Typické pro ženskou anatomii je kratší trup a paže a delší nohy. Proto mají dámská kola na rozdíl od mužských kratší horní rámovou trubku, které se více svažuje, kratší představec, strmější úhel sedlové trubky a také vyšší hlavovou trubku.
To obvykle přináší více pohodlí pro ženu, je-li drobnější a menší, pokud ne, může toto krátké kolo způsobit problémy s rozmístěním váhy a následně ovládáním kola. Mnoho výrobců proto nabízí kola, která jsou naproti cyklistkám, které jsou vyšší, více osvalené nebo preferují více nataženější, agresivnější pozici na kole.
Všechna dámská kola jsou obvykle vybavena komponenty, které jsou vhodnější pro ženskou anatomii, tam kde přichází do kontaktu s kolem – užší řidítka, tenčí gripy, mělčí oblouk silničních řidítek, speciálně tvarovaná sedla a kratší kliky.
Rám
Velikost rámu je obvykle dána délkou sedlové trubky, ale dalším důležitým parametrem je efektivní délka horní rámové trubky (viz VELIKOST RÁMU).
Ve stoje obkročmo nad kolem musí být dostatek místa mezi rámem a rozkrokem, aby bylo možné pohodlně slézat a nasedat na kolo. Na kole ale zároveň nesmíme být příliš nataženi, což způsobuje bolest krku,zápěstí a beder.
Proto jsou dámská kola vyrobena s kratší horní rámovou trubkou, která se více svažuje a vytváří více prostoru při stoji okročmo nad kolem a také delší hlavovou trubkou pro více vzpřímenou pozici na kole.
Takové nastavení ale nemusí vyhovovat všem ženám.
Viz také JAK ZVOLIT VELIKOST MTB/SILNIČNÍHO KOLA.
Sedlo
Dobré sedlo musí podkytnout oporu sedacím kostem a ulevit tlaku na měkkou tkáň spodních partií.
Mnoho výrobců proto nabízí sedla různé šířky. Rozteč sedacích kostí je možné zjistit měřením přímo v obchodě. Sedla se liší podle typu ježdění (horská, silniční apod). Viz JAK VYBRAT SEDLO.
Po výběru sedla je nutné provést správné nstavení výšky, naklonění a předozadní pozice. Viz JAK NASTAVIT SEDLO NA KOLE.
Sedlovka
Sedlovky se liší odsazením (setback), tedy jak daleko za osou sloupku je upínání lyžin sedla (obvykle 0-25mm). Kola jsou obvykle vybavena vhodnými sedlovkami, které při správné velikosti rámu umožňují ideální pozici při jízdě (úhel sezení vůči středu kola – viz JAK ZMĚŘIT KOLO).
Pokud tomu tak není, je možné sedlo posouvat dopředu nebo dozadu, jen ale o cca 10mm. Výměnou sedlovky s větším nebo nulovým odsazením (inline sedla), můžeme změnit předozadní nastavení více v náš prospěch. Viz JAK NASTAVIT MTB/SILNIČNÍ KOLO.
Kliky
Většina klik je 165-175mm dlouhých. Kratší kliky zabrání přesahu palce do předního kola. Volba záleží na délce stehenní kosti, síle v nohou a jízdním stylu.
Čím delší nohy, tím delší klika je vyhovující (0,215 x délka vnitřní nohy), ale dlouhé kliky budou vyhovovat spíše silovému jezdci, zatímco kratší vytrvalostnímu jezdci s vyšší frekvencí šlapání.
Příliš dlouhé kliky nás nutí zvedat kolena příliš vysoko, abychom otočili klikou, kratší kliky neumožňují vyvinout dostatečnou sílu při otáčení klikou.
Pro menší či průměrně vysoké jezdce je obvyke vhodná délka 165-170mm. Viz DÉLKA KLIK PODLE VÝŠKY JEZDCE.
Řidítka
Šířka řidítek by měla odpovídat šířce ramen, příliš úzká řidítka neposkytují dostatečnou páku pro jejich otáčení, příliš široká budou působit neohrabaně. Viz NASTAVENÍ MTB/SILNIČNÍHO KOLA.
Horská kola mají však řidítka širší, zvláště pak trailová, endurová nebo sjezdová kola. Širší řidítka umožní lepší ovládání okola a rychlejší odezvu řízení při jízdě na technickém terénu. Viz ŠÍŘKA ŘIDÍTEK MTB KOLA.
Silniční řidítka na dámských kolech budou mít kratší a mělčí oblouk, což usnadní ovládání brzdových pák.
Dosah brzdových pák může být dále upraven pomocí speciálních podložek u silničních pák nebo jednoduše šroubkem v páce u horských kol. Viz VOLBA ŘIDÍTEK SILNIČNÍHO KOLA.
Představec
Příliš dlouhý představec zapříčiní bolesti krční páteře, zápěstí a beder. Při ideální délce by lokty měly být mírně pokrčené s rukama na řidítkách.
Kratší představec posune řízení blíže k tělu, ale pokud není kompenzován větší šířkou řidítek, zhorší ovládání kola. U silničního či hybridního kola je obvykle představec kolem 80 mm v kombinaci s užšími, řidítky, u kola horského jsou představce naopak kratší (a řidítka širší) , tím víc, čím stoupá technická náročnost jízdy a ovládání kola.
Nejjednodušší úpravou délky představce je jeho přetočení tak, aby úhel směřoval nahoru, čímž zkrátíme dosah, a naopak. Viz NASTAVENÍ ŘDÍTEK MTB/SILNIČNÍHO KOLA.
Ráfky
Ženy jsou obvykle lehčí než muži, a proto by i kolo mělo být lehčí, aby se disproporce mezi vahou těla a kolem vychýlila více ve prospěch jezdce. Kvalitní, lehké ráfky vedle rámu nejvíce sníží celkovou váhu kola.
Odpružení
Horská a hybridní kola jsou vybavena pružinovými nebo vzduchovými tlumiči přední anebo i zadní vidlice. Nastavení předpětí, odskoku nebo komprese je jiné u žen než u mužů vhledem k obecně nižší váze žen. Viz JAK NASTAVIT TLUMIČE.
U ženských celodpružených kol byl problém s rozpohybováním tlumiče při nižším nastaveném předpětí daném menší vahou cyklistky. Mechanismus zadního tlumiče je proto u ženských kol konstruován tak, aby na něj byl při jízdě byl vyvíjen větší tlak, což pomůže překonat tření těsnění. Viz JAK NASTAVIT TLUMIČE PRO LEPŠÍ OVLÁDÁNÍ KOLA.