ELEKTROKOLA – NA PLNÝ PLYN

Většina elektrokol josu vybavena možností zvolit si několik režimů jízdy, od ekonomického po sportovní či turbo režim.

Zatímco motor většiny elektrokol nabízí pouze asistenci při šlapání, a nemůže být uveden do chodu jinak než šlapáním, existují lektrokola, která jsou vybavena klasickým škrtícím ventilem jako motorka nebo auto, stlačením tlačítka vystřelí kolo vpřed, ať už cyklista šlape či nikoli.

Jiná elektrokola nabízejí kombinaci šlapacího aistenta a škrtícího ventilu.

Jak fungují elektrokola se šlapacím asistentem

Až na drobné rozdíly všechna kola vybavena elektromotory pro podporu při šlapání jsou aktivována šlapáním. Jakmile začnete šlapat, motor začne běžet, ještě než otočíte klikou pedálů. Rychlá aktivace elektromotoru usnadňuje iniciování pohybu kola z místa.

Výkon elektromotoru se reguluje plus/mínus tlačítkem na řidítkách vedle gripů, nebo na počítači umístěném ve středu řidítek. Výrobci doporučují začít na nízkém výkonu, protože vysoký výkon může začátečníka vylekat. Při jízdě je pak možné regulovat množství aistence při šlapání od nulové až po maximální. Výkon motoru je obvykle 250 až 350 watů, přičemž 250 W odpovídá síle trénovaného  rekreačního cyklisty, kterou dokáže vynaložit při jízdě trvající kolem jedné hodiny, 350 W pro delšší dobu odpovídá výkonu profesionálního cyklisty.

Čím větší podporu šlapacího asistenta využijeme, tím kratší bude naše jízda s jeho asistencí. Dojezdová vzdálenost bývá zobrazena na displeji některých asistentů, jiné asistenty ji aktualizují podle zvoleného nastavení. Dojezdová vzdálenost může být od 24 km při plné podpoře asistenta při jízdě do kopce až po 200 km, které uvádí některé modely aistentů při nejnižší podpoře asistenta. Reálně však můžete očekávat něco mezi 30 až 60 kilometry.

 

Jak fungují elektrokola vybavená škrtící klapkou

Zřídka se vyskytující modely elektrokol, které jsou vybaveny ventilem, nemají motorkám podobná řidítka s otáčecím gripem, ale přidávají plyn pomocí malého tlačítka na řidítkách. Funkce je ale stejná, při stlačení tlačítka přidáme ‚plyn‘ elektromotoru a kolo zrychlí v pohybu vpřed, aniž musíme šlapat.

Důvodem proč většina elektrokol není vybavena ventilem je, že v mnoha zemích nejsou tato kola klasifikována jako bicykly, ale skútry, a vztahuje se na ně zákon, ze kterého plynou stejné povinnosti, jako pro motorku. Například s nimi nemůžete vjet na určité stezky a je vyžadován minimální věk pro jejich řízení.

Více viz SHIMANO STEPS, ELEKTRICKÁ HORSKÁ KOLA, JAK ELEKTRIFIOVAT VLASTNÍ KOLO.