JAK NASTAVIT ŘIDÍTKA A KOKPIT HORSKÉHO KOLA

  1. Přetočení řidítek

Stoupání řidítek (vertikální ohyb) by měl být v linii s čelem vidlice případně úhlem hlavové trubky, je možné řidítka pootočit několik stupňů dopředu či dozadu, ale toto by mělo být základní nastavení.

Při utahování čela upínáku řidítek v představci je dobré dotahovat šrouby střídavě – diagonálně, tak aby byly dotaženy rovnomněrně. Pokud bude upínák dotažen více nahoře než dole, nebo naopak, může dojít k uvolnění řidítek při jízdě nebo jejich poškození. Šrouby by měy být dotaženy na  6 Nm. Přílišné utažení může poškodit komponenty, zejména jsou-li karbonové.

Viz také JAK NASTAVIT VÝŠKU ŘIDÍTEK, JAK SERVISOVAT HLAVOVÉ SLOŽENÍ.

  1. Brzdové páky

Brzdové páky jsou ideálně pootočeny tak, aby byly linii s předloketní kostí při obvyklé jízdní pozici ve sjezdu. Cross-country jezdci obvykle sedí, techničtí jezdci  jezdí v pozici ve stoje a vahou na řidítkách (attack position), při dlouhých sjezdech v pozici s těžištěm více vzadu kola.  Zápěstí by mělo být v této pozici v linii s brzdovými pákami, nikoli ohnuté.

Brzdovou páku je možné posunout vodorovně po řidítkách podle toho, brzdíme-li jedním či dvěma prsty. Pokud je brzdová páka dlouhá, měli bychom mít brzdy na posledních 3 centimetrech páky. Čím blíže pivotu aktivujeme brzdu, tím měnéně je brždění efektivní.

Rozsah brzdových pák (šroubek v kloubu páky) se nastavuje tak, abychom brzdili střední sekcí prstů a aby se páka nedotýkala řidítek či ostatních prstů. Pro malé ruce, musí být brxdové páky blíže k řidítkům.

JAK SERVISOVAT SILNIČNÍ/MTB BRZDY.

  1. Řadící páky

Řadící páky se nastaví tak, aby byly pohodlně dostupné, pokud máme prst (prsty) v aktivní pozici na brzdových pákách.

Pokud nemůžeme na brzdové páky palci dosáhnout, je možné je posunout reverzně, mezi gripy a brzdové páky.

Viz JAK SEŘÍDIT PŘEVODY NA KOLE.

  1. Šířka řidítek

Příliš široká řidítka nemusí být vhodná pro jezdce s užšími rameny. Před zkrácením je dobré nejprve posunout gripy o 5mm na každé straně a vyzkoušet nastavení při jízdě. Při řezání karbonových řidítek je dobré obalit oblast řezu maskovací páskou, která zabrání delaminaci a třepení. Více ŠÍŘKA ŘIDÍTEK MTB KOLA.

  1. Rohy

Vybavení řidítek rohy zrychlí jízdu do kopce, neboť umožní zapojení bicepsů namísto slabších tricepsů.

Obvyklé nastavení rohů je 30 stupňů směrem nahoru, menší úhel může vyhovovta agresivnějším jezdccům.

  1. Páčka zamykání či tlumiče

Dálkový ovladač lock-outu či tlumiče vidlice by měl být umístěn na řidítkách tak, aby nepřekážel brzdovým či řadícím pákám, ale zároveň nevadil rukám v pozici blíže ke středu na řidítkách, kterou užíváme při jízdě dlouhými rovinkami či strmém stoupání. Viz JAK SEŘÍDIT TLUMIČE.

  1. Otřepy

Pokud se rozhodneme instalovat nová řidítka či představec, je nutné zkontrolovat vnitřek upínáku představce i sekci řidítek pro upínání, zdali na nich nejsou otřepy či ostré hrany a případně je zabrousit íbrusným papírem do hladka. Tyto ostré hrany se po upnuté zaříznou do povrchu a mohou časem způsobit i prasknutí řidítek při jízdě.

  1. Karbonová řidítka

Karbonová řidítka mohou být poškozena přílišným utažením při motnáži nebo naopak prokluzovat v představci. Pro účely montáže se používá pasta, kterí obsahuje mikroskopické syntetické kuličky zvyšující třění a zabraňující prokluzování.

Tipy

Svinovací metr poslouží k překontrolvání, že vše na řidítkách je rozmístěno symetricky a ve stejných vzdálenostech. Jakkoli malá disproporce ruší při jízdě.

Momentový klíč malého rozsahu (3-6 Nm) pomůže získat cit pro dotahování křehkých komponentů. Viz ZÁKLADNÍ ZÁSADY PŘI OPRAVĚ KOLA.

Při nastavování gripů je dobré vložit dovnitř do řidítek několik sthovacích pásků různé velikosti, které jsou výborné pro nouzové opravy. Viz NOUZOVÉ OPRAVY NA CESTĚ.

Ocelové šrouby na řidítkách by měly být pravidelně mazány vazelínou, které zabráním korozi a poškození závitů. Viz JAK POVOLIT ZATUHLÝ SPOJ.