JAK VYMĚNIT NÁŠLAPNÉ ZÁMKY NA TRETRÁCH

Demontáž starých pedálů může být špinavá práce a lze při ní poškodit tretry. Nastavení nových pedálů nesmí být podceňováno, protože na něm zavisí zdraví našich kolen. Pokud chcete s demontáží a nastavením zámků pomoci, navštivte náš bikeservis v Plzni, rádi vám pomůžeme.

Nástroje:

Penetrační olej, 4mm imbusový klíč, palice, vrtačka a 5/5,5mm vrták, nůž.

  1. Demontáž

Vyčistíme podrážku tretry, nastříkáme lehký lubrikant na šrouby zarážek a necháme penetrovat.

Ujistíme se, že nic neblokuje vstup 4mm klíče do hlavy šroubu, imbus musí být plně v hlavě šroubu, než začneme povolovat.

Pokud byl otvor v hlavě šroubu deformován, narazíme imbus dovnitř pomocí kladiva. Pokud to nejde, přistoupíme k dalšímu kroku.

  1. Odvrtání

Pokud není možné šroub povolit kvůli poškozené hlavě, musíme ho odvrtat. Použijeme 5 nebo 5,5mm vrták a zavrtáme ho tak hluboko, až bude možné odlomit hlavu šroubu.

Zarážka se pak z podrážky uvolní a zbytek šroubů bude možné vyndat kleštěmi či upnutím do čelistí svěráku.

Pokud zbytek šroubu není možné vyndat, musíme vyměnit destičku v botě, do níž se zámek upíná.

  1. Demontáž destičky z boty

Demontáž upínací destičky z podrážky tretry je špinavá práce, zejména je-li bota používána několik let. Otevřeme botu, co nejvíc je to omožné, případně odstraníme tkaničky, a vytáhneme stélku z boty, vložky a voděvzdorné lepicí pásky. Některé tretry mají v podrážce chlopeň, kterou musíme otevřít páčením malým šroubovákem. Na nových botách bude nutné uvolnit chlopeň ostrým nožem.

  1. Montáž nových zámků

Vyčistíme podrážku tretry pomocí strarého zubního kartáčku a jemně lubrikujeme silikonovou vazelínou všechny kontaktní body. Položíme botu na rovný stůl a použijeme stopy po upevnění starých zarážek jako vodítko a nahrubo připevníme zarážky k botě.

K nastavení úhlu zámku na botě použijeme pravítko. Botu na stole vyrovnáme s hranou stolu a pravítko umístíme do osy zámku a srovnáme paralelně s hranou stolu.

Posuneme zámky co nejvíce k vnitřní straně boty, tak abych rozestup bot byl co nejmenší (Q-faktor), ale aychom zároveň botou nedrhli o kliku.

Utáhneme šrouby rovnoměrně, ale nedotahujeme.

  1. Test

Regulátor napětí pružiny nastavíme zhruba do střední  polohy. Opřeme se s kolem o zeď a zkoušíme zamknout tretru do pedálu a zase ji uvolnit a přenastavujeme napětí, pokud je třeba. Pedál umístíme asi 5mm za polštářky chodidla a pevně a rovnoměrně šrouby utáhneme.

Pružina a tělo pedálu, které používáme, když vyjíždíme a zastavujeme, budou více opotřebované, než u pedálu, ve kterém zůstáváme zapnuti, takže může vyžadovat větší napětí.

Pokud upnutí vadí podrážka tretry, odřízneme kousek gumy kolem zarážky s ostrým nožem.

Více o nastavení zámků treter viz JAK NASTAVIT ZÁMKY NA CYKLISTICKYCH TRETRÁCH.

Viz také JAK SERVISOVAT SHIMANO SPD a SPD-SL PEDÁLY.