JAK ELEKTRIFIKOVAT VLASTNÍ KOLO

Možnost zakoupit sadu na přeměnu konvenčního kola na elektrické je zajímavým řešením pro cyklisty, kteří by chtěli využívat výdobytku elektrokola, ale nechtějí se zbavovat již vlastněného kola.

Existuje několik způsobů, jak elektrifikovat jízdní kolo – vyměnit jedno kolo, přední nebo zadní, za kolo elektricky poháněné, přidat poháněcí jednotku přímo do středového složení, namontovat motor nad zadní kolo a pohánět kolo třením anebo skrýt motor do sedlové trubky.

Žádná z těchto možností ale není nijak laciná ani snadná, ale je možné elktrifikovat prakticky jakékoli kolo od hybridního, horského kola, turistického až po silniční. Mnohé sady navíc zvládnete namontovat doma, pokud si důvěřujete a máte volné odpoledne.

Poháněná kola

Asi nejvíce praktická možnost, jak elektrifikovat vaše stávající kolo je prohodit jedno kolo za kolo s elektromotorem pohánějícím náboj, který je vybaven baterií a potřebnými převody.

Ač se to zdá snadné, kolo vybavené předním nebo zadním poháněným nábojem přidá rotující hmotu na vaše kolo, a ta se vždy hůře akceleruje než nerotující hmota.

Příkladem je Copenhagen Wheel vyvinuté MIT a vybavené 250 W nebo 350 W motorem. Má dojezd 48 km a maximální asistovanou rychlost 32 km/h. Cena je cca 21 tisíc korun.

Jiný kit je tzv. Omni Wheel, kterým nahradíte přední kolo, která ma údajně dojezd 64 km. Navíc je možné přidávat ‚plyn‘ nezávisle na šlapání tlačítkem na řidítkách s bezdrátovým displejem, kterým je možné regulovat pohon při šlapání. Cena začíná na 22,5 tisíce.

Jinou možností je FlyKly Smart Wheel, které je ovládáno přes aplikaci chytrého telefonu. Kolo je možné zakoupit ve čtyřech verzích  – 28 palcové pro silniční nebo horské kolo, 20 palcové pro skládací kolo nebo samostaný náboj. Poháněný náboj má dojezd 40 – 100 kilometrů a maximální rychlost 25 km/h s 250 W motorem. Váha je pouhých 3 kg, což je zhruba polovina ve srovnání s Copenhagen Wheel a cena je opět něco přes dvacet tisíc korun.

Motor pohánějící zadní kolo

Rubbee elektromotor lze našroubovat na sedlovou trubku téměř jakéhokoli kola. Váha motoru je 6,8 kg a jeho 250 W  dosáhne maximální rychlosti 25 km/h. Lze jím pohánět jakkoli veliký ráfek, od 16 do 29 placů a je možné ujet kolem 40 km než je potřeba dobít baterii.  Cena je kolem 18 tisíc.

Existuje také prototyp motoru Semcon, který ještě nedorazil do obchodů, ale který slibuje přenosný a lehký motor s pouhými 150 W výkonu a vahou 1,1 kg. Výrobce ale neuvádí dojezd na jedno nabití. Systém je ale podobný jako Rubee, motor sedí nad zadním kolem, mezi kolem a sedlovou trubkou. Odhadovaná cena je pouhých 2,5tisíce.

Jiná varianta je go-e ONwheel, které sedí pod kolem a pohání válec tlačený proti zadnímu kolu. Motor je ovládán přes jednotku namontovanou na řidítka nebo smartphone aplikaci. Nabízí 250 W asistence při šlapání a maximální rychlostí 25 km/h s dojezdem až 60 km. Je možné ale rozšířit kapacitu naž 800 W, ale pak riskujete, že budete pokutováni za překročení rychlosti. Cena sady je kolem 13 tisíc.

Skrytý motor

Skrýt motor uvnitř kola je systém, který vešel ve známost díky belgickému cyklistovi Femke Van den Driessche, který s ním podváděl při cyklokrosovém mistroství. Následně dotal šestiletý zákaz závodnění a opustil svět cyklistiky.

Pokud ale s takovým motorem nezávodíte, není na něm nic špatného. Jedná se o poměrně drahou konverzi vašeho kola na elektrokolo. Například Vivax Assist, který je nejznámějším produktem této řady, stojí téměř 70 tisíc. Nabízí 200 W motor, který je skryt v sedlové trubce a pohání středovou osu pomocí zkoseného převodu, a baterii, která se montuje do košíku na láhev a poskytuje asistenci při šlapání pro nejméně 60-minutovou jízdu, a přepínač k aktivovaci motoru, montovaný na řidítka. Celý systém váží pouhých 1,8 kg, ale musí být instalován specialistou.

Pohony středového složení

Je možné zakoupit elektrokola s elektromotorem namontováným kolem středového složení, poblíž pedálů. Tento elektromotor je také možné osadit na konveční kolo. Výhodou je přidaná váha na spodek kola, což zajišťuje jeho větší stabilitu, ale poháněcí jednotka může být snadno poškozena nárazem do kamene, obrubníku nebo jiné překážky.

Nejznámější středové motory jsou Bafang 8Fun BBS01 nebo BBS02. BBS01 je 250 W motor a stojí asi 9,5 tisíce korun, zatímco BBS02 přichází s 500 W motorem a stojí o tisíc korun více. K tomu je ovšem třeba přikoupit ještě set baterie, jež cenu bezmála zdvojnásobí.

Existuje také projekt Kickstarter od Bikee Bike, který používá stejný systém jako Bfang 8Fun, variantou je 250/500/800 W motor, s maximální rychlostí až 45 km/h a dojezdem cca 90 km. Cena bude kolem 30 tisíc.

Elektrosada pro skládací kolo

Elektrosadu je možné osadit i na skládací kolo, např. značky Brompton. Systém pohání přední kolo a baterii je skrytá v brašně na předku kola

Nano Electric Bikes nabízí sadu za cca 21 tisíc s lehkým dvoukilogramovým motorem. Motor je možné aktivovat nezávisle na šlapání, pomocí gripu či palce. Dojezd je 64 km a maximálka 40 km/h. Viz SKLÁDACÍ KOLA.

Viz také ELEKTROKOLA, NA PLNÝ PLYN, SHIMANO STEPS a ELEKTRICKÁ HORSKÁ KOLA.