ENDURO KOLA

Enduro kola jsou velmi žádaným zbožím na dnešním trhu horských kol. Název enduro se vztahuje k závodům, kde se měří úseky sjezdu, zatímco spojující úseky mezi sjezdy měřeny nebývají. Samotné sjezdy mohou být mírnější, kde se musí šlapat, až po velmi prudké a technické. Původně většina účastníků závodu používala trailová kola, ale protože závody nabyly na popularitě, výrobci vyvinuli speciální enduro kola.

Endurová kola jsou velmi výkonné a všestranné stroje. Zvládnou vše od trailových tratí po supertěžké alpské sjezdy. To znamená, že endurové kolo může být správnou volbu, i když nejste zrovna závodníkem, ale máte rádi jízdu v horském terénu, ale nejraději testujete své možnosti na náročných, záludných horských sjezdech.

Rám

Nejrozšířenějším materiálem pro výrobu rámu enduro kola je hliník, i když karbon ho začíná vytlačovat u top enduro mašin. Bez ohledu na materiál, rám musí být dost odolný, aby snesl velmi silnou zátěž, tuhý, aby bylo možné kolo udržet na trati v drsných a strmých úsecích, ale stále lehký, aby umožnil stoupání.

Rám bývá dlouhý, ale uvolněnějšími s úhly hlavové trubky mezi 67-65 stupni v kombinaci se strmějším úhlem sedlové trubky a delší horní trubkou a dosahem. To přináší enduro kolům stabilitu ve sjezdech, ale umožňuje i efektivní šlapání ve stoupáních. Kola mají kratší představec  (30-50mm) a široká řidítka (76-80cm), což zlepšuje kontrolu nad kolem ve větších sjezdových rychlostech.

Většina endurových kol je postavena na 650b/27,5 palcových kolech. To umožňuje vybavit kolo vidlicí s delším zdvihem při zachování rychlé reakce kola v porovnání s koly na 29 palcových ráfcích. U velkých kol může být problém i jejich flexe, i když na trhu můžeme najít schopné modely postavené  na velkých ráfcích. Volba velikosti kol tedy záleží na osobních preferencích a pocitu z jízdy.

Odpružení

Enduro kola potřebují velký zdvih, aby se vyrovnala s náročnými sjezdy, ale také výkon při šlapání. Jou téměř výhradně celodpružená s 150-170 milimetrových zdvihem na obou koncích kol s lehkými tlumiči, vduchovými, spíše než pružinovými, a jednoduchou korunou vidlice.

 

Zadní tlumiče bývají často tzv. piggyback stylu, takže mají větší externí olejovou patronu. Ta si lépe poradí s teplem, které se generuje při sjezdech drsným terénem. Dražší stroje disponují sofistikovanějším nastavením odskoku a komprese umožňujícím adaptovat  kolo na různé typy tratí, i když to vyžaduje hlubší znalost nastavení odpružení. I u levnějších enduro kol je možné přitvrdit tlumení, aby bylo možné vyjet delší kopce. Některá kola mají dokonce systém, který umožní za jízdy nastavit geometrii kola a zdvih, tak aby byla optimální pro sjezd či stoupání. (Viz JAK NASTAVIT TLUMIČE PRO LEPŠÍ OVLÁDÁNÍ KOLA)

Převody

Už i levnější enduro kola bývají vybavena moderním systémem převodů s jedním převodníkem vpředu. Řetěz je zajištěn napínákem, aby nespadl či nepoškodil vidlici při sjezdech. Velký rozsah pastorků umožňuje šplhání do kopců, navíc si udržuje váhovou výhodou oproti klasickým dvojpřevodníkovým převodům.

Brzdy

Dostatečná brzdná síla je esenciální ve světě enduro, protože brzdy jsou velmi zatěžovány při dlouhých sjezdech. Standardem jsou hydraulické brzdy s většími brzdovými kotouči 180-200mm, které zajíšťují dostatečnou brzdnou sílu. Novější typy brzd mají čtyři písty ve třemenu místo dvou a speciální povrchovou úpravu rotoru, který si lépe poradí s odvodem tepla vznikajícím při brždění.

Teleskop

Teleskopická sedlovka s dálkovým ovládáním je nesmírnou výhodou u endurového ježdění a jediný důvod, proč si ji nepořídit, je její cena. Možnost automaticky upravit výšku sedla, aniž sundáte ruce z řidítek, znamená, že ušetříte spoustu energie při krátkých stoupáních a rovinatých pasážích, při zachování možnosti, odstranit sedlo z cesty, když se znovu pustíte z kopce dolů.

Pláště

Pláště jsou dalším důležitou součástí výbavy enduro kola. Musí kombinovat nízkou váhu s odolností a držením ve sjezdech. Důležitou vlastností jsou vyztužené boky a kompatibilita s bezdušovým kolem, vzorek ze směsi gumy, která zlepšuje držení v zatáčkách, aniž by zvyšovala valivý odpor.  Aby byl optimalizován poměr mezi držením pláště a nízkých valivým odporem, je na endurových kolech často k vidění kombinace rychlých zadních plášťů s menším valivým odporem s agresivními terénními předními plášti.

Cena

Vysoce výkonné enduro mašiny začínají na 50 tisících. S vyšší cenou bude klesat váha rámu a zkvalitňovat se komponenty kola, a za 75 tisíc korun už pořídíte kolo, které bude skvělým kompromisem mezi vahou, výkonem a hodnotou. Pokud můžete do kola investovat ještě více, pak můžete očekávat karbonový rám a velmi adaptabilní  systém odpružení. Za endurové kolo je možné utratit i 150 tisíc, ale to už se vyplatí jen velmi seriózním jezdcům endura.

Viz JAK VYBRAT MTB KOLO – CENA MTB, DRUHY MTB, HARDTAIL NEBO FULL.