HYBRIDNÍ KOLA

Hybridní kolo je cenově dostupným kolem na půl cesty mezi horským a silničním kolem, což ho činí všestranným kolem vhodným pro jízdu rozmanitým terénem, takže je ideálním nástrojem pro dojíždění. (Viz JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.)

Řidítka

Hybridní kola mají rovná řidítka jako kola horská, používají také stejné řadiče a brzdy, nikoli integrované řadiče a brzdy jako kola silniční. To umožňuje jízdu ve vzpřímené poloze, která je pohodlnější a bezpečnější v silničním provozu. Hybridní kola mají také širší a objemnější pláště než silniční kola, což opět připsívá ke komfortu jízdy.

Ráfky a pláště

Některá hybridní kola mají blíže k horským kolům, jiná ke kolům vyznávajícím jízdu po asfaltu. Velikost kola je obvykle rozlišovacím znamením, 26-ti palcová kola činí kola vhodnějším pro jízdu mimo silnici. Kola, která jsou navržena pro rychlejší jízdu nebo jízdu na větší vzdálenosti jsou posazena na ráfky silničního typu tzv. 700c, mají lehčí rám a užší pláště a více agresivní pozici těla (geometrii).

Brzdy

Hybridní kola používají stejný typ brzd jako horská kola, tedy véčkové ráfkové brzdy nebo kotoučové brzdy, mechanické či hydraulické.

Interní řazení a hnací řemen

Řazení na hybridních kolech je obvykle velmi univerzální, typicky se třemi převodníky vpředu a velkým rozahem ozubených kol na zadním kole. Na dražších kolech můžeme najít interní řazení v náboji. Ozubená kola jsou uzavřena v bubnu kolem náboje zadního kola. Jsou ovládána řadiči na řidítkách a mají obvykle tři až osm převodů. Převody jsou poháněny buď řetězem nabo převodovým řemenem. Tento systém interního řazení je sice dražší než klasické převody, má ale nesporné výhody. Fakt, že jsou převody schovány v bubnu, znamená, že jsou chráněny před vší špínou, blátem a pouličním humusem, takže převody jsou téměř bezúdržbové.

Hnací řemen u interního řazení je alternativou ke klasickému řetězu a je podobný řemenům používaným v automobilobém průmyslu. Kovový článkový řemen musí být pravidelně čištěn a lubrikován, aby správně pracoval, zatímco ozubený řemen funguje podobně, ale nevyžaduje takovou údržbu. Takže konec otiskům řetězu na vašich nohou!

Hybridní kola také bývají jednorychlostní singlespeedy, což je velmi jednoduchý systém.

Odpružení

Některá hybridní kola mohou být též vybavena odpruženou vidlicí, ovšem velmi základními typy, často s kratším zdvihem, které jsou vhodné na rozbité silnice, méně už do volného terénu.

Doplňky

Na hybridních kolech mohou být z výroby osazeny celokolové blatníky nebo nosiče na brašny, nebo je kolo minimálně vybaveno úchyty pro namontování těchto doplňků.

Dalším důležitým doplňkem jsou světla, která jsou nezbytná při jízdě za soumraku, nebo za snížené viditelnosti, například při deštivém počasí. Kolo je možné vybavit i počítačem naježděných kilometrů, případně GPS, jako je Garmin, umožňujícím mapovat a sledovat cestu.

Jízda s dětmi

Hybridní kol ajsou také nejlepší volbou jízdního kola, pokud plánujete jezdit s dětskou sedačkou. Vzpřímená pozice cyklisty a rovná řidítka pomáhají udržet stabilitu a viditelnost při jízdě a navařené úchyty umožňují připevnit dětskou sedačku.

Univerzálnost

Všetrannost je silnou stránkou hybridních kol, ale také jejich slabinou. Jakkoli zdatně kombinují jízdu po silnici a mimo ni, nevynikají příliš ani v jedné z těchto disciplín. Silniční kolo bude vždy rychlejší a horské kolo bude lépe zvládat jízdu otevřenou krajinou. Pokud ale jste vyznavačem obojího, je toto kolo přesně pro vás.

Viz také TURISTICKÁ KOLA, GRAVEL KOLA, ELEKTROKOLA, JAK ELEKTRIFIKOVAT VLASTNÍ KOLO.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *