JAK SPRÁVNĚ NASTAVIT HORSKÉ KOLO

Nastavení MTB kola by mělo odpovídat preferovanému stylu jízdy. Například sjezdaři budou preferovat více vzpřímenou pozici vzadu v sedle než cross country jezdci, zatímco all-mountain/enduro, trail, XC a cross country závodníci půjdou více dopředu a dolů s řidítky.

 

Výška sedla

Hrubým odhadem můžeme správnou výšku sedla určit připočtením 12,5 centimetru k vnitřní délce nohavice. Tato délka by měla odpovídat délce od horní hrany sedla k horní hraně pedálu, meřeno jejich středem.

Je-li sedlo ve správné poloze, když se pata dotýká pedálu v jeho nejnižší poloze (kliky paralelně se sedlovou trubkou), noha je úplně natažená. Pokud je v této pozici koleno ohnuté, je nutné zvýšit sedlo, pokud naopak nedosáhneme nataženou nohoun na pedál, pak je sedlo příliš vysoko. Dobrým testem, je zkusit se nadzvednout ze sedla patou na pedálu a nohou nataženou, pokud to není možné, je sedlo v ideální výšce. S polštářkem chodidla na pedálu je pak koleno jen mírně ohnuté (25-35°).

Příliš vysoké sedlo nutí jezdce kolébat se v bocích při jízdě, příliš nízké sedlo pak nedovolí vynaložit dostatek síly při šlapání.

Pro downhill je vhodnější nižší poloha sedla, pro vyjíždění strmých kopců naopak vyšší pozice. Rychlé přenastavení výšky sedla za jízdy umožňují teleskopické sedlovky. Pokud je jím celodpružené kolo vybaveno, pak musí být před nastavením plně vysunut. Sedlo u fullů se nastavuje obvykle o 5-10mm níže, přičemž je stále možné efektivně šlapat.

Podrobněji viz JAK NASTAVIT VÝŠKU SEDLA.

 

Délka klik

Délka kliky spolu s výškou sedla ovlivňuje efektivitu šlapání.  Délka vnitřní nohy u lidí se liší o 20 cm i více. Příliš dlouhé kliky mohou způsobit přilišnou flexi kolene a na vrcholu otáčení klikou a zapojení nesprávných svalů.  Jezdec s dlouhýma nohama plně využije svůj potenciál otáčením dlouhých klik.

Většina horských kol má kliky 175mm, popřípadě 170mm dlouhé. Na trhu je však možné sehnat kliky 165-185, v extrémním případě 130-220mm. Viz DÉLKA KLIK PODLE TĚLESNÉ VÝŠKY.

Viz JAK VYMĚNIT KLIKY NA KOLE.

 

Vodorovná pozice sedla

Ideálně by mělo být sedlo víceméně v rovině se zemí, což vyhovuje většině jezdců. Naklonění nosu sedla mírně nahoru usnadní provádění  triků na kole, sklon mírně dolů je vhodný do kopců. Pokud bude výrazně dolů nebo nahoru, bude posouvat naše boky dopředu nebo dozadu, což ovlivní efektivitu šlapání. Pokud nám sedlo nevyhovuje v přibližně paralelní poloze, pak je nutné zkusit jiné.

 

Předozadní nastavení sedla

Má-li kolo ideální velikost a vidlice je správně nastavena, pak by sedlo mělo být přesně ve středu kolejnic.

Kontrola, že sedlo je v ideální pozici vůči těžišti kola, se provádí spuštěním olovnice ze středové osy sedlového upínáku, měla by protínat trubku zadní viclice přesně ve středu mezi osou středového složení a osou sedlové náboje kola.

Pro určení ideální pozice sedla pro jezdce –  posuneme přední nohu do pozicie 9 hodin, takže liky jsou paralelně k zemi a spustíme olovnici buď z přední části kolene a provázek, by měl být v linii s hranou kli, případně na výčnělek čéšky, provázek je v linii s osou pedálu. Pokud je olovnice více vepředu, pak je nutné posunout sedlo dozadu a naopak.

Sedlo se dá obvykle posunout 1 cm vpřed nebo vzad. Je-li sedlo příliš vzadu, váha je na zadním kole a není možná plná komprese tlumiče přední vidlice. Sedlo příliš vpředu nutí jezdce se krčit a příliš zatěžovat přední kolo.

Sedla, jejichž upínání je více vzadu oproti ose sedlovky (tzv. set-back), umožňují posunutí více dozadu a jsou vhodná pro cyklisty s delšími pažemi, sedla s upínáním v rovině s osou sedlovky (inline sedla), umožňují posunutí více dopředu pro jezdce s krátkým trupem.

Pokud posuneme sedlo příliš dozadu nebo dopředu, pak to ovlivní i výšku sedla vůči šlapacímu středu, stejěn jako výrazná změna výšky sedla posune sedlo, a tedy i koleno dopředu či dozadu vůči středu a je nutné provést korekci.

Více vz JAK SPRÁVNĚ NASTAVIT SEDLO NA KOLE.

 

Nestavení dosahu řidítek

Pro ověření  přiložíne  loket k nosu sedla a sledujeme, jak daleko po délce představce dosáhne náš nejdelší prst. Pro cross-country jezdce by to mělo být přesně do středu délky představce.

Při sezení na kole by mělo tělo svírat se zemí úhel 30-50° v závislosti na stylu jízdy, downhill, all-mountain nebo enduro biker bude preferovat více vzpřímenou pozici, aby měl lepší přehled o terénu před nimi a byl schopen rychleji reagovat a snáze překonávat překážky.

Důležité je pohodlí ramen, která musí být uvolněna a ne příliš svěšena či vytočena dozadu. Loket musí být také volný a mírně ohnutý.

Při ideální nastavení pozice sedla, lze dosah řidítek dále doladit jejich potočením či volbou řidítek. Ta jsou ohnutá pod různými úhly směrem k jezdci či nahoru, což ovlivní ohnutí zápěstí při úchopu řidítek. Volba šírších řidítek usnadní ovládání, užší úchop může být pohodlnější (viz ŠÍŘKA ŘIDÍTEK MTB KOLA).

Dosah ovlivní i zvolená délka a úhel představce. Ty jsou vyráběny i s nastavitelným úhlem krku. Obecně kratší představec (v kombinaci s širšími řidítky) usnadní řízení kola.

 

Výška řidítek

Nižší poloha řidítek vůči sedlu umožňuje dynamičtější jízdu a plnou kompresi přední vidlice, pohodlnější jída je ale s řidítky zhruba v úrovni sedla, začátečníci můžou preferovat vyšší řidítka než sedlo.

Výška řidítek se upravuje, přidáním, odebráním podložek v hlavovém složení (umožňuje-li to délka sloupku řízení), výškou a úhlem představce a volbou řidítek s různým stoupáním.

Viz JAK NASTAVIT VÝŠKU ŘIDÍTEK.

 

Poloha ovladačů

Ovládací páky musí být v pozici, aby umožnily aplikování brzdy či přeřazení, aniž abychom posouvali ruce po řidítkách.

Brzdové a řadicí páky se dají pootočit vpřed či vzad či v poloze vůči sobě, což může více usnadnit jejich ovládání a dále doupravit dosah řidítek.

Dosah brzdových pák se dá regulovat šroubkem v kloubu páky, přitáhnutím páky blíže k řidítkům usnadní jejich ovládání, oddálení pak plynulejší průběh brždění.

Viz JAK NASTAVIT KOKPIT .