JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ

Volba vhodného kola na dojíždění závisí na několika faktorech – jak dlouhá je vaše cesta do práce, jakým terénem cestujete a jaký je váš vkus, pokud jde o jízdní kola.

Bez ohledu na to, jaká kola se vám líbí, pro volbu ideálního kola na dojíždění je nejdůležitějším faktorem pohodlí a praktičnost, pokud je každodenní jízda na kole spíše utrpením než radostí, stěží budete tento dopravní prostředek preferovat.

Ať už zvolíte jakékoli kolo, budte potřebovat převážet věci, ať už v ruksaku, tašce přes rameno nebo na nosiči. Naložit věci přímo na kolo je samozřejmě tou nejlepší možností, takže pokud budete na kole převážet věci, potřebujete kolo vybavené úchyty na nosič.

Další věcí, kterou je třeba mít na paměti při volbě kola na dojíždění, je skutečnost, že silnice bývají vlhké, i když zrovna neprší, takže blatníky mohou být velmi praktické. Kolo by mělo být vybaveno úchyty umožnující montáž blatníků. Pokud není, je samozřejmě možné použít blatníky, které se nasadí přímo na sedlovou či hlavovou trubku nebo korunu vidlice, ale klasické blatníky po celé horní straně kola, připevněné šrouby jsou vždy tím nejzaručenějším způsobem, jak chránit naše záda a oblečení před potřísnění blátem.

  1. Hybridní kola s rovnými řidítky

Hybridní kola kombinují užší 28 palcová kola silničního typu se vzpřímenou jízdní pozicí horského kola. Lze na nich najít jak silniční ráfkové brzdy, tak kotoučové brzdy typické pro horská kola, mohou být vybavena blatníky a nosiči na cyklobrašny, ale vše s vahou, která se sice nemůže rovnat silničním kolům, ale nešplhá se ani tak vysko jako u běžných horských kol.

Pokud vyznáváte rychlou jízdu, ale chcete na kole sedět pohodlně, pak je pro vás hybrid ideální volbou. Vzpřímená pozice při jízdě na kole, ale samozřejmě není tak aerodynamická jako se položit do silničních řidítek, takže kolo není také tak rychlé jako silnička.

Pokud je kolo osazeno širšími plášti, může se srovnat i s drsnějším terénem, jako cesty podél řeky nebo zpevněné cesty. Pokud plánujete jezdit celoročně, je dobré kolo vybavit blatníky.

Pokud máte větší rozpočet a můžet si dovolit řemenový pohon s interními bubnovými převody, které vydrží bez údržby až 15 tisíc kilometrů, pak bude vaše kolo nanáročné na údržbu a čištění.

Shrnutí – poměrně rychlá, všestranná kola umožňující pohodlnou vzpřímenou jízdu, ale mohou být křehká jako silniční kola.

  1. Skládací kola

Skládací kolo je ideální volbou na jízdu na kratší vzdálenost, zejména pokud řešíme malé prostory na uskladnění kola doma či v práci. Skladnost činí tato kola populární pro dojíždění ve městech. Můžete je uklidit pod váš praovní stůl, nebo je vzít s sebou do vlaku či autobusu, klidně i v dopravní špičce.

Skládací kolo samozřejmě nemá jízdní parametry klasického jízdního kola, především díky malých kolům a kompromisech při stavbě kola s ohledem na jeho kompaktnost při skládání. Přesto vás tato kola překvapí svojí hbitostí při jízdě, pokud nezapomenete pravidělně dohušťovat jejich pláště. Jízda na podhuštěných pneumatikách na malém ráfku může být hororem.

Menší velikost činí kola náchylnější k zapadnutí do výmolu, pokud vám to rozpočet dovolí, vyplatí se skládací kolo vybavené odpružením, což výrazně zvýší stabilitu i pohodlí při jízdě na skládačce.

Shrnutí – kompatkní při uskladnění či převážení, ale pomalejší a méně stabilní na rozbité silnici.

  1. Mětské cruisery

Městká kola holandského typu jsou klasickou volbu pro jízdu do města, zejména pokud rychlost pohybu po městě není vaší prioritou. Tato kola kombinují klasický styl a volnočasový, neuspěchaný způsob jízdy s téměř nulovou údržbou kola.

Nevýhodou městských kol kalsického typu je jejich větší váha, vyšší cena a omezení na jízdu pouze rovinatým terénem. Městská kola bývají obvykle vybavena blatníky kryjícími kola po celé délce, kryty řetězu chránícími vaše kalhoty či sukni před potřísněním šmírem ze řetězu, interním řazením v zadním náboji, nosičem na brašny a předním košíkem a hlasitým zvonkem na řidítkách. A stojánkem na kolo.

Všechny tyto komponenty samozřejmě přidávají na váze. Městská koa se proto nesnadno přenášejí, ale dají se dobře zamknout na ulici, kde bývají méně nápadná a nepřitahují zloděje tolik jako silniční mašiny. Při jízdě na těchto kolech se také tolik nezpotíte.

Shrnutí – stylová, pohodlná a praktická kola, která jsou poněkud těžkopádná.

  1. Silniční kola

Lehká, rychlá a moderní závodní silniční kola se opět stávají  stále častější volbou pro cyklisty pohybující se po ulicích či silnicích či navrátivších se k cyklistice nebo opouštějících koncept horských kol.

Silniční kolo je rychlým nástrojem pro dojíždění na delší vzdálenosti. Úzké pláště a lehká kola jsou rychlé, ale náchylné k poškození najetím do obrubníku či výmolu, takže jízda na nich vyžaduje větší obezřetnost.

Stylová silniční kola jsou magnetem pro zloděje, takže se vyplatí investice do solidního zámku. Budte také potřebovat světlo a ruksak, protože silniční kola nemívají žádnou nákladní kapacitu. Nemívají ani blatníky, takže buď při jízdě provlhnete nebo jimi kolo musíte dovybavit.

Pro ranní svižnou jízdu do práce v letních měsících  jsou silniční kola nedostižná.

Shrnutí – rychlá, výkonná a zábavná kola, která jsou křehká, náchylná na defekt, počasí a zloděje.

  1. Gravel, adventure kola

Tato kola přicházejí stale vice do módy, protože kombinují rychlost a vzhled silničního kola s dostatečnou světlou výškou pro širší pláště – 35mm a více a jsou schopna polykat kilometry na jakémkoli terénu, včetně silnice, bláta, polních či štěrkových cest.

Rámy těchto kol bývají ocelové, slitinové, karbonové či titanové, od cenově dostupných až po ambiciózní sestavy. Většina gravel kol bývá osazena očky na blatníky a nosiše zavazadel, kotoučovými brzdami, v lepším případě hydraulickými a má uvolněnější geometrii rámu než silniční kola, což umožní lepší kontrolu nad kolem v rozličných terénech. Kola jsou dobrou volbou pro zimní podmímky, stačí je vybavit plášti odolnějšími proti proražení. Viz GRAVEL KOLA.

Do této kategorie kol bychom mohli zařadit také cyklokrosová kola, vypadají  velmi podobně (kotoučové brzdy, tlustší pláště), ale nebudou vybavena úchyty na nosiče a blastníky a jejich geomtrie bude více závodní. Viz CYKLOKROSOVÁ KOLA.

Shrnutí – rychlá, pohodlná a praktická kola, kromě přitažlivosti pro zloděje prakticky nemají chybu.

  1. Turistická kola

Velmi praktická volba pro cyklisty dojíždějící z bodu A do bodu B, navíc jsou tato kola už z výroby vybavena nosiči zavazadel, blatníky zabraňujícími zmáčení děštěm, a odolnějšími, tlustšími plášti než čistě silniční kola.

Pozice při jízdě na turistických kolech je více vzpřímená než na silničkách, takže přehled v silničním provozu je lepší a tato kola jsou navíc velmi praktická pro víkendové vyjížďky i delší dobrodružné výpravy.

Pokud kolo vybavíte kvalitními, voděodolnými brašnami, můžete s sebou vozit zásoby jídla na několik dnů. Ale budete potřebovat kvalitní zámek, cestovní kola jsou velmi podobná závodním silničním kolům a zloděj je nerozliší.

Shrnutí – odolná s velkou přepravní kapacitou a stále velmi rychlá, nikoli však jako závodní stroje.

Viz TURISTICKÁ KOLA.

  1. Kola bez volnoběžky (s fixními převody)

Stále velmi populární kola, která se odvozují od dráhových speciálů. Opravdová fixka nemá volnoběžku, takže musíte stále šlpapat, pokud je kolo v pohybu. To s sebou přináší větší míru spojení s kolem a kontroly nad ním. Jízda na kole s fixním převodem vyžaduje trénink, jinak vám hrozí, že vás kolo shodí na silnici.

Není to kolo pro začínajícího cyklistu, ale je rychlé jako blesk v rukou skvělého jezdce. Proto jsou fixky oblíbeným dopravním prostředkem pro velkoměstské kurýry, kteří tato kola používali dlouho předtím, než přišla do módy, zejména pro jejich spolehlivost.

Kolo potřebuje být vybaveno jen přední brzdou, takže se  na něm nemá co pokazit. Pravá hipsterská fixka je sestavena z dílů zakoupených na eBay nebo nalezených v kontejnerech koloservisů zabývajícími se renovacemi starých kol, nyní ale můžete takové stylové kolo sehnat i v obchodech.

Shrnutí – lehké, jednoduché a rychlé kolo, které ale vyžaduje dávku cyklistického umu.

  1. Horská kola

Pohodlná jízdní pozice a odolnost již dlouho činí tato kola oblíbeným nástrojem k dojíždění. Pláště s hrubým vzorkem umožňují zkrátit si cestu do práce jízdou volným terénem, kolem řek či po polních cestách, přičemž se můžete spolehnout na reaktivnost kotoučových brzd. Pro jízdu na silnici jsou tato kola velmi pomalá, navíc jejich převaha nad silničními koly se tu naprosto smazává.

Řešením je mít náhradní pár pláštů s hladším vzorkem, který uvolní jejich dynamiku i na silnici. Celodpružené kolo určitě není dobrou volbou u kola, která potřebujem primárně na dojíždění, protože budeme hodně připlácet za něco, co prakticky nevyužijeme. Cross-country horské kolo s odpruženou vidlicí nebo bez odpružení je ideální volbou. Vzhledem k popularitě těchto kol u zlodějů je dobré vozit s sebou kvalitní zámek.

Shrnutí – skvělá brzdy, pohodlná jízdní pozice, odolnost a verzatilita, ale těžká kola, pomalá na asfaltu a atraktivní pro zloděje.

Viz JAK VYBRAT HORSKÉ KOLO – CENA, DRUHY MTB, PEVNÉ NEBO CELOODPRUŽENÉ, ENDURO KOLA.

  1. Elektrická kola

Dvěstěpadesátiwatový motor, který pomůže kolu vystartovat ze světelné křižovatky či vzhůru do kopce, je skvělou volbou pro dojíždějící, kteří chtěji dorazit do místa určení, aniž se u toho příliš zapotí. Elektrokolo pomůže i cyklistům, kteří příliš nedůvěřují své kondici.

Elektrokola jsou limitována rychlostí 25 km/h a nevyžadují jízdu s helmou či řidičským průkazem. Jsou postavena tak, aby jízda na nich byla pohodlná a snadná díky rovným řidítkům, blatníkům a přepravní kapacitě.

Za elaktromotor si ovšem připlatíte a musíte počítat s přídavnou vahou baterie, motoru a ovládací elktroniky. Vývoj ve výrobě komponentů elaktrickýh kol se snaží váhový hendikep snížit. Nesmíte zapomínat nabíjet baterii kola přes noc, nebo i v kanceláři, pokud dojíždíte na větší vzdálenost, šlapat na elektrokole s vybitou bateríí je vzhledem k jeho váze velmi náročné.

Shrnutí – snadná a pohodlná jízda, ale kolo je těžké, drahé a baterii je třeba pořád dobíjet, navíc má omezenou životnost a nová je značnou investicí do kola.

Viz ELEKTROKOLA, NA PLNÝ PLYN, SHIMANO STEPS, JAK ELEKTRIFIKOVAT VLASTNÍ KOLO.