JAK VYBRAT SILNIČNÍ KOLO

Druhy

Existují dva druhy silničních kol (pomineme-li cyklokrosová či gravel/adventure kola). Sportovní (vytrvalostní) silniční kola, jejichž geometrie rámu umožňuje jízdu ve více vzpřímené pozici. Úhly hlavové a sedlové trubky jsou méně strmé, což dělá kolo více stabilní a pohodlnější při delších výletech. Geometrie závodních silničních kol je naproti tomu uzpůsobena jízdě ve více skloněné aerodynamické pozici, ostřejší rámové úhly umožňují rychlé ovládání kola.

Komponenty

Kvalita a cena silničního kola se zvyšuje s odlehčením rámu, karbonové rámy vynikají lehkostí v porovnání s hliníkovými, a kvalitou komponentů a kol.

Silniční kola jsou dodávana s komponenty od několika výrobců – Shimano, SRAM, Campagnolo, FSA a MicroTec. Starší silniční kola měla 10 převodů, dva vepředu a pět vzadu, zatímco vpředu mají moderní silniční kola stále většinu dva převodníky, kazety vzadu mají nyní většinou 9-11 koleček.

Obecně sportovní silniční kola mají menší převodníky a větší rozsah převodů vzadu pro snazší stoupání, zatímco závodní kola mají převodníky větší s měnším rozsahem vzadu pro rychlejší, fyzicky náročnější jízdu.

Velikost

Velikost silničního kola je nejlépší vybrat osobně, vyzkoušením různých velikostí přímo v obchodě. Lze kolo zvolit i podle tabulek výrobců, kde rozhodujícím kritériem je efektivní délka horní rámové trubky, což je délka kolmo k ose hlavové a sedlové trubky, nikoli její čistá délka pd mufny k mufně.

Po výběru správné velikosti je nutné si dobře nastavit výšku sedla a řidítek, případně vybrat představec s vhodným úhlem či vybrat vhodné sedlo. Je dobré navštívit specialistu, který vám kolo vyladí.

Pláště

Pláště silničních kol jsou většinou hladké nebo s jemným vzorkem. Závodní kola mají většinou 23-25 mm široké pláště, zatímco sportovní kola 25-28 mm. Širší pláště jsou stále velmi rychlé, jízda na nich bude měkčí a pohodlnější výměnou za pár gramů navíc.

Pláště se dají snadno obměňovat, vidlice ale musí být se širšími plášti kompatibilní.

Brzdy

Kotoučové brzdy si teprve nacházejí cestu do světa silniční cyklistiky. I když nabízejí lepší modulaci a výkon v náročnějších povětrnostních podmínkách, jsou těžší, a proto je většinou nenajdete u závodních silničních kol. Sportovníc silniční kola vyšší úrovně jimi ale vybavena být mohou. Pokud ale kolo jimi vybaveo není, nebude obvykle možné je tam ani dodatečně namontovat.

Doplňky

Kolo není z výroby vybaveno všemi věcmi, které jsou při jízdě potřeba. Kolo je většinou nutné dovybavit světly, košíky na láhev, láhvemi na pití, sadou na opravu pneumatiky či náhradní duší a pumpičkou.

Viz také CYKLOKROSOVÁ KOLA, GRAVEL KOLA, HYBRIDNÍ KOLA, JAK VYBRAT MTB KOLO.