Trh s elektrickými horskými koly se rychle rozrůstá, protože umožňuje výrobcům oslovit cyklisty, kteří nejsou tak fyzicky zdatní, nebo jsou po zranění, které jim znemožňuje ježdění na konvenčních horských kolech, či prostě nemají dostatek energie pro jízdu na klasickém MTB kole.
Oslovit mohou ale i současné vlastníky horských kol, kterým elektrický pohon umožní rychle zdolat velké vzdálenosti a učiní jejich jěždění zábavnější.
Síla v pedálech
Nejlevnější elektrická horská kola jsou vybavena motorem v náboji předního či zadního kola, zatímco většina elektrokol má pohon přímo ve středovém složení. Tradiční výrobce elektromotorů, jako Bosch či Yamaha, doplnilo japonské Shimano se STEPS MTB systémem. Viz SHIMNAO STEPS.
Většina elektromotorů je aktivována šlapáním, některé jsou vybaveny škrtícím ventilem a pohání kolo nezávisle na šlapání. To eloktrokola přibližuje elektrickým motorkám, ale s výrazně nižší rychlostí. Některá kola mohou být kombinací obojího. Viz ELEKTROKOLO – NA PLNÝ PLYN.
Turbo pohon
Množství energie, kterou motor pomáhá pohánět kolo, je ovládáno pomocí tlačítek umístěných na řidítkách vedle gripu. Většina výrobců doporučuje začít s nižsím pohonem, abychom si na systém asistence při šlapání zvykli.
Jakmile kolo nabere rychlost, můžeme dolaďovat množství elektropohonu od nuly až po plný výkon, který je obvykle 200 nebo 350 wattů. 250 wattů přitom odpovídá síle, kterou je schopen vynaložit trénovaný rekreační cylista, pohon 350 wattů po delší dobu odpovídá trénovanému profesionálovi.
Využívat maximálního pohonu elektromotoru může být lákavé, ale je třeba mít na paměti, že vyšší výkon znamená kratší dojezdovou kapacitu baterie. Většina počítačů elektrokol bude ukazovat zbývající kapacitu baterie a počet kilometrů, které nás elektromotor bude ještě pohánět, a lepší počítače ji přepočítají podle aktuálního výkonu motoru, který používáme.
Rychlostní limity
Limit pro elektrokola daný Evropskou unií je 250-ti wattový motor a 25 km/h maximální rychlost kola s motorem aktivovaným šlápáním.
Omezovač rychlosti horských kol vybavených silnějšími motory může být odstraněn, ale takové kolo je stejně možné provozovat pouze mimo dopravní provoz a na soukromém pozemku. Ve Švýcarsku je rychlostní limit 45 km/h, ale tento zákon se do EU asi jen tak nerozšíří.
Slabiny horského elektrokola
S větším výkonem kola stoupá také opotřebení převodů, přehazovačky řetězů, i kdy výrobci se na to snaží regovat vyvíjením více odpolných, ale také dražších komponentů.
Pokud se navíc elektromotor porouchá, potřebujete spíš počítačového inženýra, než kolomechanika, aby to spravil. A pak je tu baterie. Stačí si uvědomit, jak se sníží kapacita naší baterie ve smartphonu po roce až dvou používání. Lithiové baterie elektrokol ztrácejí svoji kpacitu s věkem, a tím se snižuje I dojezdová vzdálenost našeho kola. Nejlevněšjí náhradní baterie stojí 10 tisíc korun.
Evoluce elektrokomponentů
Dosud byla elktrokola vybavena stejnými komponenty jako konvenční kola, ty ale nebyly vyvinuty, aby snesly zátěž kol poháněných elektormotorem. Shimano a SRAM však vyvinuly komponenty pro elektorkola.
Shimano STEPS vyvinul dokonce systémy dva, jeden pro rekreční jízdu a druhý pro horská kola, který má větší kroutící moment (70 Nm) a baterii s větší kapacitou 500 W. V porovnání s Boschem, který používá ve středu malý převodník se 14 zuby, Shimano STEPS nabízí jednopřevodník plné velikosti (38/44 zubů).
SRAM EX1 sada komponentů je navržena tak, aby byla kompatibilní s motory vyráběnými jinými značkami. Osmirychlostní kazeta velkého rozsahu (11-48 zubů) vyhovuje akceleraci elektrokol, zatímco umezuje opotřebení a křížení řetězu s dvojpřevodníky. Na rozdíl od Shimano také SRAM vyvinulo brzdové páky, které v kombinaci s SRAM klasickým Code DH třmenem budou schopny efektivně zastavit těžká elektrokola.
Cena elektrických horských kol
Top modely elektrických horských kol, vybavené sofistikovaným ovládáním odpružení a škrtící klapkou umožňující akcelerovat bez šlapání, se dnes šplhají až k závratným dvou až třem stům tisícům korun.
Vývoj technologie horských elektrokol však směřuje ke snižování cen, stejně jako ke zvýšení kapacity baterie a lepšímu ovládáním elektromotoru.
Snižuje se i váha elektrokola, která zvláště u celoodpružených kol přesahuje 20 kilogramů. Existuje prototyp kola od Focus, nazvaný Projekt Y, který je sice pevný, nikoli celodpružený, ale jinak splňuje všechny parametry horského kola a jeho váha je 13 kg. To je méně než většina trailovych kol, ale s přídavnou silou elektromotoru 250 wattů. Dojezd 18 kilometrů naproti tomu není závratný, spíš naopak, ale je to každopádně velký krok dopředu, pokud jde o elektrokola.
Více viz ELEKTROKOLA, JAK ELEKTRIFIOVAT VLASTNÍ KOLO, JAK VYBRAT HORSKÉ KOLO.