice či tlumič po nárazu vrací do původní polohy dost rychle na to, aby byl tlumič připraven absorbovat další náraz, ale dost pomalu na to, aby nás nevyhodil ze sedla nebo ze stezky. Příliš pomalý odskok nebo dokonce jeho zatuhnutí způsobí, že vidlice nenabere dostatečný zdvih pro absorbování dalšího nárazu, příliš rychlý odskok pak způsobí, že kolo se bude od překážet odrážet, co sniží trakci a zpomalí nás.

Ideální počáteční nastavení je proto někde ve středové pozici regulátoru (najdeme ji spočítáním cvaknutí při otáčení regulátoru z plně otevřené do plně zavřené polohy). Na druhé sraně, i když nám střední pozice bude vyhovovat, je dobré pozici upravovat, abychom zjistili, jak se změna projeví na jízdních vlastnostech kola a mohli tak využívat celý potenciál tlumiče, například při změně terénu.

Pro nastavení odskoku viz JAK NASTAVIT ODPRUŽENÍ. Pro detailnější ladění tlumičů viz JAK NASTAVIT TLUMIČE PRO LEPŠÍ OVLÁDÁNÍ KOLA. Pro údržbu tlumičů viz JAK SERVISOVAT TLUMIČE.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *