JAK ODVZDUŠNIT SHIMANO BRZDY NA HORSKÉM KOLE

Hydraulické brzdy nevyžadují tak častou údržbu, jako mechanické kotoučové brzdy, ale jejich údržba je složitější a je k ní většinou potřeba speciálních nástrojů či sad na odvzdušnění, jejichž pořízení je nákladné. Je ekonomičtější obrátit se na specializovaný servis jízdních kol, jako je ten náš v Plzni.

Níže uvedený postup se týka odvzdušnění Shimano brzd na horském kole, pro návod odvzdušnění silničních brzd Shimano viz JAK ODVZDUŠNIT SHIMANO SILNIČNÍ BRZDY. Pro odvzdušnění hydraulických brzd od jiných výrobců viz JAK ODVZDUŠNIT BRZDY AVID/FORMULA/HAYES/HOPE/MAGURA/ TEKTRO NA KOLE.

Nástroje:

Imbusové klíče, odvzdušňovací sada s minerálním olejem, klín do třmenu, jehlové kleště, papírové ubrousky, odmašťovač

Brzdová kapalina

Většina brzdových kapalin je hydrofilní, tzn. že přitahují vlhkost, proto musí být skladovány v suchu. Voda v brzdovém systému se bude vařit a tvořit plyn, což způsobí, že brzdy budou měkké.

Jsou dva typy brzdových kapalin, minerální a Dot, obvykle Dot 5.1. Na jejich použití se vztahují bezpečnostíní předpisy, které jsou uvedené v dokumnetech přiložených v balení.

Shimano , stejně jako Magura používá minerální olej, zatímco Avid, Hope a další výrobci používají brzdovou kapalinu Dot 5.1.

Příprava

  1. Povolíme šroub na upínáku brzdové páky a otočíme ji na řidítkách do horizontální polohy.
  2. Odstraníme kola, brzdové destičky a do třmenu vložíme obdzdušňovací klín Shimano, pokud ho nemáme, můžeme nechat kotouč ve třmenu, ale riskujeme kontaminaci destiček a kotouče.
  3. Odstraníme odvzdušňovací šroub na nádržce u brzdové páky a do otvoru zašroubujeme odvzdušňovací nádobku.
  4. Odstraníme gumový kryt odvzdušňovacího ventilu na třmenu, naplníme stříkačku s hadičkou olejem a vytlačíme ze stříkačky a hadičky vzduch. Hadičku nasadíme na ventil a zajistíme. Podle typu třmenu buď odstraníme odvzdušňovací šroub na třmenu nebo povolíme šroub ventilu o čtvrtinu otáčky.

Odvzdušnění

  1. Vyvarujeme se zmáčknutí brzdy při odvzdušnění, protože by se do brzdového systému mohl dostat vzduch.
  2. Tlačíme olej ze stříkačky do systému, nádobka na brzdové páce se začne plnit olejem, tím se vytlačí vzduch ze systému.
  3. Zavřeme odvzdušňovací ventil ve třemenu a poklepáním uvolníme vzduch sedící v hadičce, třmenu nebo v páce.
  4. Systém by měl být bez vzduchu, více citlivá a účinná brzda by to měla potvrdit.
  5. Pokud ne, zopakujeme postup. Nepoužíváme kapalinu, která už protekla systémem, protože jsou v ní nečistoty a vlhkost, která by se dostala zpět do systému.

Dokončení

  1. Ujistíme se, že odvzdušňovací ventil na třmenu je zavřený a odstraníme hadičku se stříkačky, aniž bychom rozlili olej.
  2. Zazátkujeme odvzdušňovací nádobku, vyšroubujeme ji a zašroubujme odvzdušňovací šroub do nádržky u páky.
  3. Důkladně vyčístíme okolí nádržky a třmen pomocí odmašťovače.
  4. Odstraníme klín ze třmenu a instalujeme zpět destičky a kolo.
  5. Páku otočíme zpět do původní polohy a otestujeme brzdu.

 

Odvzdušnění bez použití sady na odvzdušnění

Výše popsaný způsob odvzdušnění je jednoduchý a účinný, ale vyžaduje použití sady na odvzdušňšní (tedy alepsoň speciální nádobky, stříkačku z hadičkou lze zakoupit v lékárně a autopotřebách).

Odvzdušnění lze provést i postupem posaným v kapitole JAK NAMONTOVAT KOTOUČOVÉ BRZDY SHIMANO .

Postup:

  1. Destičky a písty

Aby nedošlo k vytlačení pístů během odvzdušňovacího procesu, musí se zaklínit pomocí speciálního klínu Shimano nebo pomocí 10mm imbusového klíče. Odstraníme destičky a klín nasuneme shora do třmenu.

  1. Umístění kola

Kolo natočíme tak, aby odvzdušňovací ventil na třmenu směřoval nahoru a mezi ním a brzdovou pákou byla stoupající linie. To není problém u přední brzdy, pro zadní bude potřeba kolo natočit ve stojanu tak, aby zadní vidlice směřovala dolů, případně odmontovat hadičku, je-li z vnějšku na rámu, nebo kolo zavěsit za přední ráfek.

  1. Vakuum

Nasadíme odvzdušnovací hadičku do odvzdušňovací láhve, na odvzdušňovací ventil nasadíme 7mm klíč, zmáčkneme lahev a druhý konec hadičky nasadíme na ventilek. To vytvoří vakuum, které usnadní odvzdušnění. Lahev připevníme gumičkou  k rámu tak, aby  byla hadička ohnutá pod úhlem 180°.

  1. Nádržka

Brzdovou páku natočíme tak, aby byla nádržka v horizontální poloze, očistíme nádržku  a otevřeme ji (dva křížové šroubky shora) a odstraníme membránu, která se skrývá pod víčkem.

  1. Protlačení oleje

Otevřeme odvzdušňovací ventil na třmenu  o čtvrtinu otáčky. Olej začne proudit z nádržky díky gravitaci.

  1. Olej v nádržce

Nádržka s olejem se nesmí úplně vyprázdnit, jinak se do systému dostane vzduch a bude se muset odvzdušnit celý systém. Pomalu zmáčkneme brzdovou páku jen asi 5mm a hned povolíme, což umožní vytlačit vzduch uvězněný v systému. Pokračujeme, dokud nezačne proudit z ventilu olej bez vzduchových bublin. Pak ventil zavřeme.

  1. Vzduchové bubliny

Abychom uvolnili vzduchové bubliny ze systému, poklepeme na třmen, páku a hadičku plastovým koncem šroubováku, také brnkání na brzdovou páku (5 mm) rozvíří olej v system, a tím i vzduchové bubliny. Pokračujeme 2 minuty a pak se vrátím ke kroku 8 (otevřeme ventil atd.).

  1. Test brzd

Otestujeme brzdy, písty by se měly vysunout a zastavit se o klín, brzda by měla být tuhá. Pokud ne, otevřeme ventil ve třmenu a opakovaně stiskneme brzdu, abychom napumpovali více oleje do systému. Udržujeme hladinu oleje v nádržce. Jamile brzda začne klást odpor, zavřeme ventil.

  1. Kontrola odvzdušnění

Zmáčkneme brzdovou páku a pevně ji podržíme, otevřeme odvzdušňovací ventil na jednu zsekundu a hned zavřeme. Opakujeme a kontrolujeme, že do hadičky proudí kapalina, a ne vzduchové bubliny.

  1. Test brzd

Uvolníme brzdovou páku a doplníme olej do nádržky na maximum. Zkusíme brzdy, pokud jsou tuhé a kladou odpor, v systému není vzduch. Pokud ne, opakujem postup od bodu 11.

  1. Montáž destiček

Doplníme nádržku na maximum, vrátíme membránu na místo a nádržku zavřeme. Sundáme hadičku a láhev z ventilu. Třmen a brzdovou páku dobře očistíme čistidlem na brzdy, aby na nich nezůstala žádná brzdová kappalina. Zatlačíme písty zpátky do třmenů pomocí montpáky na klíče na rozevření pístů, nasadíme destičky a zajistíme závlačkou s pružinkou. Nasadíme kola.