JAK SEŘÍDIT MECHANICKÉ KOTOUČOVÉ BRZDY NA KOLE

Mechanické kotoučové brzdy, na rozdíl od hydraulických, potřebují seřízení. Indikátorem opotřebení jsou měkké brzdy (příliš promačkáváme brzdovou páku, než dojde k zamčení kol) či se zhoršující brzdný účinek. Následujíc text vám poradí, jak problem indentifikovat a odtsranit. Pokud ale nechete údržbu provádět doma nebo si postupem nejste jisti, navštivte nás bikeservis v Plzni, rádi vám pomůžeme.

Pomůcky:

Set imbusových klíčů, pár vizitek, klíč na rovnání kotoučů nebo francouzský klíč, kleště na napínání lanek, elastická páska

Postup:

  1. Opotřebení brzdových destiček

Narozdíl od brzdových špalků ráfkových brzd  brzdové destičky obvykle nemají vyznačenu míru opotřebení. Destička by neměla být tenčí než 1mm (v eztrémním případě 0,5mm), tak aby nedošlo k poškození kotouče kovovou destičkou, na níž je brzdová směs nalepena. Podrobnosti o výměně destiček viz článek JAK VYMĚNIT BRZDOVÉ DESTIČKY NA KOLE.

  1. Rovnání kotouče

Ke kontrole rovnosti kotouče je možné použít centrovací vidlice na kola, ale úplně postačí kotouč pozorovat při procházení třmenem mezi destičkami. Pokud není rovný, srovnáme ho pomocí speciálního klíče na rovnání kotoučů či francouzského klíče. Více viz článek JAK SROVNAT BRZDOVÝ KOTOUČ NA KOLE.

  1. Centrování třmenu

Mechanické kotoučové brzdy mají na rozdíl od hydraulických brzd obvykle pouze jeden pohyblivý píst, takže vyžadují časté seřizování, které je ale poměrně jednoduché.

Nejprve úplně povolíme nepohyblivou čelist brzdy (na pravé straně ve směru jízdy) pomocí imbusu. Povolíme upínací šrouby třmenu, vycentrujeme třmen, aby kotouč procházel jeho středem (nikoli středem mezi destičkami)  a šrouby utáhnememe. Vsuneme dvě vizitky mezi statickou část třmenu a kotouč. Zašroubujeme nepohyblivou čelist brzdy zpět a vytáhneme karty.

  1. Seřizení pohyblivé čelisti třmenu

Nejprve najdeme stavěcí doraz bovdenu, který bývá u třmenu brzdy, brzdové páky nebo je integrovaný do bovdenu.

Doraz nejrve plně zašroubujeme a poté povolíme o jednu otáčku. Povolíme ukotvení lanka u třmenu. Vsuneme vizitky mezi pohyblivý třmen a kotouč a rukou posuneme třmen tak, aby se dotýkal karet. Poté popotáhneme kabel pomocí speciálního kleští, rukou či pomocí gumičky přidržíme páku třmenu v zabržděné poloze a utáhneme kotvu lanka.

Roztočíme kola a zmáčkneme brzdu, páka by se neměla promačkávat až k řidítkům a kolo by se mělo zamknout zprudka a bez protáčení.

  1. Doladění

Pokud se kotouč konstantně tře o brzdové destičky, povolíme stavěcí doraz bovdenu (zašroubujeme o půl až celou otáčku dovnitř). Pokud to nepomůže, musíme povolit napětí lanka povolením jeho kotvy.

Pokud se brzda promačkává příliš blízkou k řidítkům, stavěcí doraz vyšroujeme (1 otáčku). Pokud to nepmůže, musíme více napnout lanko v kotvě.

  1. Kontrola brzd

Účinnost brzd se musí zkontrolovat před použitím kola v provozu. Postavíme kolo na zem, zmáčkneme přední brzdu a tlačíme vahou těla na kolo směrem dopředu a dolů. Přední kolo musí zůstat zamčené. Potom aktivujeme zadní brzdu a táhneme kolo dozadu. Pokud kolo zůstane zamčené, je jízdní kolo připraveno k jízdě.