JAK NASTAVIT MTB KOLO PRO RŮZNÉ PODMÍNKY

Pláště

Pláště mají velký vliv na ovládání kola při jízdě. Pláště pro suché podmínky mají nižší vzorek pro měnší valivý odpor, zatímco do vlhka je lepší plášť s vyšším ale do široka distribuovaným vzorkem, který je navržen tak, aby se zakousl do měkké země a shazoval lépe bláto. Pokud nechcete přezouvat pláště podle podmínek, nejjednodušší je koupit univerzální plášť do všech podmínek a měnit tlak v plášti. Přidáním 0,2-0,4 baru (3-6psi) v suchých podmínkách zlepší odolnost pláště proti proražení. Upustit stejné množství vzduchu zlepší přilnavost pláště k měkkému povrchu.

  1. Odpružení

S odpružením je to podobné jako s plášti. Tvrdší odpružení je lepší pro rychlou jízdu v suchých podmínkách a měkké odpružení vyhovuje vlhku.

Na suchém povrchu tvrdší odpružení pomůže vyhnout se výmolům. Rychlejší odskok zabrání vidlici a zadnímu tlumiči snižovat jízdní pozici po sérii nárazů.

Ve vlhku je dobré změkčit odpružení a zpomalit odskok, aby pláště lépě držely stopu a zlepšil se jeich záběr.

V obou případech je dobré začít přidáním nebo snížením tlaku ve vzduchových tlumičích o 0,7-1,4 baru (10-20psi) a regulovat odskok o několik klinutí, a pak dále dolaďovat podle toho, jak se cítíme při jízdě. Více viz JAK NASTAVIT TLUMIČE NA KOLE.

  1. Pedály

Nášlapné nebo ploché pedály ? Obojí mají své výhody a nevýhody.

Pro typické letní podmínky, kdy terén je rychlý a těžký, SPD pedál pomůže držet nohu ve správné pozici. Upínací mechanismu také pomůže udržet stejné tempo a ušetřit energii při dlouhé jízdě.

Ploché pedály nabývají vrchu v mokru a pokud je terén hodně točivý, protože dovolí přizpůsobit pozici nohy na pedálu nebo se případně dotknout země, když hrozí, že se nám kolo vymkne kontrole.

Viz JAK NAMONTOVAT SPD PEDÁLY.

  1. Gripy

Pro dlouhé horské sjezdy, které jsou namáhavé na paže, měkčí a tlustší gripy umožní méně křečovité držení a utlumí pumpování rukou. Pro vlhké podmínky, gripy s hrubším vzorem zabrání prokluzování.

Viz JAK VYMĚNIT GRIPY.

  1. Blatníky

Je samozřejmé, že v mokru zabrání blatník namontovaný na přední vidlici stříkání vody a bláta do očí. Na celoodpruženém kolu může být užitečný speciální blatník, který se montuje na zadní vidlici a brání vnikání bláta do systému tlumiče. To platí i o hardtailu, kde bláto vniká do středu, převodů a měniče, máme-li blatník, který se montuje k sedlové trubce a kryje jen horní cast zadního kola nebo nemáme žádný. Alternativou je speciální motoristická pěna. Jedná se o lehkou houbu, která nedrží vodu a může být nastříhána do různých tvarů, které se nastrkají do škvír kola a zabrání hromadění bláta a nabírání na váze kola.

  1. Řidítka brzdy

Ve vyšších rychlostech a drsném nebo strmém terénu, je dobré přidat podložku nebo dvě do hlavového složení a zvednout tak řidítka a přenést váhu více na zadní část kola. Přizvednutí brzdové páky pomůže stejným způsobem.

Pro úzké, točité cesty je dobré snížit pozici řidítek (ubráním podložek pod představcem) a více pootočit brzdové páky směrem dolů a zatížit tak přední kolo, což zlepší kontrolu nad kolem.

Viz JAK NASTAVIT ŘIDÍTKA A COCKPIT HORSKÉHO KOLA.