Brzdová lanka jsou sice silnější než řadicí lanka, ale i tak se opotřebovávají – korodují, třepí se a mohou i prasknout. Opotřebení se projeví horší funkcí a účinností brzd či je vidět na vizuálním stavu lanka. Pokud nechcete výměnu provádět sami, navštivte náš plzeňský cykloservis, rádi vám pomůžeme.
Nástroje:
náhradní lanka, koncovky bovdenů a lanek, štípačky na lanka, malý šroubovák, hex klíče a kleště na napínání lanka
Postup:
- Demontáž lanka
Ustřihneme konec lanka s koncovkou, povolíme ukotvovavcí šroub a vytáheneme lanka z těla brzdy.
Pokud je bovden zanesený nečistotami u jeho vstupu, a je potřeba ho take vyměnit, sundáme omotávku z řidítek, abychom mohli výměnu provést. Naměříme délku nového bovdenu podle délky původního a ustřihneme ho. Bovden umístíme zpět do brzdových pák a instalujeme omotávku na řidítka (viz kapitolu JAK INSTALOVAT NOVOU OMOTÁVKU NA ŘIDÍTKA JÍZDNÍHO KOLA).
- Instalování nového lanka
Pohybem jako při šroubávání vsuneme lanko do těla brzdy, bovdenu a dorazu na brzdových čelistích. Zkontrolujeme, že lanko se pohybuje volně, neí příliš napnuté a nepřekáží ostaním kabelům.
Plně zašroubujeme doraz bodevnu a povolíme ho o jednu otáčku. Vsuneme kabel do upínacího šroubu a páčku na uvolnění brzdy zavřeme (směřuje dolů). Čelisti brzd sevřeme a rukou nebo kleštěmi napneme lanko. Utáhneme kotevní šroub lanka na 6Nm.
- Nastavení a test brzd
Roztočíme kolo a stiskneme brzdovou páku. Pokud je chod brzdy příliš dlouhý a páka se dotýká řidítek, vyšroubujeme doraz v těle brzd, až se čelisti více přiblíží k ráfku a páka bude více citlivá. Pokud je doraz úplně vyšroubavaný a brzdy stále nezamykají kola, zašroubujme doraz zpět, povolíme upevňovací šroub lanka a lanko napneme. Test opakujeme.
Jakmile jsem spojkojeni s nastavením brzd, zkrátíme lanka a instalujem koncovku.
Brzdy otestujeme před jízdou, tlakem na řidítka či sedlo se zamčenými koly.
Více o seřízení brzd v kapitolách JAK ODHLUČNIT RÁFKOVÉ BRZDY a JAK SEŘÍDIT SILNIČNÍ BRZDY, JAK MAXIMALIZOVAT ÚČINNOST SILNIČNÍCH BRZD.