JAK VYBRAT HORSKÉ KOLO III – PEVNÁ VERSUS CELOODPRUŽENÁ KOLA

Kolo s odpružením pouze přední vidlice je rychlejší na běžných lesních a kamenitých cestách s krátkými stoupáními a četnými zatáčkami. Vyšší rychlost na těchto cestách tu vynaložíme s menším usílím.

 

Naproti tomu celoodpružené kolo bude rychlejší na stezkách s delším stoupáním, které přechází v  technicky obtížnějšími sjezdy, s kamenitými překážkami, spády a malými skoky. Při sjezdech tu navíc vynaložíme i méně energie, při stoupání ale k udržení rychlosti vynaložíme mnohem více energie než na hardtailu.

 

Fyzická náročnost jízdy u celoodpruženého kola je dána jeho větší vahou a může se projevit i větší únavou  na delších tratích. To ale neznamená, že na hardtailu unaveni nebudete. Uřídit hardtail celou cestu po náročné trati vyžaduje dobrou fyzickou kondici, pokud ji nemáme, je celodpružené kolo lepší volbou, protože více odpustí.

 

Váhová nevýhoda se může smazat u dražšího celoodpruženého kola. Nopak u levnějšího kola může být váhový přídavek kola větší, a tedy i energie spotřebovaná pro jízdu na něm. Hardtail za stejné peníze může být mnohem lehčí a s lepšími komponenty, které bude snazší upgradovat.

 

Čili pokud váš rozpočet je omezený a zároveň je pro vás důležitá váha, výkon a spolehlivost kola, pak pevné kolo je jednoznačně lepší volbou.

 

Naproti tomu žádný hardtail se nemůže vyrovnat celoodpruženému kolu, pokud jde o zábavnost a univerzálnost. Těžší a silnější jezdci navíc budou schopni více profitovat ze zadního odpružení.

 

Volba celodopruženého nebo pevného kola závisí také na způsobu jeho užití. Výrobci čím dál více vyvíjejí speciály pro různé dsciplíny, takže profesinálové mohou volit ze široké nabídky pro jejich disciplínu. (Více v článku DRUHY HORSKÝCH KOL PODLE POUŽITÍ.)

 

Závěr je takový, že pro běžného jezdce, který pravděpodobně nestráví většinu času technickými sjezdy, ztrácí celoodpružené kolo smysl a hardtail je lepší volbou. Vývoj celoodpružených kol však jeho váhové nevýhody smazává, takže v budoucnu, při vyšším rozpočtu již dnes už nebudeme před volbu mezi fullem a hardtailem  postaveni.

Viz JAK VYBRAT HORSKÉ KOLO, ENDURO, ELEKTRICKÉ HORSKÉ KOLO.