Silniční kola
– určená pro rychlou jízdu na silnici a zpevněném povrchu;
– lehký rám a úzké pneumatiky pro dosažení maximální rychlosti s minimálním úsilím;
– řidítka umožnňují kromě horního i spodní úchop pro větší aerodynamičnost, a tím i rychlost jízdy;
– jsou vhodná na dlouhé výlety, vzhledem k rychlosti i na dojíždění;
– vzhledem k uzpůsobení k rychlé jízdě jsou méně pohodlná a také více náchylná k poškození na nerovných terénech (výmoly, obrubníky);
– nejsou většinou vybavena pro převážení zvazadel;
– jsou dražší, a tudíž i přitažlivější pro zloděje.
Shrnutí – rychlá, výkonná a zábavná kola, ovšem více náchylná k poškození, méně pohodlná a oblíbená u zlodějů .
Více viz JAK VYBRAT SILNIČNÍ KOLO.
Horská kola
– konstruovaná pro nerovné terény mimo silnici s pneumatikami umožňujícími jízdu na téměř jakémkoli povrchu;
– vybavená výkonnými brzdami podobnými motocyklovým a odpružením přední, dražší modely i zadní vidlice kola, které umožní lepší kontrolu na hrbolatém povrchu;
– vetší rozsah převodů umožňuje jízdu nahoru a dolů po strmých kopcích s různým sklonem;
– vzhledem k uvoněnějšímu posedu na kole, jsou MTB kola vhodná i pro rekreační jízdu, pro jízdu na silnici je ale lepší je vybavit více hladkými plášti;
– drahé odpružení není rozumnou investicí, pokud plánujeme jezdit převážně na silnici, tlumiče přidávají také na váze kola;
Shrnutí – horská kola jsou všeobecně více odolná vůči poškození a univerzálnější; váží však více a jsou pomalá na asfaltu; jsou nápadná, a tím více přitažlivější pro zloděje.
Více o horských kolech viz JAK VYBRAT MTB KOLO, DRUHY MTB KOL PODLE POUŽITÍ, HARDTAIL VERSUS FULL, ENDURO KOLA, E-MTB.
Hybridní kola (treková a krosová)
– kombinují pohodlí horského kola s lehčí konstrukcí a rychlými koly silničního kola;
– vhodná na dlouhé cesty při zachování pohodlí;
– vzpřímené sezení je méně aerodynamické, ale umožňuje větší přehled v dopravním provozu;
– kotoučové brzdy podobně jako u horských kol jsou více efektivní zejména ve vlhkém prostředí, ale přidávají kolu na váze;
– jsou vybaveny systémy k upevnění cyklobrašen a bagáže.
Shrnutí – rychlá, univerzální kola umožňují jízdu ve vzpřímené pozici, ale jsou těžší a pomalejší než silniční kola.
Více viz HYBRIDNÍ KOLA.
Turistická kola
– jsou vhodná na dlouhé cesty od dojíždění do práce po dobrodružné cesty napříč kontinenty;
– mají 28palcové ráfky jako silniční a hybridní kola , ale širší pneumatiky, vhodné k překonávání různých terénů;
– pohodlná pozice a stabilní konstrukce umožní jak rychlou jízdu do práce, tak průjezd horskými průsmyky.
Shrnutí – odolná kola s velkou přepravní kapacitou, relativně rychlá, ale určitě ne závodní kola.
Více viz TURISTICKÁ KOLA, JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.
Cyklokrosová kola, allroundy a gravel kola
– kola s podobnými vlastnostmi jako turistická kola, ovšem s lehčí konstrukcí a vidlicemi vhodnými pro širší pláště, kombinují konstrukční výhody silničních a horských kol;
– velký cenový rozsah daný použitým materiálem rámu (ocel, hliník, karbon či titan) , vybavená úchyty blatníků a brašen, kotoučové brzdami;
– pohodlnější geometrie rámu než u silničních kol umožňuje lepší manévrovatelnost v různých terénech;
– jsou vhodná pro jízdu v zimě, pokud jsou vybavená pneumatikami odolnějšími vůči proražení;
– závodní cyklokrosová kola jsou podobné konstrukce (berany, širší pláště, kotoučové brzdy), ale nemají úchyty pro blatníky a držáky zavazadel, mají více závodní a méně pohodlnou geometrii.
Shrnutí – rychlá, pohodlná a velmi praktická kola, bez slabých míst s výjimkou atraktivity pro zloděje.
Více viz GRAVEL KOLA, CYKLOKROSOVÁ KOLA.
Singlespeed (fixka)
– vynikající volba pro rychlou jízdu po městě a jediná pro dráhovou cyklistiku;
– nemá volnoběžku, takže při jízdě je nutné vždy šlapat, to umožňuje absolutní kontrolu nad kolem a spojení s ním, ale vyžaduje to trénink, rozhodně to není kolo pro začátečníky;
– jsou velmi rychlá v rukou zkušeného jezdce a vyžadují minimální údržbu, díky čemuž jsou velmi spolehlivá;
– mohou být vhodná na dojíždění, poud nám nevadí trpět v kopcích, mohou být příliš náročná pro průměrného cyklistu.
Shrnutí – lehká, rychlá, jednoduchá a velmi spolehlivá kola, jízda na nich ale vyžaduje trénink a také fyzičku v kopcích.
Více viz JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.
Městské cruisery
– holandský typ kol, výborná pro jízdu na krátké vzdálenosti v rovinatých ulicích měst;
– jednoduchá, praktická a robustní, velmi spolehlivá, ať už mají pouze jeden převod nebo jedenáct;
– jsou obvykle vybavena krytem na řetěz a plochými pedály, takže je na nich možné jezdit v jakémkoli oblečení;
– jsou vybavena světlem poháněným dynamem a vestavěným zámkem;
– nevadí jim výmoly a vzpřímená jízda umožňuje přehled v provozu;
– jsou poměrná těžká, geometrie rámu je sice pohodlná, ale nevhodná pro jízdu do kopce.
Shrnutí – stylová, pohodlná a velmi praktická kola vhodná pro jízdu v civilních šatech, ale těžkopádná.
Více viz JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.
Elektrická kola
– skvělá pro dojíždění do práce, pokud nechceme dorazit upocení či nejsme tak fyzicky zdatní jezdci;
– rychlost šlapání s asistencí motoru je v EU omezena na 25km/h, motor může být uvden do chodu pouze při aktivním šlapání, z klidové pozice se může kolo nezávisle rozjet jen do 6 km/h – pokud kolo tyto limity nesplňuje, je považováno za skútr;
– jezdci nad 15 let nemusejí na elektrokole používat helmu či mít povolení k řízení;
– jsou většinou konsturována pro pohodlnou jízdu, s rovnými řidítky blatníky a držáky na bagáž;
– musíme být připraveni si značně připlatit za baterii, motor a elektroniku a také počítat s výrazně větší vahou kola, cena i váha se ale do budoucna bude pravděpodobně snižovat;
– na trhu se objevují elektrická horská kola určená jezdcům, kteří by se jinak museli zříci ježdění ze zdravotních nebo jiných důvodů;
– menšinově se objevují i elektrická silniční kola.
Shrnutí – pohodlná kola nenáročná na jízdu, ale musíme počítat s častým dobíjením, větší vahou a výrazně vyšší cenou oproti běžným kolům.
Více viz ELEKTROKOLA, E-BIKE – NA PLNÝ PLYN, SHIMANO STEPS, E-MTB, JAK ELEKTRIFIKOVAT VLASTNÍ KOLO.
Skládací kola
– jsou velmi praktická pro krátké pojížďky po městech, na jejichž cílových místech je nedostatek skladovacího prostoru;
– jsou přenosná, takže je možné je vzít s sebou do vlaku nebo autobusu a tím jsou ideální pro dojíždění do velkých měst, v nichž slouží jako dopravní prostředek;
– ta nejkompaktnější se vejdou pod pracovní stůl a jsou uzpůsobená pro přenášení;
– nejezdí se na nich tak jako na klasických kolech, ale moderní skládací kola v tomto ohledu příjemně překvapí.
Shrnutí – praktická pro uskladnění a cestování vlakem, ale těžší a pomalejší než jízdní kola s velkými koly a také více trpí při projetí výmolu (stejně jako jezdec).
Více viz SKLÁDACÍ KOLA, JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.
Dětská kola
– měla by být uzpůsobena věku a schopnostem dítěte jezdit na kole;
– pokud předškolní dítě začne na odrážedle, jakmile přejde na 16-ti palcová kola, bude velmi rychle schopno se obejít bez balančních koleček;
– převody se objevují na 20-ti palcových kolech, takže v devíti letech budou jezdit na menších verzích plnohohodnotných dospělých jízdních kol na 24 palcových ráfcích.