Uvolnění nebo prasknutí drátu není neobvyklé zejména při jízdě drsným terénem.
Povolený drát lze dotáhnout klíčem, prasklý drát je třeba vyměnit. V obou případech ale bude kolo třeba následně vycentrovat (viz článek JAK VYCENTROVAT KOLO).
Pokud máte pochybnosti, navštivte náš bikeservis v Plzni, rádi vám pomůžeme
Nástroje:
Klíč na dráty, montpáky na pláště, plochý šroubovák, případně klíč na zavírací matku kazety, bič na kazetu nebo torxový klíč podle toho, kde je drát prasklý, náhradní drát.
Postup:
- Prasklý drát obvykle nevypadne z náboje, takže je potřeba ho nejprve zajistit nebo vyjmout, abychom mohli pokračovat v cestě. Je možné ho buď omotat kolem sousedního drátu, nebo pokud máme s sebou nářadí, ho uštípnout. Pokud je prasklý drát na pravé straně, bude potřeba demontovat kazetu, abychom měli přístup k otvorům v náboji (viz kapitolu JAK VYMĚNIT KAZETU NA KOLE). Možná take bude nutné demontovat brzdový kotouč. K tomu je obvykle potřeba Torx klíč. Při povolování si dáme pozor, aby byl klíč dobře usazen v hlavě šroubu a při opětovné instalaci aplikujeme na závity šroubů lepidlo nebo pastu proti zadření.
- Vypustíme kolo a vyjmeme duši, pokud se nejedná o bezdušový plášť. Nadzvedneme velovložku v ráfku a vyšroubujeme nipl a zbytek prasklého drátu. Lokalizujeme příslušný otvor v náboji a vyjmeme z něj zbytek druhého konce drátu.
- Navlékneme nový drát. U výpletů s trojím překřížením drátů, překřížíme první dva sousední dráty z vnější strany a třetí drát podvlékneme. U výpletu s dvojím překřížením, bez překřížení nebo jiným vzorcem, si prohlédnému způsob výpletu a nový drát instalujeme stejným způsobem.
- Nyní našroubujme zpět šroubovou spojku drátu s ráfkem. K usnadnění instalace niplu do ráfku ho našroubujeme na náhradní drát, protáhneme ho skrz otvor v ráfku a podržíme ho šroubovákem na místě, zatímco odšroubováváme náhradní drát.
- Pak nipl našroubujme na závity instalovaného drátu a utáhneme klíčem na niply. Klíč otáčíme proti směru hodinových ručiček, díváme-li se na vnitřní stranu ráfku.
- S nově nainstalovaným drátem bude zřejmě nutné provést vycentrování kola, především proto, že prasklý drát je často výsledkem vychýlení ráfku z osy. Pokud nechceme centrování provádět, můžeme drát utáhnout dle napětí okolních drátů, které zjistíme zmáčknutím sousedních párů drátů.
Viz take VYPLÉTÁNÍ KOL: CENTROVÁNÍ.