JAK VYBRAT SILNIČNÍ ŘIDÍTKA

Volba vhodných řidítek, pokud jde o jejich šířku a tvar, je určující pro stabilitu a ovládání kola, správné nastavení řidítek a ovládacích pák se promítá do komfortu a bezpečnosti jízdy.

Známkou špatného nastavení řadících a brzdových pák na řidítkách silničního kola může být bolest krční páteře, ramen a beder, a v horším případě vést k trvalému brnění prsteníčku a malíčku ruky způsobeným natažením nebo kompresí loketního nervu, táhnoucího se ze zápěstí do dlaně.

Šířka řidítek

Obecně platí, že šířka siničních řidítek (obvykle 38-44) odpovídá šířce ramen. Ale stejně  jako u horského kola centimetry na šířce řidítek přidávají na stabilitě a jistotě při jízdě. Jedci trpící výše popsanými potížemi (tuhnutí krku, bolest v šíji  a únavou rukou) by měli volit širší řidítka. To platí zvláště u dámských silničních kol, která jsou osazována úzkými řidítky pro cyklistky s obvykle úzkými rameny.

Tvar a profil řidítek

Ergonomický, zkosený tvar oblouku řidítek má příjemnější úchop a je pohodlnější při dlouhých jízdách, kratší a mělčí oblouk, tedy jak daleko za představec a pod představec dosahují řidítka, umožní vzpřímenější a pohodlnější jízdu.

Naopak kulatý tvar  řidítek umožňuje pevnější úchop a lepší ovládání, vetší dosah a hloubka řidítek je vhodnější pro závodnější pojetí jízdy.

Oválná řidítka jsou pohodlnější na úchop, kulatá umožňují lepší úchop a agresivnější pojetí jízdy. Tomu napomáhají i aerodynamicky tvarovaná řidítka, která ale nejsou tak ergonomická, a tudíž pohodná.

Délka představce

Delší představec v kombinaci s užšími řidítky je lepší pro rychlou jízdu a ovládání kola, aerodynamickou pozici těla a efektivitu brždění při sjezdech.

Nováčči a méně sportovní jezdci by však měli raději volit kratší představec a širší řidítka než jejich ramena a teprve později je nahradit užšími.

Nastavení brzdových pák

Brzdové páky by měly být v rovině s rameny řidítek, s tím že by měly směřovat jeden až dva stupně směrem vzhůru. To umožní přirozenější pozici zápěstí a dosah na brzdové páky v pozici nahoře při jízdě.

Omotávky

Korkové omotávky jsou asi nejpohodlěnší z hlediska úchopu, gelové dobře tlumí vibrace, ale mohou být horší na úchop.

Viz také JAK NASTAVIT ŘIDÍTKA.