JAK NAMONTOVAT KOTOUČOVÉ BRZDY SHIMANO

Níže uvedený text popisuje postup práce při instalaci hydraulických brzd Shimano. Pokud byste montáž raději svěřili mechanikovi, navštivte náš cykloservis v Plzni.

Pomůcky:

Hayes odvzdušňovací láhev, 7 a 8mm klíč, odvzdušňovací hadička, minerální olej, bloky na upevnění hadičky (dodoáváno s brzdami), male kladívko, svěrák, 3, 5a  10mm imbusový klíč, malý křížový šroubovák, gumička.

Postup práce:

  1. Instalace třmenu

Sundáme kola, našroubujeme třmen do rámu, vybereme hadičku (delší pro zadní, kratší pro pření třmen), nasadíme 8mm šroubovací matku k našroubování hadičky do třmenu na hadičku, konec hadičky upneme do speciálního plastových bloků a kladívem zarazíme koncovku (trn) do hadičky.

Na hadičku nasadíme olivu a pevně zatlačíme připravený konec jadičky do třmenu, matku přetáhneme přes olivu a zašroubujeme do třmenu (utáhneme 6Nm).

  1. Brzdová páka

Nasadíme brzdovou páku na řidítka a hadičku protáhneme rámem (či připevníme vázacími pásky). Zkrátíme hadičku na požadovanou délku , aby umožňovala plné otáčení řídítek. Konec hadičky nainstalujeme stejným způsobem jako u třmenu, jen musíme nejprve nasadit plastovou krytku 8mm šroubu, pak šroub a olivu. Jakmile nasadíme trn, olivu zašroubujeme do páky a utáhneme, krytku navlékneme přes matku.

  1. Zaklíníme písty

Aby nedošlo k vytlačení pístů během odvzdušňovacího procesu, musí se zaklínit po mocí speciálního klínu Shimano nebo 10mm imbusového klíče. Odstraníme destičky a klín nasuneme shora do třmenu.

  1. Umístění kola

Kolo natočíme tak, aby odvzdušňovací ventil na třmenu směřoval nahoru a mezi ním a brzdovou pákou byla stoupající linie. To není problém u přední brzdy, pro zadní bude potřeba kolo natočit ve stojanu tak, aby zadní vidlice směřovala dolů, případně odmontovat hadičku, je-li z vnějšku na rámu, nebo kolo zavěsit za přední kolo.

  1. Přetočit nádržku

Brzdovou páku natočíme tak, aby byla nádržka v horizontální poloze, otevřeme ji (dva křížové šroubky shora) a odstraníme membránu, která se skrývá pod víčkem.

  1. Vytvoříme vakuum

Nasadíme odvzdušnovací hadičku do odvzdušńovací láhve, na odvzdušňovací ventil nadadíme 7mm klíč, zmáčkneme lahev a druhý konec hadičky nasadíme na ventilek. To vytvoří vakuum, které usnadní odvzdušnění. Lahev připevníme gumičkou  k rámu tak, aby  byla se hadička ohýbala pod úhlem 180°.

  1. Doplnění oleje

Odstřihneme špičku z láhve s minerálním olejem tak, aby tam byla jen minimální díra a doplníme olej do nádržky. Olej máme stále po ruce, otevřeme ventil o čtvrtinu otáčky. Olej začne proudit z nádržky díky gravitaci, doplňujeme olej do nádržky dle potřeby.

  1. Udržujeme hladinu oleje v nádržce

Nádržka oleje se nesmí úplně vyprázdnit, jinak se do systému dostane vzduch a bude se muset odvzdušnit celý systém. Pomalu zmáčkneme brzdovou páku jen asi 5mm a hned povolíme, což umožní vytlačit vzduch uvězněný v systému. Pokračujeme, dokud nezačne proudit z ventilu olej bez vzduchových bublin. Pak ventil zavřeme.

  1. Uvolnění vzduchových bublin

Abychom uvolnili vzduchové bubliny ze systému, poklepeme na třmen a páku s plastovým koncem šroubováku, také brnkání na brzdovou páku (5 mm) rozvíří olej v systému a tím i vzduchové bubliny. Pokračujeme asi 2 minuty a pak se vrátíme ke kroku 8 (otevřeme ventil atd.).

  1. Aktivujeme brzdy

Doplníme olej do rezervoáru až po okraj, umístíme membránu a našroubujeme víčko. Poté několikrát plně promáčkneme brzdovou páku tak, aby písty sevřely 10 mm klíč či klínek mezi nimi, pak plně otevřeme brzdovou páku. Postup opakujeme 2 minuty. Pokud je brzda měkká, vrátíme se k bodu 8 (nezapomeneme otevřít odvzdušňovací ventil o 1/4 otáčky).

  1. Nasadíme destičky

Sundáme hadičku a láhev z ventilu. Třmen a brzdovou páku dobře očistíme čistidlem na brzdy, aby na nich nezůstala žádná brzdová kappalina. Zatlačíme písty zpátky do třmenů pomocí montpáky na kola nebo lice na rozevření pístů, nasadíme destičky, závlačku a pružinku na její konec.

  1. Namontujeme kotouče

Nyní namontujeme kotouče na náboj kol. Kotouče u Shimano brzd se většinou montují pomocí zavírací matice (centerlocku). Kotouč nasadíme do drážek, na závit matky aplikujeme lepidlo na závity a našroubujeme ji. Utáhneme pomocí klíče na kazety 40Nm. JIný způson montáže je upínání pomocí šroubů.

  1. Nasadíme kola

Nasadíme kola, brzdovou páku několikrát promáčkneme, aby se destičky nastavily ke kotouči. Pak vycentrujeme třmen tak, aby se kotouč při otáčení nedotýkal destiček. Třmen utáhneme 7Nm. Pootočíme brzdy na řidítkách do pohodlné polohy. Více viz článek JAK VYCENTROVAT BRZDOVÉ TŘMENY NA KOLE.

  1. Zajetí destiček

Systém je připraven na jízdu, ale destičky se potřebují usadit, aby byly plně účinné. To vyžaduje až 50 zastavení z přiměřené rychlosti. Zkuste jezdit se zmáčknutou brzdou, aby se kotouč zahřál a třel se o destičky. Jízda ve vlhkém počasí destičky zajede mnohem rychleji. Více článek JAK ZAJET NOVÉ BRZDOVÉ DESTIČKY NEBO KOTOUČE NA KOLE.

Zásady

  1. Hadičky musí být u řidítek dostatečně dlouhé, aby dovolili otáčení předního kola o 180°. Při nehodách se přední kolo často protočí kolem rámu, a pokud jsou hadičky krátké, dojde k jejich vytržení z brzdové páky a vylití oleje.
  2. Odvdušnění lze provést pomocí speciální sady Shimano pro odvzdušnění, která vyžaduje jiný postup, který je jednodušší a více účinný, sada ale stojí kolem 1400 Kč. Viz článek JAK ODVZDUŠNIT SHIMANO BRZDY NA KOLE.
  3. Při manipulaci s brzdovou kapialinou nosíme latexové rukavice. Potřísnění rukou může způsobit zánět.

Pro postup, jak odzvdušnit brzdy od jiných výrobců viz kapitoly JAK ODVZDUŠNIT SILNIČNÍ BRZDY SHIMANO/AVID/FORMULA/HAYES/HOPE/MAGURA/ TEKTRO NA KOLE.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *