JAK VYMĚNIT ŘADICÍ LANKO (A BOVDEN) NA HORSKÉM KOLE

Řadicí lanka na horských kolech mohou prasknout při jízdě nerovným terénem či se časem opotřebovat, popřípadě se znečistit či korodovat, což negativně ovlivní funkci řazení. Pokud při jejich výměně je problém instalovat je skrz bovdeny, je dobré je také vyměnit. Nejste-li si  opravou jisti, svěřte ji našemu bikeservisu v Plzni, rádi vám pomůžeme.

Pro návod na čištění a lubrikaci lanek viz článek JAK PEČOVAT O PŘEVODY.

Nástroje:

Štípačky na lanka, hex klíče, šroubovák, papírové ubrousky, olej na řetěz a náhradní lanka  a bovdeny, koncovky na bovdeny a lanka.

Následující postup popisuje výměnu lanka zadního měniče, ale u předního měniče je postup stejný.

  1. Odstranění starého lanka

Přeřadíme na nejmenší pastorek vzadu, ustřihneme koncovku lanka, povolíme ukotvovací šroub lanka.

Nyní odstraníme lanko z rámu, u Shimano modelů řazení to uděláme vyšroubováním malého šroubu na boku páky a vytažením lanka. Nyní můžeme z rámu odstranit bovdeny, dáme si pozor abychom nepoztráceli gumičky  z lanek.

  1. Příprava nových bovdenů a lanka

Naměříme délku bovdenů podle původních a nastřiháme je. Konec bovdenu by měl být co nejvíce rovný, bez otřepů drátové výztuhy a bez prasklé bužírky, jinak bude třeba konec zastřihnout znovu.  Ústí bovdenu (jeho drátovou výztuhu) rozevřeme do kulata pomocí tenkého šroubováku, aby se lanko lépe provlékalo, a nasadíme na něj plastovou koncovku.

Na papírový ubrousek kápneme trochu oleje na řetěz, popř. teflonového či jiného oleje vhodného k promazání lanek, a protáhneme olejeme celé lanko.

  1. Osazení lanka

Osadíme nové bovdeny.

Protáhneme lanko tělem páky, podržíme ho napnuté a druhou rukou řadíme pákou, abychom se ujistili, že je v ní konec lanka správně usazen. Našroubujme zpět do páky šroubek.

Lanko navlékneme do koncovky bovdenu a provlékneme ho skrz bovden, navlečeme gumičky na lanka,  konec bovdenů nasadíme do dorazů v rámu, lanko provlečeme skrz vodítko na spodní straně středové trubky a nasadíme zbývající bovden, který rovněž osadíme do dorazů v zadní vidlici a měniči.

Provlečeme lanko skrz drážku v ukotvovacím šroubu a utáhneme šroub, ne příliš abychom nerozmáčkli a neroztřepili lanko.

  1. Předpínání lanka

Předpínání lanka usadí lanko v rámu a předejde nutnosti seřiovat ho znovu po pár ujetých kilometrech.

Zatáhneme za obnažené lanko na spodní straně trubky zadní vidlice. Pokud žádná část lanka není obnažená, protože bovden je pocelé jeho délce, použijem k předpínání lanka páku měniče. Několikrát ji promáčkneme tlakem, aniž bychom řadili, tím kabel usadíme po celé délce.

  1. Seřízení měniče

Povolíme kotvu lanka, úplně zašroubujeme doraz v páce a vyšroubujeme zpět o jednu celou otáčku.  Pomalu otáčíme pedály a rukou posuneme řetěz na druhý nejmenší pastorek, tím zbavíme lanko průvěsu. Napneme rukou lanko a znovu ho ukotvíme. Otáčíme pedály a řetěz by se měl brátit na nejměnší pastorek.

Otáčením dorazu v páce doladíme řazení, pokud je řazení váhavé (viz článek JAK SEŘÍDIT PŘEVODY NA KOLE).

Zkrátíme lanko za měničem na délku několika centimetrů od měniče  a instalujeme koncovku.