DRUHY KOL

Silniční kola

– určená pro rychlou jízdu na silnici a zpevněném povrchu;

– lehký rám a úzké pneumatiky pro dosažení maximální rychlosti s minimálním úsilím;

– řidítka umožnňují kromě horního i spodní úchop pro větší aerodynamičnost, a tím i rychlost jízdy;

– jsou vhodná na dlouhé výlety, vzhledem k rychlosti i na dojíždění;

– vzhledem k uzpůsobení k rychlé jízdě jsou méně pohodlná a také více náchylná k poškození na nerovných terénech (výmoly, obrubníky);

– nejsou většinou vybavena pro převážení zvazadel;

– jsou dražší, a tudíž i přitažlivější pro zloděje.

Shrnutí – rychlá, výkonná a zábavná kola, ovšem více náchylná k poškození, méně pohodlná a oblíbená u zlodějů .

Více viz JAK VYBRAT SILNIČNÍ KOLO.

 

Horská kola

– konstruovaná pro nerovné terény mimo silnici s pneumatikami umožňujícími jízdu na téměř jakémkoli povrchu;

– vybavená výkonnými brzdami podobnými motocyklovým a odpružením přední, dražší modely i zadní vidlice kola, které umožní lepší kontrolu na hrbolatém povrchu;

– vetší rozsah převodů umožňuje jízdu nahoru a dolů po strmých kopcích s různým sklonem;

– vzhledem k uvoněnějšímu posedu na kole, jsou MTB kola vhodná i pro rekreační jízdu, pro jízdu na silnici je ale lepší je vybavit více hladkými plášti;

– drahé odpružení není rozumnou investicí, pokud plánujeme jezdit převážně na silnici, tlumiče přidávají také na váze kola;

Shrnutí – horská kola jsou všeobecně více odolná vůči poškození a univerzálnější; váží však více a jsou pomalá na asfaltu; jsou nápadná, a tím více přitažlivější pro zloděje.

Více o horských kolech viz JAK VYBRAT MTB KOLO, DRUHY MTB KOL PODLE POUŽITÍ, HARDTAIL VERSUS FULL, ENDURO KOLA, E-MTB.

 

Hybridní kola (treková a krosová)

– kombinují pohodlí horského kola s lehčí konstrukcí a rychlými koly silničního kola;

– vhodná na dlouhé cesty při zachování pohodlí;

– vzpřímené sezení je méně aerodynamické, ale umožňuje větší přehled v dopravním provozu;

– kotoučové brzdy podobně jako u horských kol jsou více efektivní zejména ve vlhkém prostředí, ale přidávají kolu na váze;

– jsou vybaveny systémy k upevnění cyklobrašen a bagáže.

Shrnutí – rychlá, univerzální kola umožňují jízdu ve vzpřímené pozici, ale jsou těžší a pomalejší než silniční kola.

Více viz HYBRIDNÍ KOLA.

 

Turistická kola

– jsou vhodná na dlouhé cesty od dojíždění do práce po dobrodružné cesty napříč kontinenty;

– mají 28palcové ráfky jako silniční a hybridní kola , ale širší pneumatiky, vhodné k překonávání různých terénů;

– pohodlná pozice a stabilní konstrukce umožní jak rychlou jízdu do práce, tak průjezd horskými průsmyky.

Shrnutí – odolná kola s velkou přepravní kapacitou, relativně rychlá, ale určitě ne závodní kola.

Více viz TURISTICKÁ KOLA, JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.

 

Cyklokrosová kola, allroundy a gravel kola

– kola s podobnými vlastnostmi jako turistická kola, ovšem s lehčí konstrukcí a vidlicemi vhodnými pro  širší pláště, kombinují konstrukční výhody silničních a horských kol;

– velký cenový rozsah daný použitým materiálem rámu (ocel, hliník, karbon či titan) , vybavená úchyty blatníků a brašen, kotoučové brzdami;

– pohodlnější geometrie rámu než u silničních kol umožňuje lepší manévrovatelnost v různých terénech;

– jsou vhodná pro jízdu v zimě, pokud jsou vybavená pneumatikami odolnějšími vůči proražení;

– závodní cyklokrosová kola jsou podobné konstrukce (berany, širší pláště, kotoučové brzdy), ale nemají úchyty pro blatníky a držáky zavazadel, mají více závodní a méně pohodlnou geometrii.

Shrnutí – rychlá, pohodlná a velmi praktická kola, bez slabých míst s výjimkou atraktivity pro zloděje.

Více viz GRAVEL KOLA, CYKLOKROSOVÁ KOLA.

 

Singlespeed (fixka)

– vynikající volba pro rychlou jízdu po městě a jediná pro dráhovou cyklistiku;

– nemá volnoběžku, takže při jízdě  je nutné vždy šlapat, to umožňuje absolutní kontrolu nad kolem a spojení s ním, ale vyžaduje to trénink, rozhodně to není kolo pro začátečníky;

– jsou velmi rychlá v rukou zkušeného jezdce a vyžadují minimální údržbu, díky čemuž jsou velmi spolehlivá;

– mohou být vhodná na dojíždění, poud nám nevadí trpět v kopcích, mohou být příliš náročná pro průměrného cyklistu.

Shrnutí – lehká, rychlá, jednoduchá a velmi spolehlivá kola, jízda na nich ale vyžaduje trénink a také fyzičku v kopcích.

Více viz JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.

 

Městské cruisery

– holandský typ kol, výborná pro jízdu na krátké vzdálenosti v rovinatých ulicích měst;

– jednoduchá, praktická a robustní, velmi spolehlivá, ať už mají pouze jeden převod  nebo jedenáct;

– jsou obvykle vybavena krytem na řetěz a plochými pedály, takže je na nich možné jezdit v jakémkoli oblečení;

– jsou vybavena světlem poháněným dynamem a vestavěným zámkem;

– nevadí jim výmoly a vzpřímená jízda umožňuje přehled v provozu;

– jsou poměrná těžká, geometrie rámu je sice pohodlná, ale nevhodná pro jízdu do kopce.

Shrnutí – stylová, pohodlná a velmi praktická kola vhodná pro jízdu v civilních šatech, ale těžkopádná.

Více viz JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.

 

Elektrická kola

– skvělá pro dojíždění do práce, pokud nechceme dorazit upocení či nejsme tak fyzicky zdatní jezdci;

– rychlost šlapání s asistencí motoru je v EU omezena na 25km/h, motor může být uvden do chodu pouze při aktivním šlapání, z klidové pozice se může kolo nezávisle rozjet jen do 6 km/h – pokud kolo tyto limity nesplňuje, je považováno za skútr;

– jezdci nad 15 let nemusejí na elektrokole používat helmu či mít povolení k řízení;

– jsou většinou konsturována pro pohodlnou jízdu, s rovnými řidítky blatníky a držáky na bagáž;

– musíme být připraveni si značně připlatit za baterii, motor a elektroniku a také počítat s výrazně větší vahou kola, cena i váha se ale do budoucna bude pravděpodobně snižovat;

– na trhu se objevují elektrická horská kola určená jezdcům, kteří by se jinak museli zříci ježdění ze zdravotních nebo jiných důvodů;

– menšinově se objevují i elektrická silniční kola.

Shrnutí – pohodlná kola nenáročná na jízdu, ale musíme počítat s častým dobíjením, větší vahou a výrazně vyšší cenou oproti běžným kolům.

Více viz ELEKTROKOLA, E-BIKE – NA PLNÝ PLYN, SHIMANO STEPS, E-MTB, JAK ELEKTRIFIKOVAT VLASTNÍ KOLO.

 

Skládací kola

– jsou velmi praktická pro krátké pojížďky po městech, na jejichž cílových místech je nedostatek skladovacího prostoru;

– jsou přenosná, takže je možné je vzít s sebou do vlaku nebo autobusu a tím jsou ideální pro dojíždění do velkých měst, v nichž slouží jako dopravní prostředek;

– ta nejkompaktnější se vejdou pod pracovní stůl a jsou uzpůsobená pro přenášení;

– nejezdí se na nich tak jako na klasických kolech, ale moderní skládací kola v tomto ohledu příjemně překvapí.

Shrnutí – praktická pro uskladnění a cestování vlakem, ale těžší a pomalejší než jízdní kola s velkými koly a také více trpí při projetí výmolu (stejně jako jezdec).

Více viz SKLÁDACÍ KOLA, JAK VYBRAT KOLO NA DOJÍŽDĚNÍ.

 

Dětská kola

– měla by být uzpůsobena věku a schopnostem dítěte jezdit na kole;

– pokud předškolní dítě začne na odrážedle, jakmile přejde na 16-ti palcová kola, bude velmi rychle schopno se obejít bez balančních koleček;

– převody se objevují na 20-ti palcových kolech, takže v devíti letech budou jezdit na menších verzích plnohohodnotných dospělých jízdních kol na 24 palcových ráfcích.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *