JAK VYCENTROVAT BRZDOVÉ TŘMENY NA KOLE

Jeden z nejčastějších mechanických probémů kotoučových brzd je drhnutí destiček o brzdových kotouč dané špatným vycentrováním kotouče v brzdovém třmenu případně jeho deformací.

Brzdové třmeny jsou montovány k rámu pomocí upínacích šroubů a kónických podložek, které umožňují nastavení třmenu pod určitým úhlem či jeho laterální posun. To je zejména nutné, pokud rám není úplně rovný, jeho geometrii můžete nechat zkontrolovat v odborném servisu.

Níže uvedený text vás procede postupem prací, při centrování třemenu. Pokud si postupem nejste jisti, navštivte náš bikeservis v Plzni, kde vám rádi pomůžeme.

 

Pomůcky:

Imbusový klíč, klíč na rozevírání pístů či plochý šroubovák.

 

Postup:

  1. Povolíme upínací šrouby, třmen má tendenci se sám posunout do správné pozice.
  2. Nejjednodušším způsobem, jak vycentrovat třmen tak, aby kotouč procházel jeho středem, je zmáčknout a podržet brzdovou páku a pak dotáhnout upínací šrouby. Ale ne vždy jsou písty rozevřené rovnoměrně, takže je potřeba vložit např.pár vizitek či speciální klínek na centrování třmenů mezi destičky a kotouč.
  3. Pokud kotouč stále drhne, zkontrolujem pohledem shora nebo zezadu mezeru mezi destičkami a kotoučem a rukou vycentrujeme a jemně utáhneme. Zkontrolujeme, že utažením nedošlo k posunutí a případně postup opakujeme.
  4. Písty ve třemenu nebývají rovnoměrně vysunuty, což znemožňujě vycentrování třmenu vůči kotouči, pak je nutné pomocí klíče na rozevírání pístů či plochécho šroubováku zatlačit písty rovnoměrně do třmenu, nebo klíčem zablokovat píst, který je blíže ke kotouči, a zmáčknutím brzdy vysunout vdálenější píst do stejné polohy.
  5. Drhnutí může být dáno také znečištěním třmenu či uvíznutím nežadoucího materiálu za destičkami, pak je nutné kolo odstranit a třmen vyčistit (viz JAK SERVISOVAT TŘMENY HYDRAULICKÝCH BRZD NA KOLE).
  6. Pokud kotouč o destičku nepravidlěně cinká při každé otáčce, je to známka jeho deformace, k němuž dojde buď nárazem nebo při přílišným zahřátím při brždění. Kotouč se rovná pomocí speciální klíče nebo francouzského klíče (viz JAK SROVNAT BRZDOVÝ KOTOUČ NA KOLE).