GEOMETRIE RÁMU SILNIČNÍHO KOLA

Silniční kola se rozlišují podle geometrie rámu na sportovní – pohodlnější kola a závodní – rychlá kola. Při volbě silničního kola je třeba se rozhodnout, který atribut je pro nás důlěžitější – rychlost nebo pohodlí.

Sportovní silniční kola

Hlavová trubka sportovního silničního kola je vyšší v porovnání se závodním kolem (cca 160mm u 56cm rámu). To znamená vyšší pozici řízení a více vzpřímenou pozici při jízdě a méně námahy pro ruce, zápěstí, ramena, krk a pátěř. Vzpřímená pozici je ovšem méně aerodynamická.

Sportovních silniční kola mají kratší horní rámovou trubku, takže nás tolik nenutí natahovat se přes kolo, úhel hlavové trubky je povlovnější (blíže 72°) a rozvor kol větší (kolem 1m u  56cm velikého rámu), takže jízda kolo lépe drží stopu.

Delší sloupek řízení sportovních kol je pružnější, což spolu s měkčí vidlicí a delší, tenčí zadní rámovou stavbou přidává na pohodlí.

Váha jezdce se posouvá více dozadu, což trochu zhoršuje ovládání kola a odezvu řízení. To vše jde naproti pohodlnějším delším jízdám bez snahy jezdit za každých okolností co nejrychleji.

 

Závodní silniční kola

Na závodním silničním kole je váha jezdce posunuta dopředu, což je více aerodynamické a zlepšuje to trakci předního kola. Hlavová trubka je kratší (cca 140mm u 56cm velikého kola) a horní rámová trubka delší v porovnání se sportovními koly, což donutí jezdce k více nataženější a plošší, a tím pádem aerodynamičtější poloze.  Těžiště jezdce je nízko a váha se posune více na přední kolo pro lepší držení v zatáčkách umožňující agresivnější jízdu.

Závodní kola mají také strmější, méně stabilní úhel řízení a delší představce pro ještě větší přenesení váhy dopředu. Zadní stavba je naopak kratší a tužší oproti sportovnějším kolům a moderní rámové trubky mají hlubší, aerodynamický tvar. To vše podtrhuje rychlost a výkon kola. Dlouhé vyjížďky na takovém kole ale budou únavnější.

Viz také VELIKOST RÁMU SILNIČNÍHO KOLA, JAK ZMĚŘIT RÁM KOLA.