Hydraulické brzdy nevyžadují tak častou údržbu, jako mechanické kotoučové brzdy, ale jejich údržba je složitější a je k ní většinou potřeba speciálních nástrojů či sad na odvzdušnění, jejichž pořízení je nákladné. Vyplatí se obrátit se na specializovaný servis jízdních kol, jako je ten náš v Plzni.
Pro odvzdušnění hydraulických brzd od jiných výrobců viz JAK ODVZDUŠNIT SILNIČNÍ BRZDY SHIMANO, JAK ODVZDUŠNIT BRZDY SHIMANO/AVID/FORMULA/HAYES /MAGURA/ TEKTRO NA KOLE.
Pmůcky:
8mm očkový klíč, imbusové a torxové klíče, plochý šroubovák, odvzdušňovací hadička, láhev na zachytávání kapaliny, čistič na brzdy, odmašťovač, DOT 5.1 kapalina, malá láhev či plechovka, papírová utěrka, rukavice a ochranné brýle.
Postup:
- Sundáme kolo a vyndáme destičky. Odstraníme závlačku a 3mm imbusový šroub. Vytáhneme destičky včetně rozpěrné pružiny.
- Nastavíme třmen tak, aby byl odvdušňovací ventil v jeho nejvyšším bodě. Pokud nemáme stojan, je nutné podložit zadní kolo, případně odmontovat upínací šroub a třmen přetočit.
- Uvolníme brzdovu páku, přetočíme ji do vodorvné pozice.
- Zatlačíme písty plně do třmenu, šetrně, měkkým nářadím, abychom je nepoškodili. Zajistíme je proti vysunutí 10mm klíčem nebo klínkem.
- Na odvzdušňovací ventil ve třmenu nasadíme očkový klíč a hadičku s druhým koncem zasunutým v lahvi na zachytávání kapaliny. Hadičku zajistíme proti úniku kapaliny omotáním ubrousku či hadru kolem ventilu.
- Odšroubujeme víčko ve válci brzdové páky (3mm imbus nebo T10 Torx) a vyndáme gumovou membránu a uložíme je na čisté a suché místo.
- Doplníme kapalinu do nádržky v brzdovém válci a začneme odvzdušňování:
- a) Otevřeme odzvdušňovací ventil.
- b) Přitáhneme páku brzdy k řidítkům.
- c) Zavřeme ventil.
- d) Pustíme páku.
- Při každém cyklu poklesne hladina kapaliny v nádržce páky, takže je nutné ji průběžně doplňovat, jinak dojde k jejímu vyprázdnění a nasátí vzduchu.
- Pokračujeme v odzvdušňovacím cyklu, dokud se v kapalině proudící do láhve budou objevovat vzduchové bubliny. Je dobré poklepat na třmen rukojetí šroubováku, abys se z něho uvolnil vzduch. Také je dobré párkrát aktivovat brzdu se zavřeným ventilem, mezi cykly.
- Sundáme hadičku ze zavřeného ventilu, únikající kapalinu zachytíme ubrouskem nebo hadrem.
- Třmen očistíme od kapaliny čističem na brzdy, aby nenaleptala jeho povrch.
- Vložíme membránu do nádržky v páce, ohneme ji, nasadíme jeden konec a pak ji necháme rozrolovat se směrem dovnitř, zabráníme tím vytvoření vzduchové kapsy pod ní.
- Našroubujeme víčko, a čističem na brzdy odstranímu residuum kapaliny z jejího okolí.
- Vyměníme nebo očistíme rukavice, abychom nekontaminovali destičky, a nasadíme je včetně rozpěrné pružinky od třmenu a zajistíme šroubem a závlačkou.
- Namontujeme zpět třmen a natlakujeme písty zpět do poziceu kotouče, roztočíme kolo a ujistíme se, že destičky se netřou o kotouč, jinak budou potřeba vycentrovat. Viz kapitolu JAK VYCENTROVAT BRZDOVÝ TŘMEN.
Poznámky:
Hydraulická kapalina je korozivní, takže pokud ji neodstraníme z potřísněného povrchu kola, nejlépe hned, rozleptá ho.
Rukavice ochrání ruce před podobným účinkem na kůži.
Použítá kapalina by měl být likvidována nejlépe v tomu určených cisternách ve sběrném dvoře či autoopravnách.