ÚDRŽBA KOTOUČOVÝCH BRZD NA KOLE

Následující text vám poskytne některé užitečné informace týkající údrby kotoučových brzd na kole. Pokud nechcete servisní práve provádět doma nebo si nevíte rady, navštivte náš  cykloservis v Plzni, rádi vám pomůžeme.

Kontaminace brzd

Kotoučové brzdy jsou velmi náchylné ke kontaminaci – olej ve všech podobách, dokonce i tělový olej na kůži prstů, může ovlivnit brzdné vlastnosti. Při lubrikování olejem rozprašovačem si dáme pozor, aby olej neulpěl na kotoučích, třmenech či vidlici. Při práci se nedotýkáme brzdových kotoučů prsty a při mytí si dáme pozor, abychom nekontaminovali brzdy agresivním mycím prostředkem. Velmi opatrní musíme být při odvzdušňování brzd, kotouče a destičky se musí odstranit z kola před jakoukoli manipulací s brzdovou kapalinou či olejem kolem brzd, a po odvzdušnění je nutné pořádně vyčistit třmeny, brzdové páky a jejich okolí.

Čistý hadr nebo papírový ručník

Při čištění brzdových a třmenů a kotoučů je nejlepší používat papírový ubrousek, protože máme jistotu, že není kontaminovaný olejem, šmírem či špínou. Pokud používáme hadr, musí být čistý a netvořit žmolky.

Čističe brzd

Existuje mnoho aerosolových čističů brzd, zásadní je, aby dokázaly odstranit špínu, šmír a olej a zanechávaly povrch suchý bez zbytku čistící kapaliny.

Isopropyl alkohol je univerzální desinfekční prostředek a je běžně k dostání v obchodech, nemá sice tak dobré čistící vlastnosti, pokud jde o šmír, nicmně nevysušuje těsnění pístů, proto je na čištění brzd vhodný.

Zarážky do třmenů

Tyto zarážky jsou užitečné při cestování, nebo kdykoli manipulujeme s rámem bez kol, protože zabrání náhodnému promáčknutí brzdy a proniknutí vzduchu do brzd. Navíc slouží jako dobrá pomůcka pro resetování brzdových pístů, například před odvzdušněním nebo centrováním. Za tím účelem výrobci nářadí nabízí speciální klíč na rozevření pístů.

Rovnání kotouče

Brzdové kotouče jsou náchyné k deformaci, k níž dochází  buď nárazem nebo přílišným zahřátím při brždění. Nepravidelné cinknutí při každé otáčce kolem prozradí, že kotouče potřebují centrovat.

K rovnání brzdového kotouče je možné použít speciální nástroj nebo francouzský klíč.

Centrování třmenu

Nejjednodušším způsobem, jak vycentrovat třmen tak, aby kotouč procházel jeho středem, je zmáčknout a podržet brzdovou páku a pak dotáhnout upínací šrouby. Ale ne vždy jsou písty rozevřené rovnoměrně, takže je potřeba vložit např. kreditní kartu či speciální klíny na centrování brzd mezi destičky a kotouč.

Někdy je ale potřeba pomocí klíče na rozevření pístů či plochécho šroubováku zatlačit písty rovnoměrně do třmenu či klíčem zablokovat píst, který je blíže ke kotouči a zmáčknutím brzdy vysunout vdálenější píst do stejné polohy.

Čelovka nebo baterka

Při centrování je klíčové být schopný vidět do mezery mezi destičkami a kotoučem ve třmenu, práci usnadní posvítit si zespoda do třmenu, případně umístit bílý list papíru za třmen jako pozadí k odrážení světla.

Smirkový papír

Brzdovým destičkám jevícím známky opotřebení či znečištění prospěje přebroušení smirkovým papírem hrubosti 120 a jemnější, zejména pokud mají lesklý, vyhlazený povrch. Jsou-li ale destičky kontaminované olejem, zejména organické brzdové směsi, přebroušení obvykle nepomůže. Důležité při broušení je, aby broušený materiál odpadával dolů od destičky a nekontaminoval její povrch.

Letlampa

Vypálit lehce kontaminované destičky spolu s broušením může pomoct. Destičky ale nesmějí být příliš rozpálené, aby nedošlo k porušení pojiva.

Často ani tato drastická metoda nepomůže, zejména pokud jsou destičky polité například olejem. Pak je nutné destičky vyměnit a kotouče pořádně dekontaminonat (zřídka je nutné je také vyměnit).