Hydraulické brzdy nevyžadují tak častou údržbu, jako mechanické kotoučové brzdy, ale jejich údržba je složitější a je k ní většinou potřeba speciálních nástrojů či sad na odvzdušnění, jejichž pořízení je nákladné. Vyplatí se obrátit se na specializovaný servis jízdních kol, jako je ten náš v Plzni.
Pro odvzdušnění hydraulických brzd od jiných výrobců viz JAK ODVZDUŠNIT SILNIČNÍ BRZDY SHIMANO, JAK ODVZDUŠNIT BRZDY SHIMANO/AVID/FORMULA /HOPE/MAGURA/ TEKTRO NA KOLE.
Pomůcky:
Hayes odvzdušňovací sada, láhev na zachytávání kapaliny, Isopropyl alkohol nebo čistič brzd, momentový klíč, klíče Torx a imbus, 8mm očkový klíč, 6mm stranový klíč, gumička, hadr nebo papírové utěrky, latexové rukavice, jehlové kleště.
- Sestavení sady
Vsuneme hadičku do menší lahve na kapalinu, dáme si pozor, aby byla suchá a nekontaminovali jsme kapalinu vodou. Hadičku zastřihneme na délku 6 cm a konec ustřižené hadičky zasuneme do černého plastového adaptéru.
- Odstraníme destičky
Demontujeme kola a brzdové destičky. S brzdami Trail, Carbon nebo Gram použijeme kleště k uchopení ouška destiček a táhneme směrem do středu a dolů. U modelu Ryde musíme vyndat zajišťovací sponku ze šroubovací závlačky, kterou pak vyšroubujeme pomocí 2,5mm imbusu. Zapamatujeme si, jak byly destičky ve třmenu umístěny a odložíme je.
- Zatlačíme písty
Pomocí 8mm očkového klíče zatlačíme písty do třmenu, aby jejich okraj byl v linii s bokem třmenu. Netlačíme do jeho středu, abychom ho nepoškodili.
- Přetočení rámu
Kolo musí být při odvzdušňování natočeno tak, abys se svažovalo k zemi pod úhlem 45° s řidítky otočenými v úhlu 90° a brzdovou pákou třmenu, který odvzdušňujeme, namířenou k zemi. Pokud nemáme stojan, můžeme použít starou židli, kterou podložíme zadní část kola a zapřeme ho o zeď. Otočení řidítek do pravého úhlu zajistí stabilitu.
- Zvednutí odvzdušňovacího ventilu
Třmen umístíme tak, aby odvzdušňovací ventil byl v nejvyšší poloze. Přední třmen je tak nastaven, s rámem notočeným pod úhlem úhlem 45°, zadní třmen musíme odmontovat z kola a umístit ho na rám pod žádoucím úhlem.
- Nasadíme hadičku do brzdové páky
Vyšroubujem Torx odzvdušňovací šroub z horní strany těla brzdové páky a nasadíme do otvoru delší hadičku a druhý konec zasunem do láhve na zachytávání kapaliny, láhev připevníme k řidítkům pomocí gumového pásku. Povolíme šrouby upínáku páky.
- Připevníme odvzdušňovací láhev do třmenu
Naplníme malou láhev DOT4 kapalinou, odstraníme gumové těsnění z odvzdušňovacího ventilu třmenu a opatrně na něj nasuneme hadičku, abychom nerozlili kapalinu. Cvrnkneme do láhve, aby vzduch z hadičky vystoupal nahoru (k jejímu dnu) a připevníme láhev k brzdové hadičce, rámu nebo vidlici, aby nesklouzla z ventilu.
- Doplníme kapalinu a uvolníme vzduch
Otevřeme ventil o čtvrtinu otáčky 6mm klíčem. Zmáčkneme láhev s kapalinou na 5 vteřin, aby začala kapalina proudit do třmenu, a povolíme ji, aby se nasál vzduch ze třmenu. Poklepeme na okraj třmenu plastovým koncem šroubováku, abychom uvolnili vzduch. Jakmile se přestanou vzduchové bubliny objevovat, třmen je odvzdušněn.
- Odvzdušnění páky
S ventilem ve třmenu stále otevřeným mačkáme láhev, až začne kapalina proudit do láhve v těle páky, objeví se v ní vzduchové bubliny. Láhev držíme zmáčknutou a několikrát jemně stiskneme brzdovou páku a hned ji pustíme, čímž z jejího těla uvolníme vzduch. Nepromáčkneme páku úplně ani příliš rychle, jen zlehka a pomalu. Přitom otáčíme brzdovou páku nahoru a dolů, opatrně, aby hadička nevypadla z láhve, tím uvolníme více vzduchu. Jakmile se vzduchové bubliny přestanou objevovat, zavřeme odvzdušňovací ventil ma 3,5 Nm.
- Zavřeme ventil
Vezmeme utěrku nabo hadr, obtočíme kolem ventilu a opatrně odstraníme hadičku, abychom rozlili minimum kapaliny. Zašroubujeme odvzdušňovací šroub.
- Zavřeme odvzdušňovací otvor v páce
Stejným způsobem zabráníme úniku kapapliny z odvzdušňovacího otvoru v páce, když vyšroubováváme hadičku. Zavřeme odvzdušňovací otvor šroubem, který utáhneme na 2,5 Nm. Pečlive očistíme páku i třmen od rozlité kapaliny pomocí isopropylu nebo vody či čističe brzd, čímž neutralizujeme žíravé účinky kapaliny.
- Nasadíme destičky
Vyměníme nebo očistíme rukavice, abychom nekontaminovali destičky. Levá a pravá destička se liší a jsou označeny. Zacvakneme je zpět do třmenu a postupujeme podle bodu 2, ale úkony provádíme v opačném pořadí. U Ryde modelu utáhneme šroubovací závlačku na 2Nm a nasadíme sponku.
- Nastavení brzd
Namontujeme třmen a nasadíme kola. Několikrát zapumpujeme brzdovou pákou, jakmile jsou písty zpět v pozici u destiček, zmáčkneme a podržíme brzdovpu páku a utáhneme šrouby na 12 Nm. Je možné, že bude potřeba destičky dále vycentrovat, aby se netřely o kotouč. Viz kapitolu JAK VYCENTROVAT BRZDOVÝ TŘMEN.
- Nastavení páky a test
Vrátíme páku zpět do původní pozice na řidítkách a utáhneme na 3,5 Nm. Brzdy otestujme před jízdou.
Poznámka:
Hayes brzdy mají sazmoseřizovací mechanismus, který může posunout destičky blízko k sobě po vymontování kola, pokud se to stane, po zpětném osazení destiček zatlačíme písty zpět do třmenu.