JAK VYBRAT HORSKÉ KOLO I – CENA

Horská kola od 10 tisíc korun

– tato kola nemívají celodpružení, jsou-li zadním tlumičem vybavena, bude kolo velmi těžké  a levný zadní tkumič bude při jízdě mimo silnici spíše na škodu;

– odpružená vidlice na takovím kole bude od neznámého, neprověřeného výrobce, nemusí být ale nutně nekvalitní;

– nemá-li toto kolo žádné odpružení, může to být dobré znamení, protože více nákladů šlo do ostatních  komponentů, které tak budou kvalitnější a kolo může vydržet delší dobu;

– je lepší volit kolo lehčí hliníkové konstrukce než ocelové, kotoučové brzdy jsou lepší než ráfkové, i když nebudou hydraulické, ale mechanické, budou účinější a budou dobře fungovat i za deště;

– důležitý je rozsah převodů – vpředu by mělo být kolo vybaveno menším převodníkem s 22 či 24 zuby, vzadu pak velkými pastorky s 34 nebo 36 zuby, bez toho bude vhodné spíše pro jízdu na silnici.

 

Horská kola od 13 tisíc korun

– rámy těchto kol budou lehčí a komponenty kvalitnější;

– kolo by mělo mít spíše hydraulické kotoučové brzdy než mechanické, jsou výkonnější a prakticky bezúdržbové, nebudou ale od renomovaných výrobců;

– kolo by mělo disponovat 18 až 27 převody (9-kolečko vadu a dva až tři převodníky vpředu)

– pláště kol by měly být profilované pro jízdu mimo silnici (hrubý dezén) a vyrobeny z měkčí gumy, která lépe drží ve vlhku;

– pružinová vidlice, kterou budou tato kola vybavena, by měla mít hladkou a kontrolovanou funkci, měla by citlivě reagovat na změnu váhy, ale vracet se plynule, pokud je hlučná či se vrací příliš rychle ruce pryč od takového kola;

– celoodpružená kola za tuto cenu, nebudou osazena kvalitním tlumičem.

 

Horská kola za  20 tisíc

– kola za tuto cenu budou už profilovaná pro určitý typ jízdy (viz DRUHY HORSKÝCH KOL PODLE POUŽITÍ);

– hardtail za tuto cenu už bude mít vše, čím ho lze vybavit;

– rám bude sice ještě hliníkový, ale trubky budou zeslabované či jinak konstruované pro snížení váhy a zvýšení pohodlí při dlouhých jízdách;

– hydraulické brzdy budou od fundovaných výrobců jako Shimano či SRAM;

– vidlice bude kvalitní, ideálně vzduchová, která je lehčí než pružinová a umožňuje lehčí nastavení s ohledem na váhu jezdce;

– nejlepší kola za tuto cenu budou vybavena pevnou osou namísto rychloupínací, tyto osy mají větší průměr, což zvyšuje tuhosts propojení kol s vidlicí a zlepšuje ovládání kola;

– hlavová trubka by měla mít větší průměr spodního ložiska s ospovídajícím korunkou vidlice, to přispívá k tuhosti k řízení a navíc umožňuje do budoucnu volit jiné vidlice ze širší nabídky;

– zadní kolo je osazeno nejméně 10-ti kolečkem, přehazovačka by měla být vybavena tzv. clutch systémem (Shimano ShadowPlus nebo SRAM Type 2), což je ložiskové připojení ramínka přehazovačky, které  zabrání bouchání řetězu o zdní vidlici či jeho padání při jízdě v drsném terénu;

– od této ceny začínají kola být vybavena bezdušovými sytémy kola a pláštů, které jsou více odolné proti proražení a navíc lehčí;

– celoodpružené kolo za tuto cenu bude opět spíše kompromisem ceny a kvality.

 

Kola za 26 tisíc

-toto je magická cenová hranice, od které lze pořídit celodpružená kola s lehčí rámovou konstrukcí a kvalitním řízením;

– celoodpružené kolo blíže k této cenové hranci bude ale stále ještě drobným kompromisem, pokud jde o váhu a vybavení v porovnání s hardtailem, na nerovném terénu se však takový kompromis už vyplatí;

– kolo za tuto cenu už bude vybaveno kvalitní a nastavitelnou vzduchovou vidlicí, pokud možno pevnou osou a tapered hlavovým složením, s větším průměrem spodního ložiska;

– vidlice bude zřejmě vybavana regulátorem odskoku (jak rychle se vidlice vrátí z komprese do původní polohy – Viz JAK NASTAVIT ODPRUŽENÍ NA HORSKÉM KOLE), a zámkem vidlice ovládaným ze řidítek, který umožní kontorlovanou jízdu  při stoupání;

– kola mohou být vybavena pevnou osou i u zadního kola, standardem by mělo být 10 převodů a „clutch“ přehazovačka;

–  komponenty kola by všeobecně měly být lehčí, bezzávadové a s dlouhou životností.

 

Horská kola za 40 tisíc korun

– celoodpružená kola od této ceny již přestávají být kompromisem;

– cross-country horské kolo z menším zdvihem bude dostatečné lehké, aby umožnilo celeodenní jízdu;

– trail biky s vysokým zdvihem budou konstruovány pro zvládnutí náročných sjezdů a bez problémů vás vyvezou zpět;

– tlumiče budou lépe nastavitelné, vzadu kvalitní desetikolečko, některá kola už mohou být vybavena systémem převodů s jedním převodníkem a kazetou s extrémním rozsahem až 40 zubů, který šětří na váze kola a je nenáročný na údržbu;

– hartaily za tuto cenu budou mít buď karbonový rám, nebo budou vybaveny špičkovými komponenty;

– na kole se může objevit teleskopická sedlovka umožňující měnit výšku sedla během jízdy, což usnadní stoupání i sjezdy.

 

Kolo za 76500 Kč

– karbonový rám je u kola za tuto cenu standardem;

– kolo bude konstruované pro určitý druh jízdy, pokud jde o zdvih odpružení a geometrii rámu;

– hardtaily budou vybaveny špičkovými komponenty včetně jednáctirychlostních systémů od Shimano nebo SRAM, lepší celodpružená kola mohou mít také takové vybavení;

– teleskopická sedlovka bude standardem s vyjímkou pravověrných cross-country kol, pláště budou ze speciálních směsí podle použití kola a standardně bezdušové, kola budou odolná, ale lehká.

 

Kola za 100 tisíc korun+

– od této cenovky poroste kvalita komponentů s vyšší cenou méně jen nepatrně, za malé ubrání na váze si budete muset velmi připlatit, zatímco výkonnostní rozdíl bude více záležet na kvalitě jezdce než kola;

– více karbonu bude znamenat nižší váhu a komponenty od renomovaných výrobců budou prvotřídní, lehké a solidní;

– kola může být od výrobce zvučného jména, ale i početných malých výrobců, nabízející špičkové a vyladěné stroje;

– odpružení bude mít výkonné a nastavitelné tlumiče se speciálním povrchem snižujícím tření, pláště bude velmi kompatibilní s účelem použití kola, se skvělou trakcí a rychlostí, ráfky mohou mít speciální konstrukci a exotické materiály jako karbon zaručující nízkou váhu a sílu;

Viz také ENDURO KOLA, ELEKTRICKÁ HORSKÁ KOLA.