JAK VYBRAT HORSKÉ KOLO II – DRUHY MTB KOL

Cross-country (XC) kola

Cross-country kola jsou kola určená pro rychlý pohyb krajinou, ať už jde o výlet do hor nebo závod. Závodní stroje jsou pevné (hardtail), bez zadního tlumiče, ale celoodpružená kola  (fully) jsou stále populárnější.

XC kola mají zdvih vidlice mezi 80-100 milimetry u obou tlumičů a jsou vybavena zamykáním vidlice pro ekonomickou jízdu hladším teréném.

Cross-country kola jsou stavěna na větších 29-ti palcových kolech s jemněji vyprofilovaným vzorkem a menším objemem pro rychlou jízdu. Alternativou jsou 27,5 palcová kola (650b), s větším úhlem hlavové trubky a užšími trubkami pro lepší ovládání kola a efektivnější šlapání. Geometrie rámu jde ale na vrub stabilitě při prudkých sjezdech, zvláště je-li kolo osazeno vidlicí s menším zdvihem a užšími pneumatikami.

Levnější cross-country horská kola mají slitinové rámy, pro top závodní stroje je standardem karbonocvý rám, ale můžeme se setkat i s exotičtějšími materiály, jako je titan. Typický pro tato kola je velký rozsah převodů umožňující strmé stoupání a velkou rychlost.

Pro koho jsou XC kola určena – jezdci, kteří mají rádi adrenalinovou jízdu trvající hodiny a převážně do kopce.

Cena:  20-65 tisíc pevná kola,

26-90 tisíc celoodpružená.

 

Trailová kola

Jde o nejvíce populární a také univerzální horská kola. Mají uvolněnější geometrii (méně strmé úhly) pro více jistoty  při sjezdech a více odolnější výbavu. Mají kratší představce a širší řidítka pro lepší ovládání kola v rychlosti a více agresivní vzorek pláště.

Pevná trailová kola přezdívaná „hardcore hardtails“ mají silné rámy se zdvihem vidlice 130-150 mm. Některá kola mají rámy z ušlechtilé oceli, ale většinou jsou hliníková.

Celodpružená trailové kola mají odpružení 130-150mm vzadu i vpředu s hliníkovým rámem u levnějších modelů a karbonovým u top modelů kola. Dvojpřevodník v kombinaci s velkým rosahem pastorků  je populární kvůli strmému stoupání.

Kola jsou na 29-ti nebo 27,5 palcových ráfcích, přičemž větší kola jou více stabilní, zatímco nižší ráfky umožňují více aktivní a dynamickou jízdu. Na trhu se nedávno objevila alternativní velikost kol, která jsou osazena 650b velikostí kol se širším ráfkem v kombinaci s větším objemem pláště, tzv. 6Fattie, 27+ nebo 650+, slibují lepší držení zejména na kluzkém terénu.

Pro koho jsou trailová kol určena – jezdci, kteří kromě stoupání milují i sjezdy a chtějí mít obojí pod kontrolou.

Ceny 20-65 tisíc pevná

26-90 celoodpružená

 

Enduro horská kola

Endurová kola jsou stavěna převážně na sjezdy, ale jsou stále dost lehká a skvěle vybavená pro jízdu terénem či do kopce.

Endurová kola jsou obvykle celodpružená s velkým zdvihem tlumičů, 160-170 mm, s odolnými koly a zesílenými plášti. Vidlice jsou vzduchové, ale bytelné, s variabilnějším nastavením tlumení při jízdě z kopce.

Lepší endurová kola jsou vybavena dálkovým ovladačem, kterým lze pozměnit geometrii kola, pro jízdu z kopce nebo do kopce (uphill/downhill mode). Mnohá endurová kola mají jen jeden převodník vpředu kombinovaný s vícekolečkem velkého rozsahu vzadu, což zabrání spadávání řetězu.

Endurová kola jsou také nazývána allmountainy, neboť jsou určena pro jízdu horským i technickým terénem.

Pro koho jsou endure kola určena – jezdce, kteří preferují technické a náročné sjezdy a nevadí jim náročnější jízda zpátky do kopce.

Cena: 33-100+ tisíc.

Více v článku ENDURO KOLA,

 

Sjezdová (downhill) kola

Z názvu je patrné, že tato kola jsou určena pro rychlé a technické sjezdy. Jsou vybavena dvousetmilimetrovým zdvihem na obou koncích kola a často používají pružinové tlumiče, které jsou optimalizovány pro záběr kol a oporu spíše než efektivní šlapání.

Kola jsou nižší a posazená dozadu, aby odolávala větším silám, nohy vidlice jsou protaženy nad hlavové složení, kde ústí do koruny, která se nazývá double-crown nebo tripple-clamp vidlice. Hliník je opět volbou pro cenově dostupnější kola, zatímco profesionálové používají karbonové rámy.

Pro koho jsou kola určená – jezdce, kteří milují rychlou jízdu z kopce těžkým terénem, ale nevadí jim tačit kolo zpátky do kopce či nasednout na lanovku.

Cena: 40-130 tisíc.

 

Fat biky

Tato kola jsou vybavena extrémně širokými plášti, které se hustí na menší tlaky pro držení stopy ve sněhu a písku. Jsou určena pro jezdce, ktěří mají rádi jízdu mimo vyjeté cesty a rádi se odlišují. Kola nebývají odpružená a jsou vybavena pro jízdu s bagáží.

 

Dirt jump kola

Kola určená pro skoky a jízdu zvlněným terénem. Tuhé rámy jsou dobře ovladatelné při letu vzduchem, mají vidlice s malým zdvihem a jen jeden převod.

 

Singlespeedy (fixky)

Jsou populární u cyklistických ‘masochistů’, mají pouze jedn převod. Málo pohyblivých částí slibuje nenáročná údržbu, a proto jsou populární pro jízdu v zimním období, abychom pošetřili kolo, které používáme po zbytek roku. Mohou být levná, nebo také velmi drahá – stavěná rámovými specialist. Jsou většinou pevná (s odpruženou vidlicí) nebo neodpružená.

Velikost kola viz JAK VYBRAT MTB KOLO a ELEKTRICKÁ MTB KOLA.