GRAVEL KOLA

Jak název napovídá, kola byla vyvinuta pro dlouhé cesty po štěrkopískových cestách na americkém venkově. Jde vlastně o silniční kola, která jsou uzpůsobena pro dlouhou jízdu ve volném terénu, takže si mnohé vypůjčují z horských kol, především s ohledem na pohodlí při jízdě a univerzálnost kola.

Brzdy
Tato kola jsou vlastně na půl cesty mezi cyklokrosovým a turistickým kolem. Podobně jako u cyklokrosých kol jsou tu standardem diskové brzdy. Už kvůli rozmanitému počasí, které vás na dlouhých cestách může potkat, ale i kvůli tomu, že ráfkové brzdy ubírají něco z povrchu ráfku, který tak nezůstane perfektně vycentrovaný během jízdy. To platí dvojnásob v drsnějších podmínkách kamenitých, prašných či blátivých cest, pro které jsou tato kola stavěna.

Kola
Typické pro gravel kola jsou širší pláště, 28-40 mm, objemově větší než silniční pláště a s hrubším vzorkem. Ráfky jsou primárně širší, s náboji pro osazení diskových brzd a úpravou pro bezdušové pláště, které jsou opět vypůjčené ze světa cyklokrosu. Pevná osa kol tu není standardem.

Vidlice a rám
Vidlice těchto kol mají dostatečnou světlou výšku, aby pojmuly širší pláště a a disponují i návarky pro montáž blatníků a nosiče na bagáž.

Jak už jsme naznačili, geometrie rámu je uvolnější oproti tradičním silničním kolům. Jedná se o offroad, a tudíž má větší nároky na ovládání – disponuje delším rámem, delší zadní stavbou a méně strmým úhlem hlavové trubky. Tyto prvky, typické pro horská kola, dělají kolo stabilnější ve vyšší rychlosti.

Hlavová trubka je navíc delší než u silničních kol, což činí kola pohodlnější. Pohodlí jde naproti i užší sedlovka a rám i vidlice, což posiluje schopnost kola tlumit vibrace. Kvůli ovladatelnosti jsou gravel kola vybavena širšími
řidítky.

Převody
Oproti silničnímu kolu mají gravel kola větší rozsah převodů, aby snáze stoupala ve strmých terénech, a také větší poloměr otáčení daný objemnějšími plášti. Proto jsou na některých gravel kolech k vidění kazety určené pro horská kola nebo moderní systémy z jedním převodníkem a extrémně velkým rozsahem koleček vzadu.
Cena
Ceny těchto kol začínají na 25 tisících za kola se slitinovými rámy a komponenty nejnižší třídy. Top kola na trhu s karbonovými rámy a hydraulickými brzdami budou stát kolem 60 tisíc. Gravel kola stavěná na zakázku se mohou ale dostat s cenou ještě mnohem výš.

Viz také CYKLOKROSOVÁ KOLA, TURISTICKÁ KOLA, JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *