Inspekce by měla být prováděna pravidelně po každé delší jízdě. Pokud kolo jezdíme pravidelně, problem dokážeme identifikovat hned, jak se objeví. Zaměříme na zvuky, které kolo vydává při jízdě, vrzání rámu, neobvyklé chování při ovládání kola.
Kola, brzdy a náboj
Pevná osa – utažena dle specifikace výrobce (kolo nemá vůli v náboji).
Rychloupínák – zavřít a zašroubovat matku napevno, otevřít a ještě jednou otočit matku, pak by mělo být možné zavřít upínák bez násilí.
Náboj – lomcovat ráfkem ze strany na stranu, zda není vůle v ložiscích či pohyb ze strany na stranu (nastavení ložisek).
Kolo – otáčí se hladce bez drhnutí v ložiscích (výměna), ráfek nedrhne o brzdové čelisti či kotouč o brzdové destičky ve třmenu (vyčištění, vycentrování brzd či kotoučů).
Brzdy – zkontrolovat opotřebení brzdových špalků či destiček (výměna) a funkčnost (měkké hydraulické brzdy potřebují odvzdušnit, mechanické přenastavit napětí kabelu).
Pláště a odpružení
Pláště – správné usazení v ráfku po celém obvodu, nepoškozené bočnice, není vidět struktura či plochá místa u silničních plášťů a vzorek u MTB není sjetý.
Vidlice – vlasové praskliny, poškrábané vnitřní kluzáky, tlumící kapalina na šroubech (inspekce odpružení). Předpětí kontrolovat jednou měsíčně.
Kokpit
Kokpit – stisknout přední brzdu a lomcovat vidlicí dopředu dozadu (lokalizovat klepání), zvednout kolo a točit pomalu řidítky ze strany na stranu – drhnutí nebo odpor (inspekce/ výměna hlavového složení).
Představec – kolo mezi koleny a tlačit na řidítka – neotáčí se na sloupku řízení (dotáhnout, namazat montážní pastou).
Řidítka – postavit se přes kolo a točit řidítky či berany tam a zpět – nesmí se protáčet v představci stejně jako gripy na řidítkách.
Brzdové páky – zkontrolovat utažení na řidítkách.
Příslušenství a rám
Košík na láhev a další rámové doplňky – pohybem zkontrolovat utažení.
Rám – poškození, praskliny hlavně u svárů trubek.
Zadní tlumič – šrouby dobře utažené, funkčnost a poškození kluzáků jako u přední vidlice.
Kliky a pedály
Kliky – otáčet kliky dozadu – převodové ústrojí a středové složení funguje hadce.
Převodníky – opotřebení (tvar žraločí ploutve) či poškození (ulomení) zubů.
Kliky – lomcovat směrem k rámu – vůle, odpor, drhnutí při otáčení (inspekce ložisek středového složení).
Pedály – volně se neprotáčejí, vazelína je zastaví (je-li jí dost), lomcovat nahoru a dolů – vůle v ložiscích.
Kufry – pevně přišroubované, neopotřebované, nastavení předpětí.
Sedlo a sedlovka
Sedlo a sedlovka – vyčistit sedlovou trubku, namazat vazelínou (ocel, alu, titan) či montážní pastou (karbon).
Sedlo – pevně a vodorovně přišroubované.
Zadní kolo a převody
Zadní kolo – náboj, plášť a brzdy jako u předního (funkce, drhnutí, opotřebení).
Řetěz – žádné tuhé (nepohyblivé) články + opotřebení řetězu.
Řazení – jeden klik, jedno kolečko, žádné prodlevy či sklouzávaní ze zubů.