Existují tři typy rámů silničních kol:
Tradiční rám – horní rámová trubka je paralelně se zemí, tím pádem i světlá výška při stoji obkročmo nad kolem je menší, takže i velikost rámu musí lépe sedět.
Kompaktní rám – horní trubka rámu se svažuje, rozvor kol je menší a zadní vidlice je kratší. Jízda na kompaktním horském kole je tužší a řízení kola je více responzivní. Pocitově ale by kolo mělo být stejné jako klasické silniční kolo a z toho bychom měli při výberu velikosti vycházet.
Semikompaktní rám – na rozdíl od kompaktních silničních kol, rám se svažuje povlovněji, takže světlá výška rozkroku při stoji obkročmo nad rámem je menší a kola mají o něco dělší horní rámovou trubku (měřeno osa hlavové truby – osa sedlové).
Více kapitola GEOMETRIE SILNIČNÍHO KOLA.
Důležité délky
Nejdůležitějším rozměrem při výběru silničního kola je efektivní délka rámové trubky (ETT) – vzdálenost hlavové a sedlové trubky u kompaktního či semikompaktního kola či prostá délka horní trubky u kola klasického.
Delší kola nás budou nutit zaujmout plošší, závodní jízdní pozici, která je méně pohodlná pro delší jízdy, na kole s kratší horní délku bude sezení pohodlnější, ale méně aerodynamické.
Obecná tabulka velikostí
XXS kolo – ETT 47-48cm – pro jezdce výšky 4′ 10″ – 5′ (148-152cm)
XS kolo – ETT 49-50cm – pro jezdce výšky 5′ – 5′ 3″ (152-160cm)
S kolo – ETT 51-53cm – pro jezdce výšky 5′ 3″ – 5′ 6″ (160-168cm)
M kolo – ETT 54-55cm – pro jezdce výšky 5′ 6″ – 5′ 9″ (168-175cm)
L kolo – ETT 56-58cm – pro jezdce výšky 5′ 9″ – 6′ (175-183cm)
XL kolo – ETT 58-60cm – pro jezdce výšky 6′ – 6′ 3″ (183-191cm)
XXL kolo – ETT 61-63cm – pro jezdce výšky 6′ 3″ – 6′ 6″ (191-198cm)
Tabulky konkrétních výrobců kol se budou lišit.
Nastavení kola
Velikost kola lze dále doladit nastavním výšky sedla (viz JAK NASTAVIT VÝŠKU SEDLA), výměnou představce (jiná délka a úhel), předozadním nastavením sedla a rozsahem brzdových pák (viz JAK NASTAVIT SILNIČNÍ KOLO).
Více o výběru velikosti silničního kola viz JAK VYBRAT SPRÁVNOU VELIKOST KOLA.