JAK ODVZDUŠNIT BRZDY TEKTRO NA KOLE

Hydraulické brzdy nevyžadují tak častou údržbu, jako mechanické kotoučové brzdy, ale jejich údržba je složitější a je k ní většinou potřeba speciálních nástrojů či sad na odvzdušnění, jejichž pořízení je nákladné. Vyplatí se obrátit se na specializovaný servis jízdních kol, jako je ten náš v Plzni.

Pro odvzdušnění hydraulických brzd od jiných výrobců viz JAK ODVZDUŠNIT SILNIČNÍ BRZDY SHIMANO, JAK ODVZDUŠNIT BRZDY SHIMANO/AVID/FORMULA/HAYES/HOPE/MAGURA NA KOLE.

Postup:

  1. Kolo upneme do stojanu a přetočíme ho tak, aby byla přímá a stoupající linie od třmenu k páce. Sundáme kolo a vyndáme destičky.
  2. Přetočíme brzdovou páku na řidítkách, aby nádržka s kapalinou byla v rovnoběžné poloze se zemí a odvzdušňovací šroub byl na vrcholu těla páky.
  3. Vyšroubujeme odvzdušňovací šroub z těla páky (T15 Torx).
  4. Zašroubujeme do odvzdušňovacího otvoru hadičku se speciální koncovkou, případně pouze hadičku a druhý konec nasadíme do láhve na zachytávání kapaliny, kterou připevníme k řidítkům.
  5. Do připravené stříkačky s hadičkou natáhneme 15ml oleje (zhruba do poloviny). Hadička by neměla být více než 4 cm dlouhá, jinak bude odvzdušnění komplikovanější.
  6. Na odvdušňovací ventil ve třmenu nasuneme 7mm očkový klíč a konec hadičky s olejem. Držíme stříkačku svisle, aby se vzduchové bubliny hromadily nahoře.
  7. Připraveným klíčem otevřem ventil ve třmenu o jednu otáčku a vtlačíme olej do systému a zachytávací láhve v páce. Tlačíme pomalu a rovnoměrně. Stříkačku držíme ve svivlé poloze, abychom nevtlačili vzduch do systému.
  8. Pokračujeme v tlaku, až téměř vyprázdníme stříkačku a sledujeme vzduchové bubliny, nečistoty nebo zakalenou kapalinou proudící do láhve.
  9. Utáhneme ventil ve třmenu (4-7Nm). Vydáme stříkačku z ventilu a nasadíme zpět gumovou čepičku.
  10. Sundáme láhev s hadičkou z brzdové páky a doplníme odvzdušňovací otvor po okraj a zavřeme šroubem (2-4 Nm).
  11. Očistíme třmen a brzdovou páku a jejich okolí od oleje isopropylem nebo mýdlovou vodou.
  12. Osadíme destičky a otestujeme brzdy. Na první zmáčknutí se písty vysunou ven ze třmenu ke kotouči, opakovaným zmáčknutím by se měl systém natlakovat a brdy budou tuhé.Pokud jsou měkké, je potřeba opakovat odvzdušnění.