ELEKTROKOLA

Co je to e-bike?

Elektrokola jsou jízdní kola vybavená elektrickým motorem, který přidá sílu při šlapání. Většina elektrokol není vybavena škrtícím ventilem a nebudou pohánět kolo při jízdě na volnoběh, takže není možné vyjíždět kopce bez šlapání. Rám a komponenty elektrokol jsou navrženy tak , aby snesly extra zátěž danou vyšší vahou kola a výkonným pohonem.

Elektrokolo versus klasické kolo

Elektorkolo je dražší a komplikovanější systém než klasický bicykl. Můžete se s ním dostat do svízele, pokud vám dojde šťáva daleko od domova, protože vyjet s tímto více než patnáctikilovým strojem kopec, je velká dřina.

Pokud je třeba e-kolo opravit, náhradní díly jsou dražší než komponenty pro klasické kolo a servisy vám nepomohou s opravou motoru či baterie. To znamená, že pokud se problém týká motoru nebo baterie, budete muset navštívit obchod, kde jste kolo koupili, nebo najít dealera, který vám pomůže se záruční opravou.

Pokud jde o záruku, např. Specialized ručí za své baterie 2 roky a motory  Bosch používané na kolech této značky jsou zaplombované jednotky, ketrá nemohou být opravované dealerem. Zbylé komponenty mohou být opraveny certifikovaným specialistou.

Mnohá elektorkola jsou vybavena na převážení bagáže nebo i nákladu a mohou vaše ježdění posunout daleko za vaše nynější obzory. Můžete například absolvovat mnohem více horských sjezdů za den, protože se nemusíte spoléhat na lanovku, nebo dojíždět 40 km do práce be potu a prodlev.

Jak rychle elektrokolo jede?

Nejde o to, jak rychle je e e-kolo schopné jet, ale jaké jsou limity pro rychlost jízdy v dopravním provozu. Ty jsou dané zákonem, a v zemích evropské unie je tento limit 25 km/h. Kolo navíc může být (po)poháněno e-motorem jen při šlapání, jímž je motor aktivován. Pokud lze motor aktivovat nezávisle na šlapání nebo vyvinout větší rychlost než 25km/h, pak se jedná o skútr, na něž musíte vlastnit licenci, pojištění, projít STK a být vybaveni helmou.

Ve Velké Británie je limit ještě o kilometr nižší (24km/h), v USA se limity liší stát od státu, např. Idaho klasifikuje e-kola jako motorizovaný bicykl, na nějž se vztahuje 30 m/h limit, a musíte mít řidičák a pojištění, v Kalifornie naproti tomu je limit 20 m/h a nemusíte mít licenci.

Elektrokolo není skútr, ani motorka, jde o bicykl s extra pohonem, jak silný je tento přídavný pohon, je dáno kapacitou baterie – Shimano Steps nabízí baterie až 500 W.

Viz E-BIKE – NA PLNÝ PLYN.

 

Druhy elektrokol

Téměř jakýkoli druh kola dostupný na trhu je vyráběn v elektroverzi. Horská elektorkola, silniční elektrokola, skládací elektrokola,… Některá mají pohon na předním kole, ale většina má pohon namontován přímo na středovém složení. Baterie bývá obvykle namontována na spodní trubce, nosiči zavazadel nebo nad zadním kolem.

Je také možné dovybavit vaše stávající kolo sadou na přestavbu na elektrokolo, což znamená vyměnit přední nebo zadní kolo, nebo namontovat poháněcí jednotku nad zadní kolo. V každém případě, je-li vaše kolo v záruce, přijdete o ni. Viz JAK ELEKTRIFIKOVAT VLASTNÍ KOLO.

Elektrická horská kola

E-MTB kolo je výkonné kolo do všech terénů, které značně prodlouží váš dojezd a počet ujetých kilometrů. Je na něm možné užít si více sjezdů, protože vyjet dlouhý kopec na takovém kole je hračka a potěšení.

Můžete pořídit horské elektrokolo celoodpružené nebo pevné, jedinou nevýhodou oproti klasickému horskému kolu je váha, především u celopéra, a také cena. Některá kola jsou vybavena podpůrným chodem při chůzi, což může být u takto těžkého kola výhodou.

Komponenty jsou specializované, jako Shimano E8000 STEPS nebo SRAM EX1. Obě sady obsahují displej, a jednopřevodník, a jsou vyvinuty tak, aby snesly extrémní kroutící moment kola. Je tak nutné vybavit toto kolo výkonnými brzdami, aby ho bylo možné zastavit. Viz ELEKTRICKÁ HORSKÁ KOLA, SHIMANO STEPS.

Elektrické silniční kolo

I když některým pravověrným silničářům to může znít jako svatokrádež, na trhu jsou k mání i silniční kola poháněná elektromotorem.

Silniční elektrokola mají baterii na spodní trubce, popřípadě skrytou v rámu (Typhoon).

Je samozřejmě ilegální zúčastnit se s takovým kolem silničního závodu, ale můžet držet krok se zdatnějšími kamarády a navštívit vzdálené pamětihodnosti na elektrokole. I kdyby vás toto kole pouze přimělo vrátit se k cyklistce, je to dobrá věc. Viz JAK VYBRAT SILNIČNÍ KOLO.

Elektrické hybridní kolo

Tento segment elektrokol má zřejmě největší potenciál. Tato štíhlá kola přátelská k životnímu prostředí jsou velmi dobrým dopravní prostředkem v zácpami ochromených velkoměstech, aniž musíte používat hromadnou dopravu, a můžete si na nich užít ranní jízdu do práce, aniž se zapotíte.

Hybridní elektrokola jsou cenově dostupná, začínají na 25 tisících, jako napříkklad B’Twin Bebike 500 k dostání v řetězci Decathhlon, který ma dojezd 40 km. To je dostatečná vzdálenost pro dojíždění ve městě, aniž musíte dobíjet v obědové pauze.

Plně vybavené elektrokolo CityZen C8 HM od holandské značky Gazelle  s osmi rychlostmi v náboji, čtyřrychlostním Bosch elektromotorem a praktickými doplňky, jako je stojánek, nosič na zadvazadlo, bezpečnostní pás a integrovaný zámek, pořídíte za 50 tisíc. Viz HYBRIDNÍ KOLA.

Skládací elektrokolo

Pro dojíždění je takové kolo snem. Elektrické skládací kolo je dostečně kompaktní, abyste ho snadno uložili i v malém bytě, kanceláři či garáži.

Můžete také pořídit sadu na přestavbu na e-kolo určenou pro skládačky. Tento systém má pohon skryt v předním náboji a baterie je namontována na přední kolo. Nejde ale o zrovna levnou záležitost (zhruba 20 tisíc korun).

Asi se spíše vyplatí koupit skládací kolo vybavené elektropohonem již z výroby, jako je Tern eLink s dojezdem 50 km, rychlostí 25 km/h  a vahou 22kg. Kolo je vybaveno blatníky, nosičem, krytem na řetěz a předními i zadními elktrickými světly. Cena je cca 50 tisíc korun. Viz SKLÁDACÍ KOLA.

Elektrické užitkové kolo

Užitková elektrokola umožňují přepravovat náklad různé velikosti, od nákupu po složený nábytek či vaše děti.

Aby snesla vyšší zátěž, jsou tato kola jsou vybavena festovnějšími komponenty, výkonným motorem a pohodlnou geometrií. Jsou větší než jiná elektrokola, zaberou také více místa při uskladnění a jsou také těžší, ale jsou důmyslně konstruována pro svůj účel.

 

Jak dlouho vydrží baterie elektrokola ?

Kapacita baterie záleží na její velikosti, váze kola a jezdce a náročnosti terénu. Nejnovější Bosch elektromotory předpokládají dovézt osmdesátikilového jezdce na vzdálenost 80 kilometrů při rychlosti 20 km/h v turistickém módu a 140 km v ekonomickém módu.

Životnost baterie záleží na způsobu jejího užívání. Bosch dává záruku 2 roky na své baterie, Shimano předpokládá, že baterie vydrží 1000 nabíjecích cyklů, což odpovídá 60 tisícům kilometrů.

Ať už použijete baterii jakéhokoli výrobce, jedná se o inteligentní jednotky odolné proti vysokým teplotám, nadměrnému nabití nebo vybití baterie. Nová bateri od Bosche stojí 17 tisíc, Shimano STEPS baterie stojí zhruba polovinu.

Jak se elektrokola nabíjejí ?

Elektrokola se nabíjejí z jakékoli zásuvky a většina novějších modelů umožní vyndat baterii, takže není nutné parkovat kolo přímo u zásuvky nebo ho nechávat přes noc zapojené v zásuvce.

Plné nabití obvykle trvá 3-4 hodiny, ale nové baterie je možné nabíjet jen částečně po dobu jedné až dvou hodin, aniž by došlo k poškození článků. Není ani nutné baterii zcela vybít. Nejnovější baterie můžete bez problémů částečně vybíjet a nabíjet.

Kolik elektrokola stojí ?

Většina elektrokol bude stát víc než klasické bicykly, ale cena baterií, elektromotorů a komponentů půjde postupně dolů. Bosch očekává pokles cen, díky nižší výrobní ceně baterií, což potvrzují i další hlavní výrobci.

Jak už jsme zmínili, nejlevnější elektrokolo z francouzského Decathlonu stojí kolem 16 tisíc korun a má dojezd 40 km/h. Naproti tomu slušné turistické hybridní  kolo od německého Cube přibližně třikrát tolik.

Za festovní celodpružené kolo od Haibike nebo Specialized utratíte 90 tisíc, ale dostanete za to kolo, které můžete jezdit v tom nejdrsnějším terénu celý den a briskně vyjíždět kopce zpět po absolvování jakkoli dlouhého a vzrušujícího sjezdu.

Je potřeba řidičský průkaz a pojištění ?

V celé Evropské unii není potřeba vlastnit licenci ani pojišťovací kartu ke svému elektrokolu za splnění podmínek zmíněných v úvodu tohoto článku. To znamená, že vaše kolo nepřekročí rychlost 25 km/h a jeho motor je aktivován pouze šlapáním. Bez šlapání je možné uvést kolo pouze do rychosti 6 km/h, aby splnilo zákonné podmínky.

V USA je situace jiná stát od státu, ale všeobecně se obejdete bez licence, pokud kolo jede v limitu 20 m/h. V Austrálii je maximální povolená rychlost 25 km/h.

Více viz ELEKTROKOLA – NA PLNÝ PLYNSHIMANO STEPS, E-MTB, JAK ELEKTRIFIOVAT VLASTNÍ KOLO.