Demontáž starých pedálů může být špinavá práce a lze při ní poškodit tretry. Nastavení nových pedálů nesmí být podceňováno, protože na něm zavisí zdraví našich kolen. Pokud chcete s demontáží a nastavením zámků pomoci, navštivte náš bikeservis v Plzni, rádi vám pomůžeme.
Nástroje:
Penetrační olej, 4mm imbusový klíč, palice, vrtačka a 5/5,5mm vrták, nůž.
- Demontáž
Vyčistíme podrážku tretry, nastříkáme lehký lubrikant na šrouby zarážek a necháme penetrovat.
Ujistíme se, že nic neblokuje vstup 4mm klíče do hlavy šroubu, imbus musí být plně v hlavě šroubu, než začneme povolovat.
Pokud byl otvor v hlavě šroubu deformován, narazíme imbus dovnitř pomocí kladiva. Pokud to nejde, přistoupíme k dalšímu kroku.
- Odvrtání
Pokud není možné šroub povolit kvůli poškozené hlavě, musíme ho odvrtat. Použijeme 5 nebo 5,5mm vrták a zavrtáme ho tak hluboko, až bude možné odlomit hlavu šroubu.
Zarážka se pak z podrážky uvolní a zbytek šroubů bude možné vyndat kleštěmi či upnutím do čelistí svěráku.
Pokud zbytek šroubu není možné vyndat, musíme vyměnit destičku v botě, do níž se zámek upíná.
- Demontáž destičky z boty
Demontáž upínací destičky z podrážky tretry je špinavá práce, zejména je-li bota používána několik let. Otevřeme botu, co nejvíc je to omožné, případně odstraníme tkaničky, a vytáhneme stélku z boty, vložky a voděvzdorné lepicí pásky. Některé tretry mají v podrážce chlopeň, kterou musíme otevřít páčením malým šroubovákem. Na nových botách bude nutné uvolnit chlopeň ostrým nožem.
- Montáž nových zámků
Vyčistíme podrážku tretry pomocí strarého zubního kartáčku a jemně lubrikujeme silikonovou vazelínou všechny kontaktní body. Položíme botu na rovný stůl a použijeme stopy po upevnění starých zarážek jako vodítko a nahrubo připevníme zarážky k botě.
K nastavení úhlu zámku na botě použijeme pravítko. Botu na stole vyrovnáme s hranou stolu a pravítko umístíme do osy zámku a srovnáme paralelně s hranou stolu.
Posuneme zámky co nejvíce k vnitřní straně boty, tak abych rozestup bot byl co nejmenší (Q-faktor), ale aychom zároveň botou nedrhli o kliku.
Utáhneme šrouby rovnoměrně, ale nedotahujeme.
- Test
Regulátor napětí pružiny nastavíme zhruba do střední polohy. Opřeme se s kolem o zeď a zkoušíme zamknout tretru do pedálu a zase ji uvolnit a přenastavujeme napětí, pokud je třeba. Pedál umístíme asi 5mm za polštářky chodidla a pevně a rovnoměrně šrouby utáhneme.
Pružina a tělo pedálu, které používáme, když vyjíždíme a zastavujeme, budou více opotřebované, než u pedálu, ve kterém zůstáváme zapnuti, takže může vyžadovat větší napětí.
Pokud upnutí vadí podrážka tretry, odřízneme kousek gumy kolem zarážky s ostrým nožem.
Více o nastavení zámků treter viz JAK NASTAVIT ZÁMKY NA CYKLISTICKYCH TRETRÁCH.