JAK SERVISOVAT TŘMENY HYDRAULICKÝCH BRZD NA KOLE

Třmeny se časem zanesou špínou, a jejich funkce se tím zhorší. Pravidelné čištění a údržba tomu předejde. Následující text vás provede postupem práce, pokud se vám nedaří zajistit bezproblémový chod třmenů, navštivte náš cykloservis v Plzni, rádi vám pomůžeme.

Nástroje:

Jehlové kleště, klíč na rozevření pístů, jemný kartáč, tyčinky na čištění uší, silikonová vazelína, imbusové klíče, papírové ubrousky a odmašťovač.

Postup práce:

  1. Písty

Sundáme kolo, vyndáme brzdové destičky, jsou obvykle zajištěny ve třmenu závlačkou.

Zapumpujeme brzdovou pákou, dokud oba písty nejsou vysunuty 3-4mm ze třmenu, nevysouváme je víc, aby nedošlo k úniku kapaliny a nasátí vzduchu, vyčistíme písty odmašťovačem a namažeme je silikonovým tukem pomocí tyčinky na čištění uší.

Oba písty zatlačíme pomocí klíče na rozevírání kotoučů nebo plochého šroubováku obaleného do papírového ubrousku, abychom písty nepoškrábali.

Pokud se při pumpování pákou vysunul jen jeden píst, zablokujeme ho klíčem a pumpujeme brzdou, až se druhý píst vysune do stejné polohy, a pak provedeme čištění a lubrikování tohoto pístu, načež ho zatlačíme zpět do třmenu.

  1. Destičky

Vnitřek třmenu vyčistíme odmašťovačem a papírovým ubrouskem. Nasadíme zpět destičky. Zkntrolujeme jejich opotřebení, pokud je brzdová směs příliš tenká (méně než 1mm), nebo  jsou detišky nerovnoměrně sjeté či je na organické destičce sklovitá vrstva signalizující uvolnění brzdné směsi, detičky vyměníme (viz článek JAK VYMĚNIT BRZDOVÉ DESTIČKY NA KOLE).

Zkontrolujeme, že třmen je vycentrován vůči kotouči nikoli destičkám, pokud kotouč neprochází středem třmenu viz článek JAK VYCENTROVAT BRZDOVÉ TŘMENY NA KOLE.

Zapumpujeme brzdovou pákou, aby se písty posunuly blíže ke kotouči. Pokud jsou brzdy měkké, musíme je odvzdušnit (viz článek JAK ODVZDUŠNIT SILNIČNÍ BRZDY SHIMANO, JAK ODVZDUŠNIT BRZDY SHIMANO, AVID/FORMULA/HAYES/HOPE/MAGURA/ TEKTRO NA KOLE).