JAK ODVZDUŠNIT SILNIČNÍ BRZDY SHIMANO

Hydraulické brzdy nevyžadují tak častou údržbu, jako mechanické kotoučové brzdy, ale jejich údržba je složitější a je k ní většinou potřeba speciálních nástrojů či sad na odvzdušnění, jejichž pořízení je nákladné. Je ekonomičtější obrátit se na specializovaný servis jízdních kol, jako je ten náš v Plzni.

Níže uvedený postup se týka odvzdušnění silničních brzd Shimano, pro návod odvzdušnění brzd Shimano na horském kole viz JAK ODVZDUŠNIT SHIMANO BRZDY NA HORSKÉM KOLE. Pro odvzdušnění hydraulických brzd od jiných výrobců viz JAK ODVZDUŠNIT BRZDY AVID/FORMULA/HAYES/HOPE/MAGURA/ TEKTRO NA KOLE.

 

Nástroje:

Imbusy, obdzvdušňovací kit, minerální olej, klíč 7 mm, jehlové kleště, šroubovák, papírový ubrousek, odmašťovač.

Příprava:

  1. Než začneme odvzdušňovat, musíme nastavit kolo tak, aby třmen byl níže než všechny ostatní části brzdového systému. U přední brzdy to nebude třeba, ale pro odvzdušnění zadní brzdy budeme muset kolo přetočit ve stojanu.
  2. Odstraníme kola a destičky a do třmenu vsuneme odvdušňovací blok (Simano, Jagwire) nebo 10mm imbus. Pokud necháme kolo a destičky na místě, riskujeme kontaminaci.
  3. Stáhneme gumové kryty ze silničních brzd, popřípadě přední plastovou krytku upevněnou šrouby z boku.
  4. Vyšroubujeme odvzdušňovací šroub z nádržky páky a zašroubujeme do otvoru odvzdušňovací nádobku.
  5. Odstraníme gumovou prachovku z odvzdušňovacího ventilu na třmenu, naplníme stříkačku s hadičkou minerálním olejem, vytlačíme vzduch a konec hadičky nasadíme na ventil a zajistíme. Pomocí imbusu nebo 7mm klíče (dle typu brzdy) otevřeme odvzdušňovací ventil.

Odvzdušnění

  1. Během odvzdušňování se vyvarujeme zmáčknutí brzdové páky, aby nedošlo ke kontaminaci systému vzduchem.
  2. Pomalu stlačíme píst stříkačky a sledujeme, jak začne kapalina proudit do nádobky. Plastovým koncem šroubováku poklepeme na hadičku, abychom uvolnili vzduchové bubliny uvízlé v systému. Jakmile se v nádobce přestanou objevovat bubliny, ventil zavřeme.
  3. Otestujeme brzdu, zmáčknutím páky. Měla by reagovat citlivě a klást odpor. Pokude ne, opakujeme postup z bodu 2.
  4. Nepoužíváme použitý olej z nádobky, protože může obsahovat nečistoty a vlhkost a znovu kontaminovat systém.

Dokončení

  1. Ujistíme se, že jsme zavřeli odvzdušňovací ventil na třmenu a odstraníme hadičku se stříkačkou, aniž bychom rozlili příliš oleje, nasadíme na ventil gumový kryt.
  2. Ucpeme nádobku zátkou a vyšroubujeme ji z brzdové páky, zašroubujeme odvzdušňovací šroub.
  3. Odmašťovačem pečlivě očistíme páku a její okolí, abychom odtranili jakékoli reziduum oleje. Nasadíme zpět plastovou krytku.
  4. Vyměníme si rukavice, abychom nekontaminovali destičky, vyjmeme blok ze třmenu, odmašťovačem a čistou utěrkou očistíme vnitřek třmenu a osadíme zpět destičky a kolo.
  5. Zapumpujeme brzdovou pákou, aby se písty přiblížily zpět ke kotouči. Otestujeme brzdu.