VOLBA UNISEX KOLA

Podle zásady dámské kolo je jakékoli kolo, na kterém jezdí žena, ženy někdy místo dámského kola se speciání gemometrií volí pánské nebo unisex kolo. Na takovém kole je ale potřeba provést několik změn, které ho poženští, a nemá to co dělat s růžovou barvou…

Úskalí při volbě unisex kola

– příliš dlouhá horní rámová trubka, což způsobí nataženější pozici na kole a následně bolest krční páteře, zápěstí či beder;

–  přesah palce, který v pozici pedálu nejvíce vepředu se může dotýkat předního kola (při volbě menší velikosti unisex kola);

– nevhodná anatomie sedla;

– špatné ovládání brzdových pák (dané malou velikostí rukou).

 

Při volbě unisex kola je nejdůlěžitější správná velikost rámu. Pak je možné kolo doladit následujícími úpravami:

  1. Dámské sedlo

Sedlo navržené speciáně pro ženy pomůže ulevit otlačeninám či podráždění kůže (viz JAK POHODLNĚ SEDĚT NA KOLE.) Například tzv. split-nose sedla (s rozděleným nosem) přenesou více váhy dopředu a vyvinou tlak na přední část sedacích kostí a celkově posunou jezdce více dopředu, což dodá více stability na kole. (Viz VÝBĚR SEDLA NA KOLO).

  1. Otočení sedlovky

Sedlovky mohou být otočeny jejich odsazením dopředu, což zmenší úhel sedlové trubky a zkrátí dosah řidítek. Těžiště ale nesmí být posunuto příliš dopředu vůči středovému složení, protože to sníží efektivitu šlapání a více zatíží kolena (viz JAK NASTAVIT SILNIČNÍ/MTB KOLO).

  1. Kratší představec

Pokud je kolo příliš dlouhé, je možné vybavit ho kratším představcem. Horskému kolu kratší představec nevadí, zejména v kombinaci s širšími řidítky, u silničního kola je dobrá délka alespoň 80mm kvůli dobrému ovládání.

  1. Užší řidítka

Řidítka na horských kolech jsou čím dál širší, a i když to zlepšuje ovládání kola, nemusí to být vhodné pro každého jezdce. Při uchopení řidítek s lokty pod úhlem 90 stupňů, lokty by měly být mírně více od sebe než ruce. Viz VOLBA ŘIDÍTEK MTB KOLA.

Pro silniční kola je dobré vyjít ze šířky ramen, měřeno mezi kostními výrustky na ramenou a přidat pár centimetrů, aby se paže mohly přirozeně rozevřít. Viz VOLBA SILNIČNÍCH ŘIDÍTEK.

Je možné zakoupit užší řidítka na horská kla, případně kompaktnější silniční řidítka, s kratším a mělčím obloukem.

  1. Kratší kliky

Přesah palce, který zasahuje do předního kola, může být vyřešen osazením kratších klik na kole. To pomůže i jezdci menší postavy, kliky se budou snazecotáčet, kolena se uvolní a kadence šlapání půjde nahoru (viz DÉLKA KLIK VZHLEDEM K TĚLESNÉ VÝŠCE.)

  1. Kratší dosah brzdových pák

U většiny brzdových pák je možné jednoduše nastavit vzdálenost od řidítek, případně je téhož možno docílit pomocí podložek. Je možné také posouvat brdové i řadicí páky vodorovně po řidítkách, což zlepší ovládání kola (viz NASTAVENÍ MTB/SILNIČNÍHO KOLA).