Pláště
Pláště mají velký vliv na ovládání kola při jízdě. Pláště pro suché podmínky mají nižší vzorek pro měnší valivý odpor, zatímco do vlhka je lepší plášť s vyšším ale do široka distribuovaným vzorkem, který je navržen tak, aby se zakousl do měkké země a shazoval lépe bláto. Pokud nechcete přezouvat pláště podle podmínek, nejjednodušší je koupit univerzální plášť do všech podmínek a měnit tlak v plášti. Přidáním 0,2-0,4 baru (3-6psi) v suchých podmínkách zlepší odolnost pláště proti proražení. Upustit stejné množství vzduchu zlepší přilnavost pláště k měkkému povrchu.
- Odpružení
S odpružením je to podobné jako s plášti. Tvrdší odpružení je lepší pro rychlou jízdu v suchých podmínkách a měkké odpružení vyhovuje vlhku.
Na suchém povrchu tvrdší odpružení pomůže vyhnout se výmolům. Rychlejší odskok zabrání vidlici a zadnímu tlumiči snižovat jízdní pozici po sérii nárazů.
Ve vlhku je dobré změkčit odpružení a zpomalit odskok, aby pláště lépě držely stopu a zlepšil se jeich záběr.
V obou případech je dobré začít přidáním nebo snížením tlaku ve vzduchových tlumičích o 0,7-1,4 baru (10-20psi) a regulovat odskok o několik klinutí, a pak dále dolaďovat podle toho, jak se cítíme při jízdě. Více viz JAK NASTAVIT TLUMIČE NA KOLE.
- Pedály
Nášlapné nebo ploché pedály ? Obojí mají své výhody a nevýhody.
Pro typické letní podmínky, kdy terén je rychlý a těžký, SPD pedál pomůže držet nohu ve správné pozici. Upínací mechanismu také pomůže udržet stejné tempo a ušetřit energii při dlouhé jízdě.
Ploché pedály nabývají vrchu v mokru a pokud je terén hodně točivý, protože dovolí přizpůsobit pozici nohy na pedálu nebo se případně dotknout země, když hrozí, že se nám kolo vymkne kontrole.
Viz JAK NAMONTOVAT SPD PEDÁLY.
- Gripy
Pro dlouhé horské sjezdy, které jsou namáhavé na paže, měkčí a tlustší gripy umožní méně křečovité držení a utlumí pumpování rukou. Pro vlhké podmínky, gripy s hrubším vzorem zabrání prokluzování.
Viz JAK VYMĚNIT GRIPY.
- Blatníky
Je samozřejmé, že v mokru zabrání blatník namontovaný na přední vidlici stříkání vody a bláta do očí. Na celoodpruženém kolu může být užitečný speciální blatník, který se montuje na zadní vidlici a brání vnikání bláta do systému tlumiče. To platí i o hardtailu, kde bláto vniká do středu, převodů a měniče, máme-li blatník, který se montuje k sedlové trubce a kryje jen horní cast zadního kola nebo nemáme žádný. Alternativou je speciální motoristická pěna. Jedná se o lehkou houbu, která nedrží vodu a může být nastříhána do různých tvarů, které se nastrkají do škvír kola a zabrání hromadění bláta a nabírání na váze kola.
- Řidítka brzdy
Ve vyšších rychlostech a drsném nebo strmém terénu, je dobré přidat podložku nebo dvě do hlavového složení a zvednout tak řidítka a přenést váhu více na zadní část kola. Přizvednutí brzdové páky pomůže stejným způsobem.
Pro úzké, točité cesty je dobré snížit pozici řidítek (ubráním podložek pod představcem) a více pootočit brzdové páky směrem dolů a zatížit tak přední kolo, což zlepší kontrolu nad kolem.